واشنگتن‌پست دروغ ‌های برجامی ترامپ را افشا کرد

کدخبر: ۲۱۳۰۷۵
اقتصاد نیوز: روزنامه واشنگتن پست در گزارشی، به بررسی دروغ های دونالد ترامپ درباره برجام پرداخته است. پنج حقیقت برجامی که این روزنامه منتشر کرده به شرح زیر هستند:
واشنگتن‌پست دروغ ‌های برجامی ترامپ را افشا کرد

۱- ترامپ: بدتر از آن این که ملاحظات مربوط به بازرسی‌های این توافق از سازوکارهای کارآمد برای جلوگیری، شناسایی، و مجازات تقلب برخوردار نیست و حتی حق آن برای بازرسی از بسیاری از مکان‌های مهم، از جمله تاسیسات‌ نظامی ایران، به رسمیت شناخته نشده است.

فکت‌چکر: ایران با امضای برجام متعهد شده که بازرسان به شکل گسترده‌ای اجازه بازرسی از تاسیسات هسته‌ای اعلام شده و اعلام‌ نشده را خواهند داشت. با این حال بعضی منتقدان معتقدند که این کافی نیست.


۲- ترامپ: طی سال‌های پس از حصول به توافق بودجهٔ نظامی ایران نزدیک به ۴۰ درصد افزایش داشته است،‌ در حالی که اقتصاد این کشور در وضعیت بسیار بدی قرار دارد.

فکت‌چکر: بودجه نظامی ایران ۳۰ درصد رشد داشته ولی نسبت آن به کل بودجه تنها ۰/۴درصد افزایش یافته است.

 

۳- ترامپ: ‌ما امروز شواهد و مدارک متقنی در دست داریم که نشان می‌دهد این وعدهٔ ایران فقط یک دروغ بود. هفتهٔ گذشته اسراییل اسناد و مدارک اطلاعاتی را که مدت‌های مدید توسط ایران پنهان شده بود، منتشر کرد. این مدارک با قطع و یقین رژیم ایران و پیشینه آن برای دستیابی به ‌جنگ‌افزارهای‌ هسته‌ای را آشکار می‌سازد.

فکت‌چکر: مدارک ارائه شده عمدتا مربوط به قبل از سال ۲۰۰۳ بودند. زمانی که همگان از فعالیت‌های ایران برای دستیابی به سلاح‌ هسته‌ای خبر داشتند.  


۴- ترامپ: این توافق فاجعه‌بار به این رژیم – که یک رژیم به شدت تروریستی است – میلیارد‌‌ها دلار بسیار– که بخشی از آن در واقع به صورت پول نقد بود – پرداخت کرد.

فکت‌چکر: پول پرداخت شده به ایران، پول این کشور بودکه به دلیل تحریم‌ها بلوکه شده بود. پول نقد، بازپرداخت یک قرارداد قدیمی مربوط به دهه ۷۰ است [۴۰۰ میلیون دلار خرید اسلحه در زمان شاه].

 

۵- ترامپ: این توافق به قدری بد مذاکره شده است که حتی اگر ایران به طول کامل هم آن را رعایت کند، باز هم این رژیم می‌تواند طی یک مدت بسیار کوتاه در آستانهٔ یک گریز‌ هسته‌ای قرار بگیرد. بندهای موسوم به غروب در این توافق کاملا غیرقابل قبول هستند.

فکت‌چکر: ایران با امضای توافق متعهد شده هرگز به دنبال ساخت یا تهیه سلاح هسته‌ای نرود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید