شناسایی برندگان اصلی ممنوعیت واردات اپل در ایران

کدخبر: ۵۶۱۱۵۲
اقتصادنیوز: بررسی بازار چند سال اخیر نشان می‌دهد که بخش اعظم گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار مورد استقبال و خواست مصرف‌کنندگان، متعلق به برند اپل بوده است.
شناسایی برندگان اصلی ممنوعیت واردات اپل در ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد با ممنوعیت‌هایی که امسال ابتدا در رجیستری و سپس واردات مدل‌های جدید آی‌فون ایجاد شده، عملا گوشی بالای ۶۰۰ دلار چندانی برای واردات وجود ندارد و احتمالا تنها چند مدل محدود متعلق به برندهای سامسونگ، وان‌پلاس و شیائومی بتوانند از این امکان ایجاد شده بهره‌مند شوند. برند اپل از گذشته تا امروز طرفداران پروپاقرصی در ایران داشته و گوشی‌های جدید این برند به فاصله کوتاهی از رونمایی، به بازار ایران راه می‌یافتند. با این‌حال با ممنوعیتی که امسال گریبان‌گیر این برند شد، امکان فعال‌سازی آی‌فون ۱۴ در شبکه موبایل کشور از مصرف‌کنندگان سلب شد و عرضه آی‌فون ۱۳ که آخرین مدل قابل استفاده آی‌فون در ایران است، گرفتار نوعی بازار سیاه شده است. در این چند ماه فروشندگان آی‌فون ۱۳ به دلیل تقاضای بالا و موجودی محدود، آن را به قیمت‌های بسیار بالایی به فروش رساندند. به این ترتیب این ممنوعیت که هنوز هیچ توجیه منطقی برای آن ارائه نشده، به کام برخی گروه‌های خاص تمام شده و برای مصرف‌کننده گرانی بیشتر و برای دلالان سودی چند ده میلیونی روی هر گوشی را به ارمغان آورده است.

فعالان بازار موبایل کشور در تحلیل تصمیماتی که سیاستگذاران در مدت اخیر برای این بازار گرفته‌اند، می‌گویند، هیچ اقدامی مانند عدم دخالت و سپردن جریان بازار به دست عرضه و تقاضای موجود، نمی‌تواند گره‌گشای مشکلات بازار باشد و در نهایت گروهی که بیش از همه از تصمیمات خلق‌الساعه متضرر می‌شوند، مصرف‌کنندگان نهایی و مردم هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید