نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 4 اسفند

آمادگی کفش ملی برای صدور تکنولوژی

کدخبر: ۴۷۸۲۷۲
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات4 اسفند در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
آمادگی کفش ملی برای صدور تکنولوژی

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

چهارم اسفند 1361؛ آمادگی کفش ملی برای صدور تکنولوژی

محمد عبدالصمدی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل مجتمع گروه صنعتی کفش ملی اعلام کرد: این مجتمع دارای 28 کارخانه، هفت موسسه تجاری و خدماتی و 22 کارخانه در تهران و شهرستان‌های رودبار، مشهد، تبریز و خرم‌آباد می‌باشد. این کارخانجات سالانه 33 میلیون زوج کفش از انواع مختلف، چهار میلیون متر پارچه، 30 میلیون فوت مربع چرم، 2500 تن انواع چسب و 6 میلیون عدد تسمه پروانه و ساخت قالب‌های کفش و قطعات صنعتی و همچنین تعدادی جوراب و دستکش‌های صنعتی، زیره کفش، ساخت و چاپ جعبه و انواع واشرهای لاستیکی جهت موتورهای موردنیاز ارتش تولید می‌کند.

وی در زمینه صادرات مجتمع گروه صنعتی کفش ملی گفت: در سال 60 به خاطر اینکه این مجتمع توانسته است نسبت به تعهدات خود عمل کند درنتیجه خریداران زیادی از کشورهای مختلف به این مجتمع مراجعه کرده‌اند. لذا در سال 61 از کل تولیدات انواع کفش حدود دو درصد به کشورهای مجارستان و شوروی صادر شد و طبق پیش‌بینی انجام شده با توجه به موافقت‌نامه‌های اقتصادی دولت جمهوری اسلامی ایران در سال 62 حدود 20 درصد از کل تولیدات انواع کفش صادر خواهد شد و در این رابطه مذاکراتی برای عقد قراردادهایی با کشورهای لیبی، آلمان شرقی و شوروی در جریان می‌باشد که بعضا به نتیجه رسیده است.

وی افزود: چنانچه طبق پیش بینی‌های انجام‌شده صادرات انجام بگیرد، حجم صادرات سال 62 مساول با حجم کل صادرات چهار سال قبل از انقلاب خواهد بود و با توجه به سیاست دولت جمهوری اسلامی در صادرات کالاهای غیرنفتی پیش‌بینی می‌شود صادرات انواع کفش در سال آتی مبلغ قابل‌توجهی بتواند به درآمد ارزی کشور کمک کند.

همچنین این مجتمع برای نصب و راه‌اندازی و دادن تکنولوژی در صنعت چرم و کفش به کشورهای دیگر آمادگی کامل دارد.

وی سپس اضافه کرد: متخصصان گروه هم‌اکنون در سطحی هستند که آماده صدور تکنولوژی کفش می‌باشند. عبدالصمدی افزود: به علت افزایش تولید مجتمع صنایع کفش ملی امکان پیدا کرد تا قیمت انواع چرم را حدود 5 تا 30 درصد از اول اسفندماه سال جاری کاهش دهد.

چهارم اسفند 1381؛ تسهیلات ارزی با نرخ 3 درصد برای سرمایه‌گذاری در مناطق محروم

دبیر هیات امنای حساب ذخیره ارزی گفت: نرخ سود تسهیلات ارزی برای متقاضیان بخش خصوصی 10 استان محروم کشور 3 درصد تعیین شد.

دکتر بایزید مردوخی افزود: بنا به تصویب هیات امنای حساب ذخیره ارزی علاوه‌بر کاهش نرخ سود، سهم آورده برای متقاضیان مناطق محروم نیز به 10 درصد کاهش یافت.

به گفته وی، نرخ سود تسهیلات از محل حساب ذخیره ارزی به طور عمومی 2 درصد بالای نرخ «لایبور» است، ولی برای استانهای محروم، صنایع نساجی و کشتی‌سازی 3 درصد تعیین شده است.

مردوخی افزود: مدت تامین مالی هر طرح نیز در استان‌های محروم به 10 سال افزایش یافت.

وی استان‌های محروم را شامل کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، بوشهر، هرمزگان، اردبیل، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و سیستان و بلوچستان عنوان کرد.

مشاور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در مورد آخرین وضعیت موجودی حساب ذخیره ارزی گفت: رقی که بانک مرکزی در مورد موجودی حساب در پایان دی‌ماه امسال به هیات امنا اعلام کرده، 6.7 میلیارد دلار است.

خروج سرمایه از روسیه به سمت ایران

روزنامه « نزاویسیمایا گازتا» چاپ مسکو در مقاله‌ای با عنوان «سرمایه‌های روسی به خارج فرار می‌کنند» از جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای جذب سرمایه‌گذاری خارجی روسیه نام برد.

این روزنامه نوشت: میزان سرمایه‌گذاری‌های روسیه در کشورهای خارجی به مراتب بیشتر از میزان ورود سرمایه به این کشور است.

به نوشته این روزنامه، در سال 2003 میلادی روسیه 19 میلیارد و 900 میلیون دلار در کشورهای خارجی سرمایه‌گذاری کرده است که 18.1 درصد بیشتر از سال 2001 است.

روزنامه مذکور افزود: براساس آمار رسمی منتشره از طرف کمیته آمار دولتی روسیه بیش از 63 درصد سرمایه‌گذاری‌های خارجی روسیه به صورت مستقیم می‌باشد.

ازجمله کشورهایی که سرمایه‌های روسی در سال 2002 به سوی آنها جذب شده است؛ ایران، قبرس، لیتوانی و چین هستند. این روزنامه با ذکر رقم 3 میلیارد و 600 میلیون دلاری سرمایه‌گذاری روس‌ها در چین به میزان سرمایه‌گذاری در سایر کشورها اشاره‌ای نکرده است.

یوگنی یارکولف، یک کارشناس اقتصادی روسیه با اشاره به ادامه روند خروج سرمایه‌ها از این کشور افزود: علت اصلی خروج سرمایه از روسیه وجود نداشتن ثبات در اقتصاد کشور است که انتظار نمی‌رود در آینده‌ای نزدیک پدیدار شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید