گزارش لحظه به لحظه از جلسه استیضاح کرباسیان/ استیضاح وزیر اقتصاد رای آورد

کدخبر: ۲۳۴۷۲۸
اقتصادنیوز: جلسه استیضاح وزیر اقتصاد در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نمایندگان رای اعتماد خود را به مسعود کرباسیان پس گرفتند.
گزارش لحظه به لحظه از جلسه استیضاح کرباسیان/ استیضاح وزیر اقتصاد رای آورد

به گزارش اقتصادنیوز، جلسه استیضاخ مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی آغاز شد.

12:38: طبق اعلام علی لاریجانی استیضاح وزیر اقتصاد رای آورد.

استیضاح وزیر اقتصاد با 137 رای موافق، 121 رای مخالف و 2 رای ممتنع از مجموع 260 رای ماخوذه آورد.

12:19: دفاعیات پایانی وزیر اقتصاد پایان یافت. مجلس برای رای‌گیری درباره استیضاح آماده می‌شود.

12:18: واکنش رئیس‌مجلس به سخنان حضرتی

رییس مجلس در واکنش به اعتراض برخی نمایندگان نسبت به نوع بیان حضرتی توضیح داد: منظور ایشان مشکلاتی است که در کشور وجود دارد و باید بیشتر برای حل آنها تلاش شود. منتها ایشان ادبیات متفاوتی به کار بردند. در چهل سال گذشته در کشور خدمات زیادی انجام شده است بنابراین ایشان منظور متفاوتی نداشتند و مورد سوءاستفاده برخی قرار نگیرد.

12:10: نطق پایانی وزیر اقتصاد آغاز شد

12:07: خط و نشان کریمی‌قدوسی برای پزشکیان

هنگامی که مسعود پزشکیان قصد داشت روی صندلی خود بنشیند از سوی تعدادی از نمایندگان مورد استقبال قرار گرفت در همین حین کریمی قدوسی خود را به پزشکیان رساند و برای او خط نشان کشید. کریمی قدوسی پس از بحث لفظی با نماینده مردم تبریز به سراغ وزیر اطلاعات رفت و دقایقی را هم با وی به گفت‌و‌گو پرداخت.

فایل صوتی نطق الیاس حضرتی را اینجا بشنوید.

12:02: الیاس حضرتی، نماینده مردم تهران در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد

امروز روز سختی برای مجلس است. می‌خواهد تصمیم بزرگی بگیرد. برای خود من هم روز سختی است. سخت‌ترین تصمیم بود چون استیضاح وزیر را امضا کردم که حدود 30 سال است با هم دوست هستیم. استیضاح یک رفیق برای من سخت بود.

علاوه بر این به خاطر قدرت و لابی قوی وزیر که باید به جای ظریف او را معرفی کنیم، از داخل و خارج مجلس به من رجوع کردند و از من خواهش کردند که امضایت را پس بگیر. پاسخ منفی به آن‌ها هم برای من سخت بود. بعضی‌ها به من گفتند اگر امضایت را پس نگیری تا ابد رابطه دوستی‌شان را با من قطع خواهند کرد. موضوع استیضاح و برنامه اقتصادی دولت به گونه‌ای چرخیده که امروز ما با مردم مواجهیم، با مردم اقشار پایین که نابود شدند و پوستشان کنده شد و از بین رفتند.

من برای اینکه در جریان مشکلات مردم قراربگیرم با 250 نفر از مردم دیدار کردم که همه نالان و گریان بودند و من جوابی برایشان نداشتم. تورم این ملت را بیچاره کرده است. من نمی‌توانم مشکلات مردم را فدای رفاقت 30 ساله کنم.

بسیاری از همکارانم به من گفتند لااقل صحبت نکن. ما وظایف‌مان را در قبال دولت روحانی در سال 92 انجام دادیم و در یک رقابت ناعادلانه و فشرده وی را در پست ریاست جمهوری نشاندیم. در سال 94 ملت مجلسی را انتخاب کردند که مجلس معتدلی است و افسارش مثل مجلس قبل در دست تندروها نیست. روحانی در دوره اول خوب عمل کرد. موضوع برجام و ارتباط با کشورهای اروپایی و آفریقایی برقرار شد و فضا برای فعالیت اقتصادی در مسیر درست قرار گرفت. در سال 96، مردم با او اتمام حجت کردند و رأی بالاتری به او دادند با این انتظار که مشکلات اقتصادی مردم را بیشتر مورد توجه قرار بدهند اما روحانی نتوانست به این مشکلات توجه کند. روحانی لحظه به لحظه عقب نشست و یأس بر این ملت نشست. بیاید به دور از نگاه حزبی و جناحی به عملکرد دولت نگاه کنیم. من از کرباسیان پرسیدم که می‌دانید میانگین تورم در دنیا چقدر است؟ 1.7 درصد. در افغانستان 4  درصد است. آیا تورم 19 درصد برای کشور افتخار است؟ تورمی که پیش‌بینی می‌شود 40 درصد بشود؟

11:53: تشنج در جلسه استیضاح وزیر اقتصاد

مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود که به عنوان موافق وزیراقتصاد صحبت می‌کرد خطاب به محمد عزیزی نماینده ابهر گفت آقای عزیزی! بگذارید وزیر توجه کنند. همین صحبت‌های او موجب اعتراض عبدالرضا عزیزی نماینده شیروان شد. او درخواست تذکر داشت اما موفق به ایراد تذکر نشد.

در این میان عبدالرضا عزیزی نماینده شیروان که عصبانی بود به جلوی تریبون لاهوتی رفت و می‌خواست پشت تریبون لاهوتی برود و به او تذکر بدهد که محمدعلی وکیلی جلوی او را گرفت.

11:50: مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس در موافقت با  استیضاح

شرکتی که مالیاتش در سال 97 را 6 میلیون و 700 هزار تومان پرداخت کرده در واقع این کشور را به تاراج بردن است. قاچاق کالا عمدتا متاسفانه از مبادی رسمی کشور صورت گرفته و این دو و نیم میلیارد قاچاقی که در کشور صورت گرفته است عمدتا از همین مبادی رسمی بوده است. شما رئیس مجمع بانک‌ها هستید. نابسامانی‌هایی که در بانک‌ها به وجود آمده است را باید پاسخگو باشید.

ما در دوره مدیریتی شما مشکلات زیادی در خصوص مالیات بر ارزش افزوده داشتیم. مالیات بر ارزش افزوده به طور مضاعف افزوده می‌شود و در واقع حتی از طلا هم مالیات گرفته می‌شود. اینها عادلانه نیست.

11:47: نطق موافقان استیضاح در نوبت دوم آغاز شد

11:36: پزشکیان در مخالفت با استیضاح وزیر اقتصاد/ بخش دوم

به پیر به پیغمبر مشکل فقط از وزیر اقتصاد نیست، FATF را قبول نکنیم هیچ بانکی با ما معامله نخواهد کرد.

همه ما در وضعیت کنونی مقصریم. سخنرانان پشت منبر مجلس و قوه قضاییه و دولت همه مقصریم. بیایید دعواها را کنار بگذاریم. ستاد جنگ اقتصادی باید در سطح عالی باشد. با مردم صادقانه صحبت کنید. ما باید مواظب اقشار متوسط و پایین مشکل معیشتی مردم باشیم. نمی‌شود به راحتی ول گشت و مصرف کرد و بعد بگوییم بیایید با آمریکا بجنگیم. بپذیریم که مسئولان نیاز به همفکری دارند. تنها دولت مسئول بیکاری نیست. ما FATF را قبول نکنیم هیچ بانکی با ما معامله نخواهد کرد. همه ما در این وسط باید پاسخگو باشیم.

در چنین وضعیتی علمای ما و دلسوزان در کنار یکدیگر قرار بگیرند. رهبری هم دستور باید بدهد که نماینده‌اش در این جمع یعنی ستاد جنگ اقتصادی حضور داشته باشد. اگر قرار است سر خم نکنیم ایمان و باور و علم و اتحاد می‌خواهد. بیایید در مقابل دشمن یک صدا باشیم نه اینکه مدام بخواهیم آبروی افراد را ببریم. من نمی‌گویم نقدی به وزارت اقتصاد وارد نیست اما به پیر و پیغمبر مشکل همه از وزیر اقتصاد نیست. وزیرکار را استیضاح کردید اما تا 10 سال دیگر وضعیت کار درست نخواهد شد. دنبال مقصر نگردید با عوض کردن آدم‌ها نمی توانیم مشکل کشور را حل کنیم

11:29: مسعود پزشکیان در مخالفت با استیضاح وزیر اقتصاد

من نه کارشناسم و نه ارتباطی با کرباسیان دارم. بنده به عنوان یک ایرانی و نماینده با تمام وجودم در این کشور خواسته‌ام تلاش کنم من از نظر علمی از هیچ سهیمه‌ای استفاده نکردم. من در امتحانات بورد نفر دوم شدم. از نظر کاری وقتی جراحی قلب گرفتم از هیچ مریضی پول نگرفته‌ام و هیچ زد وبندی ندارم، زندگی خودم و فرزندانم شفاف است. با تمام وجودم برای این مملکت و انقلاب کار کرده‌ام و زد و بند سیاسی و گروهی نکرده‌ام. بچه‌های من هیچی ندارند و آن چیزهایی که دارند من دادم.

آمریکا کشور کوچکی نیست و ما در مقابل بزرگترین اقتصاد دنیا ایستاده‌ایم. لاجرم باید ستاد جنگ اقتصادی تشکیل دهیم. وضعیت اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی بدتر از این خواهد شد. بیایید اختلافات را کنار بگذاریم. من با برجام موافق بودم و هنوز هم موافقم. چون ترامپ و اسرائیل را دیوانه کرده است.

11:17: فایل صوتی صبحت‌های کرباسیان در جلسه استیضاح را اینجا بشنوید.

11:08: حضور غیر قانونی نمایندگان دولت در میان نمایندگان

در ادامه روند غیرقانونی حضور نمایندگان دولت در میان نمایندگان، محمد خزائی معاون وزیر اقتصاد در میان صندلی نمایندگان حاضر و دقایقی طولانی با محمدرضا عارف و علاء‌الدین بروجردی و مجتبی ذوالنوری صحبت و با  سایر نمایندگان خوش و بش کرد و کریمی قدوسی، عزیزی و حاجی دلیگانی هم در گعده بزرگی درحال بحث درباره استیضاح وزیر اقتصاد بودند. البته ناآرامی‌های صحن از رفت و آمد نمایندگان تا گعده‌های چند نفره نشان از تلاش برای جلب رای مخالفان دارد. (منبع اعتمادآنلاین)

11:06: مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد در بخش آخر دفاعیاتش در جلسه استیضاح: از عملکرد وزارت اقتصاد دفاع می‌کنم

من نیز نگران این سرزمین هستم و تجربه 40 ساله خودم را جمع کرده‌ام. من تیم حرفه‌ای را بر اساس شایستگی انتخاب کرده‌ام شما حتی یک مورد را هم نمی‌توانید پیدا کنید که بر اساس روابط شخصی انتخاب کرده باشم. من مدیری نتیجه‌گرا و بی‌تعارف هستم. اگر حمات مجلس باشد می‌توان در لوای ثبات مدیریتی کشور را نجات داد. از عملکرد وزارت اقتصاد دفاع می‌کنم.

من متوجه عمق مشکلات مردم هستم. اگر اقدامات ما به خاطر عناد دشمنان به ثمر ننشست پوزش می‌طلبم هر چند عملکرد تمام زیر مجموعه‌های وزارت اقتصاد مطلوب بوده است. شرایط خطیر است اما الان نسبت به گذشته آزموده‌تر شده‌ایم. اگر در جنگ‌های متعارف سپاه و وزارت دفاع مطرحند وزارت اقتصاد در جنگ اقتصادی مطرح است. اگر از رای اعتماد شما برخوردار شوم با روحیه‌ای مضاعف ادامه خواهم داد و تا پای جان در خدمت کشور هستم.

10:53: ظریف هم به مجلس رفت

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه به جمع همراهی‌کنندگان وزیر اقتصاد در جلسه استیضاحش در مجلس پیوست.

10:41: پاسخ کرباسیان به اتهام هدایت الله خادمی درباره آتش گرفتن بایگانی گمرک پرویزخان

خوشبختانه در زمانی قرار داریم که تمام اسناد در سیستم‌های الکترونیکی ثبت شده‌اند.

10:39: کرباسیان در ادامه دفاع خود:

تا اول شهریور صادرات غیرنفتی بالای 19 میلیارد دلار رسیده و مازاد تجاری مثبت داریم؛ همچنین به واسطه تلاشهای وزارتخانه؛ شاخص جهانی لجستیک کشور 32 رتبه بهبود داشت.  در زمینه دولت الکترونیک وزارت اقتصاد پیشتاز بود؛ یکی از ریشه‌های فساد در دولت تعدد حسابهای بانکی بود و برخی آنها را بستیم. با تکمیل سامانه جامع دارایی‌های دولت، 3 هزار میلیارد دلار سرمایه دولت را شناسایی کردیم. در سال 96 رتبه اول مبارزه با قاچاق مواد مخدر و رتبه دوم مبارزه با کالا را داشتیم؛ با پردازش اطلاعات مالی و بدون شلیک یک گلوله جرایم مالی شناسایی شد. پرونده های فساد را بدون هیاهو دنبال کردیم.

برای اولین بار سه هزار و دویست فرار مالیاتی را رسیدگی و پیگیری کردیم؛ اظهارنامه‌های مالیاتی به صورت الکترونیک بارگذاری می‌شود. میزان وابستگی به نفت از 35 درصد به 25 درصد رسیده و از هر چهار ریالی که در دولت هزینه می‌شود سه ریال آن را وزارت اقتصاد فراهم می کند. به رغم بازگشت تحریم‌ها 5 میلیارد دلار جذب سرمایه‌گذاری داشتیم.

10:15: مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد در جلسه استیضاحش در مجلس:

من هیچ زمانی نگفتم فقط در دایره مسوولیت خود پاسخگو هستم من به عنوان عضوی از دولت پاسخگو هستم. ای کاش کسانی که در موافقت با استیضاح صحبت کردند سوالات را به من قبلا می‌دادند. اگر حوادث غیر ارادی نبود می‌توانستیم نشانه‌های روند بهبود اقتصاد را در کشور ببینیم.

من به عنوان وزیر اقتصادی به تک تک نمایندگان حق می‌دهم که نگران مردم باشند. می‌دانم که سفره‌های مردم با برخی آمارهای اقتصادی تناسبی ندارد. با نهایت صداقت مطالبات ملت را محترم می‌شمارم. قبول می‌کنم که از ابتدای بهار اقتصاد ما تحت تاثیر اثرات روانی تحریم دچار نوسان شد، اما این به معنی آن نیست که اقتصاد کلا ناکارامد شده است. من واقعا متاسفم که به جای اینکه توان خودم را روی بهبود زندگی مردم بگذارم روی عناد دشمنان می‌گذارم. ریشه تلاطم اقتصادی کشور یک قرن است که گریبان ما را گرفته است. ریشه تلاطم موجود نه صرفا ساختار اقتصادی داخل کشور بلکه متاثر ار بدعهدی نظام سلطه است.

نمی‌توان انتظار داشت که در یک سال تمام مسائل تاریخی را حل و فصل کرد. تهدیدهای برون‌زا هم برای ترکیه پیش آمد اما نه به قطع فروش نفت تهدید شدند، نه به محدویت پتروشیمی تهدید شدند و نه به بستن سوئیفت.

10:13: سید قاسم جاسمی نماینده مردم کرمانشاه در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد:

وضعیت معیشت مردم بسیار سخت و دشوار است. سفره‌های مردم روز به روز خالی‌تر می‌شود. شما با بی‌تدبیری زمینه ناهنجاری‌ها و ناامنی‌ها را در کل کشور گسترش دادید. امروز ترامپ از برجام خارج شده و تصمیمات جدیدی در دولت آمریکا گرفتند. یکی از این تصمیمات جنگ اقتصادی علیه ایران بود. ما باید بر اساس مقتضیات و برنامه‌ها خود را برای جنگ اقتصادی آماده می‌کردیم. آیا با شرایطی که الان خون مردم را در شیشه کردیم می‌توانیم با آمریکا بجنگیم.

10:09: مخالفت فراکسیون ولایی با استیضاح کرباسیان

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌ آباد در گفت وگو با ایرنا در مورد نتایج جلسه فراکسیون های مستقلین ولایی و نمایندگان ولایی گفت: این دو فراکسیون مجلس دهم مخالف استیضاح وزیر اقتصاد هستند. کرباسیان در شرایط فعلی و با توجه به این که تنها یک سال است در جایگاه وزیر اقتصاد مشغول به کار است، نمی‌تواند در بحث بازار ارز و طلا نقشی داشته باشد و این مسائل و این نوسانات فقط بر اثر عملکرد وی نیست.

10:04: سخنرانی مسعود کرباسیان در جلسه استیضاح آغاز شد

10:03: سلام امینی نماینده مردم ایلام در مجلس در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد:

دلیل طرح موضوع استیضاح وزیر اقتصاد اگرچه وضعیت معیشتی و اقتصادی است، اما تنها عامل شرایط امروز اقتصاد کشور وزارت اقتصاد نیست. آنچه ما نمایندگان را وادار کرد که طرح استیضاح وزیر اقتصاد را مطرح کنیم شرایط نامطلوب اقتصادی بوده و هست. استیضاح‌کنندگان امروز افرادی هستند که سال گذشته به آقای کرباسیان رای دادند.

10:02: عباس پاپی‌زاده نماینده دزفول در مجلس در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد:

عملکرد وزیر اقتصاد باعث اجرایی نشدن مهم‌ترین دغدغه رهبری یعنی بهبود وضعیت معیشت و رفع بیکاری شد. اگر این زلزله اقتصادی در هر کشوری رخ می‌داد مدیران ارشد اقتصادی عذرخواهی می‌کردند اما انگار فرهنگ عذرخواهی در بین مسئولان کشور ما وجود ندارد.

برنامه اقتصادی دولت مبتنی بر اقتصاد و اقتصاد مردم‌محور بود، اما دولت عملکردی خلاف آن داشت به طوری که سیاست پولی و مالی دولت و به خصوص عملکرد وزیر اقتصاد باعث کاهش ثروت عمومی و ارزش پول ملی شد.

9:59: علی ساری نماینده اهواز در مجلس در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد:

شاید کسی فکر نمی‌کرد کشور دچار چنین تلاطمی شود و ما تازه متوجه شده‌ایم فرماندهی برای جنگ اقتصادی نداریم. شما موظف بودید تا کشور با یک توییت و تحریم به هم نریزد.

آقای کرباسیان در یک سال گذشته تنها دوبار در جلسات مهم و کلیدی و حیاتی شورای پول و اعتبار حضور پیدا کرده و به دلیل نداشتن تخصص اکثرا غایب بوده‌اید. خود ایشان به خوبی می‌دانند که بزرگترین واگذاری در دوران تصدی ایشان فروختن بیمه البرز بود. چرا اسم خریدار را اعلام نکردید؟ اگر شما مصلح نظام بانکی هستید توضیح دهید با 135 هزار میلیارد تومان مطالبات معوق چه کرده‌اید؟ شما انسان متشخصی هستید اما باید خودتان استعفا می‌دادید سیف به درستی برکنار شد و شما هم باید برکنار شوید. مجلس بر نمی‌تابد افرادی بر مسند اقتصادی کشور بنشینند که به اقتصاد کشور آسیب می‌زنند. می‌دانید حجم نقدینگی به 1530 هزار میلیارد تومان رسیده است؟ چندصدهزار نفر به خاک سیاه نشسته‌اند و شما چوب حراج به ذخایر ارزی زده‌اید.

9:52: مخالفت فراکسیون امید با استیضاح وزیر اقتصاد

جلسه مجمع عمومی فراکسیون امید صبح امروز برگزار شد و از حاضرین این جلسه 30 نفر با استیضاح مخالفت و 18 نفر با آن موافقت کردند.بر این اساس نظر نهایی فراکسیون امید مخالفت با استیضاح وزیر اقتصاد عنوان شد.

9:49: جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی نماینده مردم تربت جام موافق استیضاح

اقتصاد دولت روحانی بیمار است و مقصر آن هم شخص آقای کرباسیان است پس همکاران عزیز به نام ملت ایران به استیضاح کرباسیان رای مثبت دهیم.

وزارت اقتصاد از مدیریت اوضاع اقتصادی ناتوان است. کرباسیان مدیری نیست که اقتصاد کلان بلد باشد و بتواند آن را اداره کند،‌ ایشان توانایی اداره زیر مجموعه خودش را هم ندارد. بیش از ۴۰ نماینده استیضاح وزیر اقتصاد را به این دلیل امضا کردند که بفهمند مقصر فساد در سامانه‌های گمرک چه کسی است؟ بارها به رییس گمرک گفته‌ام شرکتهای مرزنشینان تحت فشار هستند، در گمرک فساد است و مشکلات اقتصادی مردم را زمین‌گیر کرده است اما هیچ تلاشی در کرباسیان و گمرک برای رفع چالش‌ها نیست.

9:44: صدیف بدری نماینده اردبیل موافق استیضاح کرباسیان:

واضح است که بخشی از مشکلات فعلی ناشی از مدیریت بوده است. جناب وزیر ایجاد شفافیت همه جانبه اقتصادی در اتاق شیشه‌ای جز برنامه‌های شما بود و همکاران بنده به این دلیل به شما رای دادند. در شرایطی که افق پیش‌رو شرایط سخت‌تری را نشان می‌دهد ارز را به واردات گوشی موبایل و خودروهای لوکس تخصیص دادید. اگر توان مدیریت نداشتید خودتان باید استعفا می‌دادید. کارگاه‌های تولیدی در آستانه نابودی است.

9:40: شادمهر کاظم زاده نماینده دهلران و دره‌شهر در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد:

کشور ما در معرض یک جنگ اقتصادی قرار گرفته است. تاکنون پاتک‌های اقتصادی ما به آمریکا چه بوده است؟ آیا به جز هدر رفتن 60 تن طلا از طریق فروش سکه چیز دیگری بوده است؟ بدون شک اتاق جنگ اقتصادی نیازمند افراد متخصص و باهوش است که ساختارهای جدید اقتصادی را بشناسند. کاهش قدرت خرید و کوچک شدن سفره مردم اعتقادات مردم را هم کم می‌کند. آن زمانی که شما صدارت وزارت اقتصاد را بر عهده گرفتید برنامه‌های خوبی ارائه دادید اما در این یک سال چه کردید؟

من زبان مردم هستم. زبان دولت نیستم که با بی‌تدبیری تمام روزنه‌های تعادل ارزی را بستند. شما در زمان ارائه بسته ارزی کجا بودید؟ بانک مرکزی باید مستقل باشد. شما فرموده‌اید که کاره‌ای نیستید. این وزارتخانه مسئولیت سیاست‌های مالی و اقتصادی کشور را به عهده دارد و وزیر اقتصاد همچون نخ تسبیحی است باید تیم اقتصادی را به یکدیگر وصل کند. جواب شما برای هدایت این حجم نقدینگی در کشور چیست؟

اینکه گفته می‌شود وزیر اقتصاد تصمیم‌گیر نیست و دیگران تصمیم‌گیر نیست به چه معنا است؟ به فرض صحت این ادعا ما وزیر بی‌اختیار نمی‌خواهیم. مگر قبل از استیضاح طی دو مرحه تقاضای تغییر تیم اقتصادی را با امضای 180 امضا به رئیس جمهور ندادیم؟ چه اقدامی کردند؟

9:30: زنگنه و حجتی وارد صحن علنی شدند

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت و محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی دقایقی قبل وارد صحن علنی مجلس شدند.

9:15: حسن نوروزی نماینده مردم رباط‌کریم و بهارستان در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد:

آقای کرباسیان! شما یک سال است سکاندار این وزارتخانه هستید، اما جیب مردم را خالی کردید. 10 هزارتومان شده الان 25 هزار تومان است. شما نسبت به مهار تورم چه کار کردید؟ رویه غلط شما ادامه دارد و 70 درصد قاچاق کشور از مبادی رسمی وارد می‌شود و شما مسئول آن هستید.

9:00: بهادری در موافقت با استیضاح کرباسیان:

وزیر اقتصاد نمی‌تواند تئوری پردازی کند. آقای کرباسیان چرا پست وزارت اقتصاد را پذیرفتی و از ملت عذرخواهی نکردی؟ ما به اقتصاد به اندازه فوتبال ارزش قائل نیستیم. کسانی که 30 تا 40 هزار سکه خریدند مالیات نمی‌دهند اما بقال سر کوچه باید از دارایی خود بکند و مالیات دهد. شما آدم خوش برخوردی هستید اما لباس وزارت اقتصاد به تن شما نمی‌آید. شما می‌توانید مدیر خوبی باشید اما مدیر اقتصادی خوبی نیستید.

8:55: هدایت‌الله خادمی نماینده ایذه و باغملک در مجلس در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد:

چرا مدیریت صدها شرکت هولدینگ را به دوستان و نزدیکان خود داده‌اید؟ چگونه است که در این اوضاع بد اقتصادی زندگی توده‌های مردم سخت می‌شود و زندگی برخی‌ها بهتر می‌شود؟ درست است که رئیس‌جمهور  مسئول همه این مشکلات کشور است اما وزیری که از گمرکات گرفته تا بیمه  و مناطق آزاد را در اختیار مدیریت دارد از او نپرسیم از که بپرسیم؟

در این یک سال گذشته شما نه استراتژی برای پیشبرد اقتصاد کلان داشتید و نه برنامه‌ای برای سازمان‌های تحت مدیریت خود داشتید؟ استفاده از افرادی در بیمه مرکزی که یک سال گذشته را یا در انتظار سفر به چین به سر کردند یا می‌خواستند در بانک مرکزی متصدی شوند چه معنایی دارد؟ بنگلادش هم مثل ایران نیست. صنعت بانکداری کشور رو به نابودی است. بانک‌های دولتی بانی اکثر رانت‌ها و فسادها شده‌اند. بانک‌ها چه ارتباطی با صنایع فولاد دارند؟ مدیریت صدها شرکت هولدینگ را به دوستان و نزدیکان خود داده‌اید. اگر به یک نفر غیر از حلقه فامیلان و دوستان خود مسئولیت داده‌اید نام ببرید. در هیچ کشوری اینگونه فساد وجود ندارد.

جوانان این کشور بیکار و بدبخت و افسرده هستند. جناب آقای ایکس درخواست یک خودروی سانتافه از شما می‌کند و شما همان روز خودروی 300 میلیونی را 100 میلیون به او تخفیف دادید. اگر خاوری نیست اما روحیه اشرافی گری او همچنان در کشور جاری است.

8:44: معاون اول رئیس‌جمهور وارد صحن علنی شد

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور  و محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور دقایق قبل وارد صحن علنی مجلس شدند.

8:40: همراهان وزیر اقتصاد در جلسه استیضاح

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در صحن حضور دارند.

8:36: حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر  در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد:

شما گفتید تورم افسار گریخته پس از 26 سال تک رقمی شده است اما شما که وزیر شدید دلار به 12 هزارتومان رسید، متوسط یک متر مسکن 60 درصد افزایش پیدا کرد. ما در این یک سال وزرات شما بالاترین میزان نقدینگی کشور را تجربه کردیم. شما رشد اقتصادی را 1 تا 4 درصد کاهش دادید. شاخص قیمت خوراکی‌ها  در ماه 9 درصد رشد داشته است. رتبه کسب و کار ایران در این یک سال 4 رتبه نزول داشته است. قیمت سکه از 1 میلیون و 200 هزار تومان به بالای 4 میلیون رسیده است. سفره های مردم از کوچک شدن به نامرئی شدن رسیده است. شما مردم فقیر را فقیرتر کردید. گوشت کیلوی 70 هزار تومان با سفره های مردم بیگانه است. نقش شما در بسته ارزی چه بود؟ 9 تا 18 میلیارد دلار ارز این کشور را به تاراج دادید. اگر در این بسته نقش نداشتید چه وزیر اقتصادی هستید که در تیم اقتصادی دولت نقشی ندارید؟

8:22: اسامی نمایندگان موافق و مخالف استیضاح اعلام شد

علی اصغر یوسف نژاد عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی پس از تشریح شرایط جلسه استیضاح وزیر اقتصاد در جلسه علنی مجلس، اسامی نمایندگانی که قرار است درباره طرح استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی به ایراد نطق بپردازند را به شرح زیر قرائت کرد.

حسینعلی حاجی دلیگانی، سید هادی بهادری، هدایت الله خادمی، طیبه سیاوشی، عباس پاپی زاده، حسن نوروزی، صدیف بدری، شادمهر کاظم زاده، مجید کیانپور، علی ساری، سید قاسم جاسمی، مهرداد بائوج لاهوتی و الیاس حضرتی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید