ترامپ در سخنرانی امشب خود درباره برجام چه خواهد گفت؟

کدخبر: ۲۱۲۴۸۹
رئیس جمهور آمریکا پس از ماه‌ها کش و قوس در نهایت تصمیم خود درخصوص توافق هسته‌ای ایران را امشب ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران علنی خواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبسایت وکس، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا شب گذشته اعلام کرد ساعت 2 بعد از ظهر روز سه‌شنبه (۲۲:۳۰ امشب به وقت تهران ) تصمیم نهایی خود درخصوص خروج از توافق هسته‌ای ایران یا باقی ماندن در آن را علنی خواهد کرب

ترامپ از بدو ورود به کاخ سفید به عنوان رئیس جمهور آمریکا همواره بر خروج واشنگتن از برجام تاکید داشته است. در نهایت وی عصر روز سه شنبه تصمیم خود درخصوص آینده توافق هسته‌ای ایران را اعلام خواهد کرد.

توافق هسته‌ای ایران در سال 2015 میان تهران و کشورهای 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) منعقد شد. به موجب این توافق ایران متعهد شد در قبال لغو تحریم‌های بین‌المللی، اعمال محدودیت‌هایی بر برنامه هسته‌ای خود را بپذیرد.

رئیس جمهور آمریکا باید هر 120 روز یک بار طرح تمدید تعلیق تحریم‌های ایران را امضا کند. ترامپ تا 12 مه فرصت دارد تا درخصوص امضای این طرح و ماندن در برجام و یا خروج از آن تصمیم بگیرد؛ با این حال وی اعلام کرد قصد دارد روز سه شنبه تصمیم نهایی خود در خصوص برجام را علنی کند. این اعلامِ زودتر از موعد تا حدودی موجب غافلگیری همگان شده است.

اما ترامپ در خصوص توافق هسته‌ای ایران چه تصمیمی خواهد گرفت و امروز چه خواهد گفت؟ ترامپ بارها با حمله به توافق هسته‌ای ایران مدعی شده است تهران قابل اعتماد نیست و این توافق تنها زمان دستیابی این کشور به تسلیحات هسته‌ای را به تعویق خواهد انداخت.

علی رغم اصرار رئیس جمهور آمریکا برای خروج از برجام، بسیاری از نزدیک‌ترین متحدان جمهوری‌خواه ترامپ نیز از وی می‌خواهند در توافق هسته‌ای ایران بماند و در عوض با اروپا برای تحمیل یک توافق سخت‌گیرانه‌تر بر تهران همکاری کنند. از سوی دیگر، طرفداران توافق هسته‌ای ایران نیز به پایبندی تهران به مفاد برجام و تایید این امر از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید دارند.

اخیرا بسیاری از سران اروپایی، از «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه تا «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان، برای دیدار و گفتگو با ترامپ به واشنگتن سفر کردند تا شخصاً از ترامپ بخواهند از توافق هسته‌ای ایران خارج نشود. با این حال، بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند او تمامی این درخواست‌ها را نادیده بگیرد و در هر صورت از برجام خارج شود.

خروج آمریکا از برجام به تنهایی توافق هسته‌ای ایران را باطل نخواهد کرد؛ اما قطعاً از قدرت کلی این توافق خواهد کاست. با این حال، حُسن آن این است که پس از ماه‌ها، تصمیم نهایی ترامپ درخصوص توافق هسته‌ای ایران مشخص خواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید