محرک اصلی تقاضا در بورس

خریداران از پس چالش بر می آیند؟

کدخبر: ۴۴۴۶۸۹
تغییر کانال دلار، جریان معاملات سهام را در یک موقعیت رشدی حفظ کرده است. بازار روز یکشنبه میتواند با وجود ابراز تردیدها و انتظارات، از پس چالش سنتی عرضه ها بر بیاید.
خریداران از پس چالش بر می آیند؟

به گزارش اقتصادنیوز، معاملات روز شنبه بازار سهام در حالی در یک روز پرهیجان با فضای مطلوب خریداران روبه رو شد که پس از مدت ها سرانه خرید حقیقی ها به نفع خریداران دنبال شد. البته ارزش معاملات خرد به بالای 8 هزار میلیارد تومان رسید و تراز پول حقیقی ها برای بازار سهام مثبت و برای صندوق های با درآمد ثابت منفی شد.

در معاملات این روز تعداد نمادهای دارای صف خرید نیز 1.8 برابر تعداد نمادهای دارای صف فروش بود. جریان بازار در روز شنبه پس از هفته نخست پاییز دوباره با مسیر صعودی طی و خریداران توانستند در سمت تقاضا، تحرکات را حفظ کنند.

شدت عرضه ها در روز شنبه شکل غیرفعال به خود گرفته بود و هر چه از ساعت معاملات میگذشت، جریان بازار به نفع خریداران در جریان بود؛ روند معاملات در روز شنبه به شیوه ای بود که خریداران دست برتر را داشتند و البته همین روند را میتوان محتمل بود که در روز یکشنبه نیز دنبال کند. شاخص اکنون در مختصات فعلی دوباره میل به نزدیک شدن به کانال 1.5 میلیون واحد و فعلا کمتر از 27 هزار واحد فاصله دارد.

با این وصف جریان رشد 2.54 درصدی شاخص سازها و 0.9 درصدی نمادهای کوچک که در طول معاملات در مسیر خود دنبال میشد، بازار روز یکشنبه را برای خریداران امیدوارتر کرده است. به نظر میرسد در جریان معاملات سهام، فعلا شاخص سازها و کامودیتی ها دست برتر را تا قبل از بازگشایی بازارهای جهانی در اختیار داشته باشند.

هدایت رشد بازار را فعلا بزرگان بورس بر عهده دارند و سهم های کوچکتر دنباله روند. نمادهای کوچک  در طول روند معاملات با نصف توان شاخص سازها به رشد شاخص ها کمک میکردند. اگرچه در روز یکشنبه باز هم میتوان شاهد بازگشت چالش های سنتی عرضه در بازار باشیم اما این بار شرایط اندکی فرق میکند و خریداران در معاملات روز شنبه با اطمینان بیشتری سعی داشتند از ترس ها و انتظارات اندکی فاصله بگیرند.

البته تمامی گزاره های مزبور موقتی است و تغییر فاز بازار و تغییر رفتار خریداران در هر لحظه از شرایط ناپایدار فعلی امکان پذیر است. تازه ترین نظرسنجی «اقتصادنیوز» هم تایید میکند بازار در روز شنبه در اختیار خریداران بود و توان خریداران برای روز یکشنبه میتواند حفظ شود، هر چند که تجربه نشان داده ممکن است، بازار دوباره تسلیم جوهیجانات قرار گیرد.

نگاه کارشناس | محرک اصلی تقاضا در بازار سهام

  • امیرحسین واعظ، تحلیلگر بازار سرمایه

شرایط منطقه و تحرکاتی که در ابعاد ژئوپلیتیک در چند روز گذشته رخ داده است ، همچنین بحث کشف ماینر در شرکت بورس تهران و استعفای مدیرعامل بورس تهران این ذهنیت را در سهامداران ایجاد کرده بود که فشار فروشندگان در اولین روز کاری هفته افزایش چشمگیری خواهد یافت اما میزان تقاضا در نمادهای لیدر و شاخص‌ساز به قدری بالا بود که در نهایت به رشد قابل توجه شاخص‌کل منجر شود.

البته نباید از یاد برد که کانال عوض کردن دلار در یک هفته اخیر نیز محرک تقاضا در اغلب بازارها بوده است. رشد ارزش معاملات خرد، بهبود سرانه خرید حقیقی‌ها و در نهایت مثبت شدن برآیند خرید و فروش حقیقی‌ها در معاملات شنبه، احتمال سبزپوشی نماگر بازار را در معاملات یکشنبه افزایش داده است.

 

  • جدول
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید