پیش بینی بازار سهام 18 خرداد 1400

صعود شاخص بورس تثبیت میشود؟/ صف فروش ها آب میرود

کدخبر: ۴۱۷۵۴۵
اقتصادنیوز: با چینش متغییرهای حاضر در بازار سهام که فعالان بورس از به عنوان بازگشت بازار یاد میکنند، به نظر میرسد از فردا هم بازار سهام در یک وضعیت خوش بینانه، مسیر کنونی را تداوم بخشد و در یک حالت بدبینانه با شرایط تعادلی دنبال شود.
صعود شاخص بورس تثبیت میشود؟/ صف فروش ها آب میرود

به گزارش اقتصادنیوز، بازار سهام در آستانه ورود به وضعیت جدیدی است؛ این گزاره را میتوان بر مبنای نشانه های حاضر در بازار سهام مورد ارزیابی و ادعا قرار داد. در شرایط فعلی روند صعودی بازار سهام با پیشروی سمت تقاضا همچنان فعال پنداشته میشود. تعداد نمادهای صف فروش در حال کم شدن هستند و به نظر تخلیه فشار عرضه ها در روزهای پایانی خود قرار دارد. این در حالی است که تعداد نمادهایی که با اقبال خریداران دارای صف خرید میشوند، نیز افزایش یافته و دوباره سه رقمی شده است. در این میان البته مولفه اصلی زمان است و باید منتظر بود با گذشت روزهای آینده این تغییر وضعیت چقدر پایدار خواهد بود.

تازه ترین نظرسنجی اقتصادنیوز نیز نشان میدهد که بازار در آستانه بازگشت در مسیر صعودی قرار دارد، هر چند که برخیاز پاسخگویان حاضر در نظرسنجی، بازار روز سه شنبه و چهارشنبه را متعادل ارزیابی کرده اند. با این وصف بازار سهام در وانفسای انتخابات ریاست جمهوری و تحولات جدید از وین همسو با تحولات دیگر بازارهای ارز و مسکن در حرکت است؛ براساس داده های جدید امروز بانک مرکزی نرخ سود بانکی به زیر 19 درصد برای اولین بار در سال جاری رسید تا بورس بازان از آن بیشترین بهره را برای تثبیت صعود بازار ببرند.

در دیگر سو البته، نماگرهای جدید اقتصادی بانک مرکزی حکایت از این دارد که در سه ماهه سوم سال ۱۳۹۹، در بخش متغیرهای پولی؛ نرخ رشد نقدینگی در پاییز سال ۹۹ به ۲۶.۶ درصد رسیده است. با درنظرگرفتن تحولات جاری بازارها، به نظر میرسد بازار سهام حداقل فردا را در یک حالت بدبینامه متعادل دنبال کند، مگر اینکه دوباره هیجانات غیرمنطقی به سروقت بازار بیاید و مسیر فعلی را دستخوش تغییر قرار دهد.

بازگشت بازار نیازمند گذشت زمان 

امیرحسین واعظ | کارشناس بازار سرمایه

جنبه مثبت بورس در روزهای اخیر، تعادلی است که در بازار حکمفرماست. در واقع شواهد نشان می‌دهد بازی یک طرفه‌ای که از ابتدای سال 99 تا به حال ادامه داشته است، در حال پایان است. در پنج ماه نخست سال گذشته بازار یکدست سبزپوش و صف خرید بود و بعد از آن در اغلب روزهای ده ماه گذشته، قریب به اتفاق نمادها صف فروش سنگین داشتند.

با این حال دیوار صف فروش‌ها در حال فرو ریختن است. نزدیک به 30 درصد نمادها همچنان صف فروش دارند و این در برابر صف فروش 70 درصدی بازار، نکته مثبت و امیدوارکننده‌ای است. از سوی دیگر صف خریدها هم نیز اندک اندک در حال افزایش است و به حدود 100 نماد رسیده است. نمای کلی بازار نیز به رنگ سبز متمایل است و شاخص‌کل و شاخص‌هم‌وزن نیز هر دو هم جهت و مثبت هستند. در نتیجه این روزها برآیند کلی بازار مثبت است. اما نباید هیجان زده شد.

بازار بعد از ریزش سنگین ده ماهه دچار جراحت‌هایی شده است که برای درمان و عبور از دوران نقاهت، نیاز به زمان بیشتری دارد. بازگشت دماسنج بازار به کانال 1.2 میلیون واحد می‌تواند اولین نشانه تایید در مسیر چرخش روند بازار باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید