کارشناس حقوق سازمان ملل مطرح کرد؛

وضعیت شرم آور فقر در آمریکای ترامپ

کدخبر: ۲۱۸۰۵۸
اقتصاد نیوز: «فیلیپ آلستون»، کارشناس ارشد مسائل حقوقی سازمان ملل متحد گزارشی مبنی بر تشدید معضل فقر در ایالات متحده تحت سیاست‌های دونالد ترامپ منتشر کرد. بر اساس این گزارش، سیاست‌های دونالد ترامپ منجر به تضعیف مالی هرچه بیشتر فقرا و تقویت قشر ثروتمند خواهد شد.
وضعیت شرم آور فقر در آمریکای ترامپ
اقتصادنیوز: «فیلیپ آلستون»، کارشناس ارشد مسائل حقوقی سازمان ملل متحد گزارشی مبنی بر تشدید معضل فقر در ایالات متحده تحت سیاست‌های دونالد ترامپ منتشر کرد. بر اساس این گزارش، سیاست‌های دونالد ترامپ منجر به تضعیف مالی هرچه بیشتر فقرا و تقویت قشر ثروتمند خواهد شد. این کارشناس حقوقی از مقامات مسئول آمریکا درخواستی فوری مبنی بر تامین مراقبت‌های پزشکی لازم و افزایش حمایت‌های اجتماعی کرده است. در حال حاضر نزدیک به 41 میلیون خانوار آمریکایی در فقر به سر می‌برند که یک‌سوم آنان را کودکان تشکیل داده‌اند.
 

فقر در آمریکای ترامپ

به گزارش اقتصاد نیوز، به نقل از رویترز (ژنو)؛ «فیلیپ آلستون»، گزارشگر ویژه «باراک اوباما» در مسائل فقر شدید اظهار کرد: فقر در ایالات متحده با ریاست جمهوری دونالد ترامپ و سیاست‌هایش روبه گسترش است. وی در ادامه از مقامات مسئول ایالات متحده درخواست کرد که در صدد بررسی مشکلات اساسی و اعمال حمایت کامل اجتماعی تلاش کنند نه اینکه به «مجازات و زندانی کردن فقرا» دامن بزنند.

 

در حالی که مزایای رفاهی و دسترسی به بیمه درمانی برای این طبقه فقیر کاهش یافته، اصلاحات مالیاتی رئیس جمهور ترامپ، «سرمایه‌گذاری‌های کلان‌ مالی» را به شرکت‌های بزرگ و ثروتمندان هدیه داده است که به افزایش اختلاف طبقاتی منتهی می‌شود. آلستون در ادامه افزود: سیاست‌های ایالات متحده از دوران پرزیدنت «لیندون جانسون» که جنگ تمام‌عیار علیه فقر در سال‌های 1960 میلادی به راه انداخته بود، دیگر «به‌کل نادیده گرفته شده است». «اما سیاست‌های اتخاذشده در دوره ترامپ، به‌طور تعمدی به‌گونه‌ای طراحی شده تا حمایت‌های ابتدایی از فقیرترین افراد نادیده گرفته شود، بیکاران مجازات شوند و حتی مراقبت‌های اولیه بهداشتی نیز به عنوان یک امتیاز و نه به عنوان حق شهروندی به این قشر اعطا شود.

 

نزدیک به 41 میلیون خانوار آمریکایی در فقر زندگی می‌کنند، از این میان، 18.5 میلیون نفر در فقر شدید به سر می‌برند و کودکان یک‌سوم این جمعیت را تشکیل می‌دهند. ایالات متحده در حال حاضر دارای بالاترین نرخ فقر جوانان در میان کشورهای صنعتی است.

 

کارشناس حقوقی سازمان ملل در ادامه گفت: «شهروندان کشور ترامپ در شرایطی زندگی می‌کنند که نسبت به افراد همه کشورهای دموکراتیک و ثروتمند عمر کمتری دارند و بیشتر بیمار می‌شوند. بیماری‌های گرمسیری ناشناخته به‌طور فزاینده‌ای شیوع یافته‌اند و بالاترین نرخ زندانی در جهان از آن آمریکا است. در ضمن، بالاترین سطح چاقی مفرط در میان کشورهای توسعه‌یافته نیز به نام ایالات متحده ثبت شده است.

 

«آمار شرم‌آور نابرابری اجتماعی»

آلستون در ادامه ضمن اشاره به «آمار شرم‌آور»ی که از گسترش تبعیض نژادی حکایت دارد، گفت: آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار 2.5 برابر بیشتر از سفید پوستان در معرض فقر زندگی می‌کنند و میزان بیکاری آنها بیش از دو برابر است. زنان، اسپانیایی‌ها، مهاجران و بومیان آمریکا (سرخ‌پوستان) نیز دارای شرایط مشابهی هستند. جمعیت بی‌خانمان‌ها در آمریکا دست‌کم 550 هزار نفر تخمین زده می‌شود.

 

هیچ دستور جادویی برای از بین بردن فقر شدید وجود ندارد و هر حکومتی باید تصمیمات درست و کارگشایی در این زمینه اتخاذ کند. انتخاب کنونی سیاست‌مداران آمریکایی که به تشدید فقر و نابرابری انجامیده، متوجه قشر ثروتمندی است که از افزایش اختلاف طبقاتی سود می‌برد.

وضعیت فقر آمریکا در یک نگاه

فقر در آمریکای ترامپ

  • نزدیک به 18 درصد از جمعیت کودکان آمریکا در فقر به سر می‌برند که تعداد آنان در سال 2016 میلادی به 13.3 میلیون نفر رسیده بود.
  • از هر 5 بی‌خانمان آمریکایی، یک نفر در رده سنی کودکان قرار دارد. نزدیک به 1.3 میلیون کودک در طول سال تحصیلی بدون سر پناه گزارش شده‌اند.
  • نرخ مرگ‌ومیر نوزادان آمریکایی به 5.8 از هر 1000 کودک رسیده که نزدیک به 50 درصد از میانگین کشورهای پیشرفته جهان بالاتر است.
  • آمریکا در جمع 29 کشور صنعتی دنیا، از لحاظ سرمایه‌گذرای برای جمعیت خردسال، در رتبه 25 قرار دارد.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید