دوگانه بورس بازان

خط صعود شاخص بورس شکسته می شود؟

کدخبر: ۴۳۲۴۶۵
اقتصادنیوز: معاملات روز چهارشنبه اگرچه همواره برای سمت تقاضا دردسرساز بوده اما به نظر میرسد عرضه‌ها توان عقب روی تقاضا را نداشته باشند.
خط صعود شاخص بورس شکسته می شود؟

به گزارش اقتصادنیوز، شاخص بورس در روز سه شنبه با 20 هزار واحد رشد از نیمه کانال 1.450 میلیون واحد به راحتی عبور کرد و حالا در آستانه نقطه جدیدی است که میتوان حدس زد خود را برای ورود به کانال جدید آماده میکند. از این منظر، در صورت تداوم وضعیت کنونی، در هفته آینده این اتفاق به احتمال بسیار رُخ خواهد داد.

اگرچه با برتری تقاضا بر عرضه، خریداران هم موقعیت خود را تقویت کردند و شاخص هم روبه جلو نهاد اما در این روز نمادهای دارای صف خرید بسیار بیش تر از نمادهای دارای صف فروش بودند. ارزش معاملات بازار در این روز هم رکورد به ثبت رساند. همچنین با توجه به برتری سرانه خرید حقیقی ها به سرانه فروش حقیقی ها با وجود تداوم خروج پول حقیقی ها از بازار میتوان حدس زد، سمت تقاضا بیشتر در حال تقویت موقعیت خود است.

با توجه به اینکه خروجی پول از صندوق های با درآمد ثابت به نفع بازار سهام در جریان است، همچنان معلوم میشود که فعالیت خریداران در سمت تقاضا با توان بالاتری دنبال میشود.

بیشتر شاخصه های فعلی بازار به نفع خریداران در سمت تقاضا است و این در حالی است که تداوم وضعیت کنونی میتواند شاخص را به جلو هدایت کند. تداوم وضعیت کنونی اگر ناشی از خوش بینی های مفرط باشد، که میتوان نشانه های آن را در بازار دنبال کرد، میتوان دوباره تکرار تجربه های تلخی باشد که در نهایت به متضررشدن سهامداران در یک سال گذشته منتهی شود. در وضعیت کنونی بازار، امیدواری ها و ابهام ها نسبت به نوع سیاست های حمایتی دولت ابراهیم رییسی از بازار سرمایه، بخشی از بازیگران بورسی را خوش بین نگه داشته و بخش دیگری از بازیگران را نگران کرده است.

با دوگانه احتمالی امید و ترس در دورنمای بورس، پیش بینی ها در بلندمدت را اندکی سخت و پیچیده کرده اما در کوتاه مدت فعلا اجماع بیشتر بازیگران روی صعود بازار است. در میان مدت هم بازار به سیاست های اقتصادی دولت ابراهیم رییسی و مذاکرات احیای برجام توجه جدی دارد. البته اقبال بورسی ها به سهم های کوچک بیشتر شده؛ رشد متناسب شاخص کل هم وزن نیز همین موضوع را تایید میکند. هر چند که اقبال به سهم های ریالی تورمی در چند روز گذشته بسیار بالا ارزیابی شده اما امروز با ورود دلار به نرخ 26 هزار تومان، سهم های دلاری هم مورد توجه قرار گرفتند که به احتمال قوی در معاملات روزچهارشنبه این مسیر میتواند تداوم یابد.

تازه ترین نظرسنجی «اقتصادنیوز» نشان میدهد معامله گران بورسی فعلا به رشد شاخص امیدوارند و برآوردها هم حکایت از تایید این موضوع دارد. اگرچه بعید به نظر میرسد عرضه ها در روز چهارشنبه همسو با عرضه اولیه آخر هفته، بتواند بازار را وارد چالش کند اما باید منتظر ماند شاخص چقدر خود را برای ورود به کانال جدید نزدیک تر میکند. با این وصف برخی هم نوسانات کوتاه مدت و تعادل بازار را در شرایط فعلی دور از ذهن و بعید نمیدانند. 

نگاه کارشناس | مهمترین درس بازار سرمایه

  • امیرحسین واعظ، کارشناس بازار سرمایه

دقیقا در سالگرد شروع ریزش تاریخی بورس، ارزش معاملات خرد در سال 1400 به رکورد جدیدی دست یافت و از مرز 8 هزار میلیارد تومان فراتر رفت. بررسی فعالیت کارگزاری‌ها نشان می‌دهد تمایل سهامداران به تزریق نقدینگی و شروع دوباره فعالیت در بورس افزایش یافت.

شاخص‌کل بورس همچنان حرکت آرام صعودی خود را ادامه می‌دهد و حالا به میانه کانال 1.4 میلیون واحد رسیده است. همین موارد باعث شده بسیاری از سهامداران با یادآوری ارزش پورتفوی خود در چنین روزی در سال گذشته، برای رسیدن به آن قله لحظه شماری و رویاپردازی کنند. شاید مهم‌ترین درس بازار سرمایه از مرداد 99 تا مرداد 1400 همین دوری از رویاپردازی و طمع سود چشمگیر در کوتاه مدت باشد.

 

  • 2
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید