آنچه باید درباره بازارها 4 خرداد بدانید

نگاه بازارها به دور پنجم مذاکرات وین/خریداران به فاز استراحت می روند؟

کدخبر: ۴۱۴۶۴۸
اقتصادنیوز: بازارها از امروز سه شنبه به فاز انتظار میروند و تحولات وین را با دقت رصد میکنند.
نگاه بازارها به دور پنجم مذاکرات وین/خریداران به فاز استراحت می روند؟

به گزارش اقتصادنیوز، بازارها از سه شنبه دوباره به فاز انتظار میروند. رفتار هیجانی دوشنبه بازارها نشان داد که بخش عمده ای از تاثیرپذیری‌ها به اخبار و تحولات وین در این هفته بستگی دارد. در بازار نفت قیمت ها دوباره با تکانه های مثبتی همراه شد. گلدمن ساکس پیش بینی کرده که قیمت نفت در بازارهای جهانی حتی تا 80 دلار به ازای هر بشکه نیز برسد. بازگشت احتمالی ایران به بازار نفت، مشتریان اروپایی و آسیایی را در حالت انتظار گذاشته است. با توجه قراردادهای سالیانه خرید نفت باید در ادامه منتظر تاثیر بازگشت ایران و امریکا به برجام بر بازار نفت بود.

از سه شنبه دور پنجم مذاکرات وین در راستای احیای برجام و رفع تحریم های ایران توسط امریکا آغاز میشود؛ حالا ناظران معتقدند پس از موافقت ایران با تمدید یکماهه توافق سه ماهه نظارت پادمانی مشروط ایران و آژانس، انتظارات برای به توافق رسیدن ایران و امریکا در راستای احیای برجام بالا رفته است. رافایل گروسی نیز روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی از تمدید این توافق تا 4 ژوئن (سه تیر) خبر داد؛ به نظر میرسد دو طرف چون زمان رسیدن به توافق را کوتاه میدانند، به همین خاطر به همان یک ماه توافق بسنده کردند. البته ماجرای تحولات وین با خوش بینی های مفرط ادامه دارد اما در لابلای این خوش بینی ها حرف های ضد و نقیض نیز از سوی طرفین به گوش میرسد. انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا با وجود تاکید بر پیشرفت در مذاکرات وین مدعی این مسئله شد که هنوز نشانه های بازگشت ایران به برجام دیده نمیشود. عباس عراقچی و محمدجواد ظریف در توییتی و در پاسخ به این صحبت ها تاکید کردند امریکا نباید از تحریم ها به عنوان اهرم مذاکرات استفاده کند و اگر میخواهد ایران اقدامات جبرانی بازگشت به برجام را انجام دهد، باید گام اول را این کشور بردارد. نماینده ارشد ایران در مذاکرات وین البته از نشانه های بازگشت امریکا به برجام خبر داده است. با این وصف تاکید تمامی طرف ها در مذاکرات این است که پیشرفت در گفت و گوها شکل گرفته و گمانه زنی ها مبنی بر قفل شدن مذاکرات بر مبنای این مسئله که روند ن کش دار شده، است، مردود اعلام شده است. باید در انتظار بود که آیا این دور از مذاکرات دور آخر خواهد بود یا اینکه باید فعلا منتظر اتفاقات دیگری بود. دو طرف تا هفته گذشته اعلام کردند متن ها نوشته شده و روی کلیات توافق شده اما جزییات مهمی باقی مانده که به نظر شکاف اصلی دو طرف بر سر بازگشت به برجام است.

بازارها علاوه بر مذاکرات وین، پیگیر اخبارهای رسیده از مذاکرات ایران و عربستان با موضوع منطقه و یمن هستند. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه عنوان کرده صحبت های اخیر مقامات عربستانی در رابطه با دخالت ایران در منطقه و موضوع توانمندیهای موشکی ایران ملال آور و تکراری شده است. با این وصف تهران تاکید کرده، امیدوار است روند مذاکرات ایران و عربستان به نتایج مثبتی برسد. چند روز گذشته دوباره مقامات ریاض مدعی بودند که دخالت های ایران در منطقه و مسئله موشکی ایران باید مورد توجه جهان قرار گیرد. تهران تاکید دارد روی مسئله موشکی به عنوان توانمندیهای دفاعی خود به هیچ وجه مذاکره نمیکند.

در بازار ارز متناسب با تحولات منطقه و وین، روز دوشنبه تا قبل از توافق دو طرف ایران و آژانس در کانال 23 هزار تومان جای گرفت و البته خریداران دست برتر را داشتند اما از بعدازظهر کم کم از شدت رشد قیمت ها کاسته شد. با این وصف فعالان بازار در موقعیت های خرید فعالند. از فردا و احتمال اخبار رسیده از وین میتواند روند معاملات در بازارها را تغییر دهد. با افزایش معاملات در سامانه نیما در روز سوم خرداد با نرخ موثر 20400 تومان به نظر میرسد فعلا دلار نیمایی عقب تر از بازار آزاد به مذاکرات وین بسیار امیدوار است. از فردا رفتار احتیاطی و انتظاری معامله گران هم آغاز میشود.

در بازار سهام، شاخص بورس برای سومین روز با افزایش سمت عرضه شاهد ریزش ریزش 12 هزار واحدی بود تا بالاخره شاخص به کانال یک میلیون واحد برگردد. به نظر میرسد بازار بی تفاوت به تحولات وین و منطقه همچنان شاهد عرض اندام فروشندگان است و با این وصف امید به بازگشت تعادل در بازار بستگی جدی به اقدامات تسهیل کننده سیاست‌گذار و تغییر استراتژی بازیگران دارد.

در بازار خودرو، قیمت ها متناسب با بازار ارز شاهد تکانه های مثبتی است و در برخی محصولات همچون شاهین محصول سایپا شاهد جهش قیمتی هستیم. با ابلاغ قیمت محصولات دو خودروساز برخی از خیز آرام قیمت ها در روزهای آینده در بازار خودرو خبر میدهند و برخی هم بازار بدون مشتری را چندان جولانگاه خریداران نمیدانند و از این بابت موضوع افزایش قیمت ها را چندان جدی تلقی نمیکنند.

در بازار رمزارزها نیز شاهد بازگشت قیمت ها و شیب صعودی قیمت ها هستیم؛ هر چند که پس از قطعی برق در برخی از نواحی در تهران و سایر شهرها، وزارت نیرو از تدابیر ویژه برای بستن مراکز استخراج رمز ارزها به دلیل افزایش پیک بار مصرف برق خبر داده است. وزارت نیرو حتی از ورات اطلاعات خواسته در این زمینه با توجه به کم بارشی ها و کاهش ذخیره آب پشت سد نیروگاهی برق آبی جدیت به عمل آورد تا این وزاتخانه در یک ماه پیش رو بتواند بحران کمبود برق را مدیریت کند.

در دیگر بازارها شنیده شده که مجوز افزایش قیمت ها برای محصولات و کالاها به تاثیر از افزایش هزینه تمام شده بنگاه ها صادر شده است؛ در صف این افزایش قیمت، خودرویی ها، قطعه سازان، روغنی‌ها، سیمانی ها در صدر قرار دارند. گزارش مرکز آمار نیز نشان میدهد گروه قند و شکر در تغییرات سطح عمومی قیمت ها در صدر قرار دارند. البته رئیس کل بانک مرکزی امیدوار به تداوم نرخ رشد اقتصادی بالای 2 درصد تا پایان سال است و همچنین از روند نزولی بدهی بانک ها به بانک مرکزی خبر داده، هر چند که شیب افزایش نقدینگی در اواخر ماه های سال 99 نسبت به پاییز بسیار شدید و مثبت بوده است. از نگاه همتی عامل افزایش نقدینگی از سمت دارایی های خالص بانک مرکزی بوده است.    

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید