تاکتیک پنهان در پشت ثبت نام جهانگیری

کدخبر: ۱۶۵۴۹۶
عبدالله ناصری در روزنامه آرمان نوشت : در واپسین ساعات ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری شاهد حضور اسحاق جهانگیری درستاد انتخابات وزارت کشور و ثبت‌نام وی درانتخابات ریاست جمهوری بودیم. پیرامون کاندیداتوری یا عدم کاندیداتوری ایشان درانتخابات دو نظر وجود داشت. دیدگاه اول به حضور کاندیدایی در سایه برای حمایت از آقای روحانی معتقد بود و دیدگاه بعدی بر عدم کاندیداتوری نامزد سایه تاکید می‌ورزید.
تاکتیک پنهان در پشت ثبت نام جهانگیری

درنهایت، تصمیم در این باره به آقای روحانی واگذار شد که به‌طور حتم ورود آقای جهانگیری به انتخابات و اعلام کاندیداتوری‌اش با رای و تصمیم رئیس جمهور صورت گرفت. درمرحله فعلی با هجومی که رقبای دولت به سمت کاندیداتوری در انتخابات آوردند. با ثبت‌نام تعدادی از اصلاح‌طلبان وحامیان دولت درانتخابات، اندکی از بار روانی هجمه رقیبان کم شد.

اصولا اصلاح‌طلبان نیز در بزنگاه اصلی، تصمیمات راهبردی می‌گیرند. این روزها زمزمه‌هایی از مخالفت برخی از اصولگرایان منتقد دولت به ثبت‌نام آقای رئیسی هم به گوش می‌رسد و جمنا نیز نشان داد برخلاف نقشی که جامعتین با هدایت مرحوم آیت‌ا... کنی در انتخابات گذشته ایفا کرد، نماینده تمام اصولگرایان موجود در کشور نیست. این جمع حتی نتوانسته انسجام خود را حفظ کند و نامزدی واحد برای انتخابات آتی معرفی‌کند. آنچه هویداست اصولگرایان در این دوره از انتخابات نیز احساس تکلیف کردند و تلاش کردند، با حضور همه‌جانبه در انتخابات، سبد رای آقای روحانی را کاهش داده و انتقادات بی‌سابقه‌ای را علیه دولت او مطرح سازند.

این امکان وجود دارد که به دلیل آنکه اصولگرایان زمینه را برای ورود به عرصه انتخابات، فراهم تر از گذشته دیده‌اند، در راستای مطرح کردن خود در رسانه‌ها وارد عرصه انتخابات شده باشند. آنها می‌دانند که جایگاه مناسب خود را در میان افکارعمومی از دست داده‌اند، در همین راستا تلاش می‌کنند تا با استفاده از این فرصت، وجهه از دست رفته خود را بازگردانند. اما با توجه به اخباری که از اردوگاه اصولگرایان به گوش می‌رسد، این جریان پس از ثبت نام‌های متعدد شخصیت‌های این طیف و ورود آقای احمدی‌نژاد و نزدیکانش به انتخابات، وضعیت آشفته و برهم ریخته‌ای پیداکرده است.

آنها هنوز سیاست خود را در انتخابات تعیین نکرده‌اند و دچار بلاتکلیفی محض شده‌اند. پیش‌بینی می‌شود که برخی از چهره‌های این جریان، قبل از آغاز رای گیری از صحنه انتخابات کنار روند. در جبهه اصلاح‌طلبان و حامیان آقای روحانی اما اسحاق جهانگیری تنها نامزدی در انتخابات است که ضمن حضور با برنامه در انتخابات با درخواست آقای روحانی نیز از صحنه کنار خواهد رفت. باقی اشخاص درون این جریان چه کناره‌گیری کنند و چه قصد حضور تا لحظه آخر و شرکت در رای‌گیری داشته باشند، جامعه رای قابل اعتنایی نخواهند داشت و حضور و عدم حضورشان تاثیری بر سبد رای آقای روحانی نخواهد گذاشت.

در نظرسنجی‌های منتشر شده در فضای مجازی نیز فاکتورهای معناداری از رقابت آقایان روحانی و رئیسی ارائه می‌شود و سبد رای جناح اصولگرا در انتخابات‌های گذشته نشان می‌دهد که برخلاف آنچه برخی تحلیلگران ارائه می‌دهند، آن‌چنان هم خالی نیست. به‌نظر می‌رسد که هرکدام از کاندیداهای اصولگرا بخواهند به یکی از حوزه‌های درون دولت آقای روحانی حمله کنند و انتقادات خود را مطرح سازند. شاید در اینجا همه چیز به بیان صادقانه موفقیت‌های دولت در عرصه‌های گوناگون بستگی داشته باشد.

همچنین اعلام صادقانه کاستی‌ها و کوتاهی‌هایی که در دولت واقع شده است و مهم‌تر از آن بیان واقعیت‌هایی که دولت یازدهم پس از تحویل دولت با آن روبه‌رو شده است. دولت آقای روحانی باید ویرانه‌ای را که تحویل گرفته است، با ارائه آمارهای دقیق نشان دهد. شاید این مساله یکی از دلایل کاندیداتوری آقای جهانگیری در انتخابات اردیبهشت ماه باشد، زیرا تنها وی می‌تواند آمار ویرانه‌هایی را که دولت یازدهم تحویل گرفت، با رقمی دقیق ارائه دهد.

* عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید