پیش بینی بازار سهام 9 تیر 1400

نقشه احتمالی بورس بازان/ روخوانی از بازار ارز

کدخبر: ۴۲۲۸۲۸
اقتصادنیوز: معامله گران مسیر بورس در روز پایانی هفته را متعادل ارزیابی کرده اند.
نقشه احتمالی بورس بازان/ روخوانی از بازار ارز

به گزارش اقتصادنیوز، موتور شاخص بورس در سه روز گذشته با توان یک چهارم قدرت نسبت به روز آغازین هفته، در حرکت است و روز سه شنبه را نیز معامله گران بورسی با برتری نسبتی سمت تقاضا  نسبت به سمت عرضه پشت سر گذاشتند. از نگاه فعالان بورسی بازار در شرایط متعادلی به سر میبرد و در روز آخر هفته اگر همان مسیر قبلی دنبال شود، دوباره بازار روند متعادل خود را پشت سر می گذارد. البته شاخص بورس در روز چهارشنبه متاثر از تقاضای روبه رشد که به صورت آرام و تدریجی شیب مثبتی گرفته، میتواند دوباره قد بکشد و از میانه کانال 1.2 میلیون واحد نیز بگذرد.

با این وصف بازار در این روزها شرایط خاص خود را دارد و از نگاه حرفه‌ای های بازار با توجه به روند روبه رشد و تدریجی تقاضا که بسیار آرام دنبال میشود، میشود انتظار داشت که کم کم از وضعیت هیجانی دور شود. 

بازار به یمن تزریق تدریجی نقدینگی و ورود پول از سمت حقیقی ها توانسته است از سطح روانی 1.2 میلیون واحد عبور کند اما به دلیل شکنندگی وضعیت کنونی، میتوان انتظار ریزش دوباره را نیز محتمل بود.

تحلیلگران اما سناریوی ریزشی بازار را با توجه به تخلیه فشار روانی بازار تا حدی در شرایط کنونی بعید و دور از دسترس میدانند. به نظر میرسد بورس بازان با خوش بینی مفرط به سیاست های حمایتی دولت ابراهیم رییسی از بازار سرمایه و اطمینان بر سر احیای برجام تا حد زیادی دورنمای روشن تری را نسبت به سایر بازارهای موازی متصور اند.

نکته مثبت بازار در این روزها، روند روبه رشد تقاضا و کم شدن فشار سمت عرضه نسبت به ماه های گذشته است. با این وصف تزریق نقدینگی توانسته در جهت‌دهی بازار تعیین کننده باشد و با متوقف شدن تزریق نقدینگی ممکن است جهت‌دهی بازار دوباره تغییر یابد. با توجه به فشار طبیعی عرضه در روز کاری پایانی هفته ممکن است عرضه ها دوباره جان تازه ای گیرند و فروشندگان خریداران را به طور موقت هم که شده به عقب برانند.

البته بورس بازان همسو با رخدادهای درونی بازار، نیم نگاهی به تحولات بازار بدهی و بازار ارز نیز دارند. با توجه به رخدادها و تحولات جدید پیرامون مذاکرات وین که ممکن است به دلیل اختلافات کلیدی و عدم تامین خواسته های ایران و امریکا دوباره به درازا بکشد، خریداران در بازار ارز موضع قوی گرفته اند و فروشندگان در موقعیت صعف قرار گرفته اند. با سناریوی سخت احتمال شکست مذاکرات احیای برجام که برخی زمزمه آن را مطرح کرده‌اند، قیمت دلار در بازار ارز میتواند حتی کانال 25 هزار تومان را که امروز آن را تجربه کرده بود، پشت سر بگذارد. در بازار بدهی هم حجم معاملات نسبت به هفته گذشته کاهشی شده و البته نرخ ها همگرا شده اند.

تازه ترین نظرسنجی اقتصادنیوز هم گویای این است که بیش از 80 درصد پاسخگویان معاملات روز چهارشنبه را متعادل و تنها 20 درصد صعودی بودن شاخص را برآورد کرده اند. نکته جالب آنجاست که همه فعالان و تحلیلگران بورسی ریزش شاخص را غیرمحتمل دانسته اند.  

  • تالار بورس
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید