واشنگتن پست: ترامپ در برجام می‌ماند اما ...

کدخبر: ۲۱۲۶۰۱
واشنگتن پست در گزارشی تحلیلی ساعاتی پیش از اعلام تصمیم ترامپ نوشت: انتظار می رود ترامپ در برجام بماند ولی قسمتی از تحریم ها را که با اجرایی شدن این توافق لغو شد، دوباره بازگرداند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، واشنگتن پست تحلیل کرده است: ممکن است ترامپ در تصمیم امشب خود سایر تحریم های لغو شده را که مهلت آن تا ماه ژوئیه است، همچنان در برزخ بلاتکلیفی نگاه دارد. تحریم هایی که خطر بازگشتشان وجود دارد شامل تحریم نفتی ایران است که کنگره آن را در سال 2012 تصویب کرد و از کشورهای جهان می خواهد که خرید نفت از ایران را در حد قابل توجهی کاهش دهند وگرنه بانک هایشان از سوی آمریکا جریمه می شوند و امکان انعقاد قرارداد مالی با ایران نخواهند داشت.

این تحریم ها به حکم برجام لغو شد اما رییس جمهور آمریکا موظف است هر 120 روز یک بار لغو این تحریم را تمدید کند. موعد بعدی، شنبه آینده است اما ترامپ اعلام کرده که قرار است چند روز زود تر یعنی امشب تصمیم خود را اعلام کند.

به گفته مقامات آمریکایی، ترامپ به نظر نمی رسد مشخص کند تکلیف قانونی بانک ها، شرکت ها و تمام افرادی که با ایران تجارت داشته باشند، چه خواهد بود. وزارت خزانه داری آمریکا در حال تهیه طرح های فوریتی برای این منظور است و چند ماه طول خواهد کشید تا این اقدامات کاملا به مورد اجرا گذارده شود.

تصمیم ترامپ در مورد برجام هرچه باشد، مسلما او می خواهد از این طریق علامت بدهد که موضعش در قبال ایران سرسختانه است. البته معلوم نیست آیا ترامپ امشب سیاست هایش در مورد فعالیت های منطقه ای ایران و برنامه موشک های بالستیک این کشور را هم اعلام خواهد کرد یا نه.

 یان برمر تحلیلگر سیاسی و کارشناس آمریکایی در حوزه اوراسیا میگوید: عقب نشینی ترامپ از توافق هسته ای؛ بزرگ ترین سیلی آمریکا به صورت متحدانش تا به امروز خواهد بود.  اهمیت این مسئله برای مراتب بیشتر از اهمیت خروج آمریکا از سایر پیمان های بین المللی از جمله توافق آب و هوایی ' پاریس' و به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل و همچنین اعمال تعرفه واردات فولاد وآلومینیوم بر دیگر کشورهاست

از طرف دیگر ترامپ قرار است هفته های اینده با رهبر کره شمالی کیم جونگ اون دیدار کند. به اعتقاد تحلیلگران سیاسی، باطل کردن توافق ایران می تواند حامل این پیام برای رژیم کیم باشد که امریکا در مذاکرات، یک شریک قابل اعتماد نیست.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید