جزئیات کامل جلسه سوال از رئیس‌جمهور/ پاسخ‌های روحانی نمایندگان را قانع نکرد

کدخبر: ۲۳۵۱۸۶
اقتصادنیوز: جلسه امروز مجلس برای بررسی سوال از رئیس جمهور برگزار شد و نمایندگان از پاسخ‌های رئیس جمهور قانع نشدند.
جزئیات کامل جلسه سوال از رئیس‌جمهور/ پاسخ‌های روحانی نمایندگان را قانع نکرد

به گزارش اقتصادنیوز، جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی برای بررسی سوال تعدادی از نمایندگان از حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان برگزار شد و نمایندگان از پاسخ‌های حسن روحانی قانع نشدند.

سوال از رئیس‌جمهور 5 محور داشت که هر‌کدام از آنها جداگانه به رای نمایندگان گذاشته شد که نمایندگان تنها از پاسخ‌های حسن روحانی درباره استمرار تحریم‌های بانکی قانع شدند و چهار پاسخ دیگر روحانی را قانع‌کننده ندانستند.

        در همین رابطه بخوانید:

        اگر مجلس از پاسخ‌های رئیس‌جمهور قانع نشود، چه می‌شود؟

10:19: نمایندگان از پاسخ رئیس‌جمهور درباره افزایش نرخ ارز قانع نشدند.

10:17: نمایندگان از پاسخ رئیس‌جمهور درباره رکورد اقتصادی قانع نشدند.

10:15: نمایندگان از پاسخ رئیس‌جمهور درباره بیکاری قانع نشدند.

10:14: نمایندگان از پاسخ رییس جمهور به سوال دوم درباره دلیل استمرار تحریم‌های بانکی قانع شدند.

10:14: نمایندگان از پاسخ رئیس‌جمهور درباره مبازره با قاچاق قانع نشدند.

نتایج تفکیکی آرای نمایندگان به پاسخ‌های ۴ سئوال رئیس جمهور

10:13: تقاضای رای‌گیری علنی با مخالفت نمایندگان مواجه شد

10:11: تقاضا 22 نماینده برای رای‌گیری علنی

تعدادی از نمایندگان برابر با ماده 124 آیین نامه داخلی مجلس خواهان رای‌گیری درباره سوال از رئیس‌جمهور با برگه و به صورت علنی هستند.

10:08: بخش دوم پاسخ‌های روحانی/3

نمایندگان عزیز، می‌فرمایید یا در برجام بمانیم، یا برویم، اما راه سوم هم داریم که اگر به نتیجه رسیدیم، اعلام می‌کنیم تا همه بدانند. به رییس‌جمهور فرانسه گفتم اگر اروپا تعهدات خود در قبال برجام را انجام ندهد ماه راه سومی (به جز خروج یا ماندن در برجام) را معرفی می‌کنیم.

مردم؛ مشکلات اقتصادی ما قابل حل است. تمام توانمان را به کار گرفتیم تا کالاهای اساسی تامین شود، همه تلاش ما بر این است که تولید حفظ شود. قیمت‌ها را آنچه مربوط به دولت بوده، دست نزدیم تا در رفاه بیشتر باشند.

این همه تلاشی که امسال در زمینه برق انجام شد، چون مردم همکاری کردند در صرفه‌جویی، عبور کردیم. اگر با گاز همکاری کنیم در زمستان، صادرات گاز بیشتر می‌شود. اگر در سوخت نفتی صرفه‌جویی کنیم، درآمد ما بیشتر می‌شود. اگر مردم با ما باشند، سریع عبور می‌کنیم. اگر باهم نباشیم، زمان طولانی می‌شود.

برادران عزیز و خواهران گرامی، ملت ایران؛ مردم مساله اولشان اختلاف نداشتن ماست. مردم از آمریکا نمی‌ترسند، از تحریم نمی‌ترسند، از تهدیدهای خارجی نمی‌ترسند، اما از دعوای بین خودمان می‌ترسند. امروز دست به دست هم بدهیم بیاییم کنار هم برای حل معضلات مردم و مشکلات مردم و بدانند در کنار هستیم، می‌فهمند و آرام می‌شوند. نمایندگان محترم سوال کردید از سر دلسوزی، اما اگر نتیجه ان این باشد که مردم قانع شده باشند، موفق شده‌ایم. این به معنای بالاترین هدیه به ملت بزرگ ایران است. تلاش دولت بر این است که قیمت ارز متعادلتر بشود. در هفته اخیر متعادل شده، در هفته های بعد متعادل می‌شود.

▫️ما ذخایر ارزی را بالا می‌بریم. ارز ما کم نشده، صادرات غیرنفتی ما غیر از میعانات گازی، ۱۹ درصد افزایش پیدا کرده است. ذخایر ارزی را در داخل و بانک‌های دنیا افزایش می‌دهیم. این کار احتیاطی است. اگر بخواهیم مثل پارسال عمل کند، ظرف دو هفته ارز به قیمت پارسال می‌افتد. گفتید طلا، خب یک جاهایی پشتوانه اسکناس است و حق نداریم دست بزنیم.

9:59: بخش دوم پاسخ‌های روحانی/2

پی ام دی چیزی بود که تمام کارشناسان می‌گفتند غیر ممکن است بتوانید برطرف کنید. طرح نظامی بلند مدت تبدیل به ۵ ساله شد، در زمینه اقتصادی هم قدم‌های اساسی برداشته شد، برخی هم نشد که عمدتا تقصیر آمریکا بود.

نمایندگان محترم می‌فرمایید زندگی مردم مطلوب نیست و ناراحتند، کاملا درست است. می‌پرسم آیا دولت یازدهم برای رفاه مردم کاری نکرد، آیا تورم در طول ۴ سال کم نشد؟ حقوق کارگر، دوبرابر نشد؟ آیا مستمری ۳.۴ برابر و در برخی مواقع به ۴ برابر افزایش ندادیم؟

دوستان می‌گویند آمار اشتغال غلط است، من می‌گویم اشتغال خالص، یعنی همه رفته‌ها از اشتغال جدید کم شد، این حرف من نیست، حرف مرکز آمار است. در دنیای امروز آنچه که من قول دادم در انتخابات ۹۲ و انتخابات ۹۶ گفته‌ام راه من، راه اعتدال است، با تندروی به جایی نمی‌رسیم، از راست باشد یا چپ. راهی جز اعتدال و دوستی و برادری و وحدت نداریم. اشکالی ندارد مخالف دولت باشید، اما وحدت داشته باشیم.

خواهش می‌کنم هم شما هم ما، هرکاری می‌خواهیم بکنیم، اصل ۴۰ قانون اصاصی را بخوانیم؛ نمی‌توانیم به منافع ملی آسیب بزنیم. اینکه دولت نقص دارد، حتما دارد. اما تلاش من این بوده که بهترین‌ها را جمع کنم. به همین دلیل است که سوال می‌کنید، استیضاح می‌کنید و این حق شماست. مهم است دست به دست هم بدهیم برای حل مشکل مردم. مردم نمی‌خواهند از من بپرسید و من آمار و ارقام بدهم. مردم درد را بهتر از من و تو می‌دانند و به صورت روزمره‌ای می‌بینند. در مغازه و اتوبوس. لمس این مساله که زندگی مردم توام با سختی شده، وجود دارد. مردم درمان موقت نمی‌پذیرند. درمان دائم می خواهند. چطور درست می‌شود؟ با کار دولت؟ به تنهایی نه، با کار مجلس؟ به تنهایی نه. با کار قوه قضاییه؟ به تنهایی نه. همه با هم

پشت تریبون‌ها نگویید دچار بحران شده‌ایم. ما در مرحله آسیبیم، در گاهی مواقع در لبه آسیبیم، اما نه بحران. ما مشکل داریم، باید دست به دست هم بدهیم. ما بدون ایراد نستیم، شما باید تذکر بدهید. اما هیچ تصمیم بدون مشورت جمعی انجام نمی‌دهم. من برای تصمیمی، صددرصد قاطع بودم، اما دیدم حمع مخالف است و از تصمیمم برگشتم.

9:49: بخش دوم پاسخ‌های روحانی/ واکنش روحانی به ماجراهای فیضیه و تهدید به مرگ

من اولا از وزرای مربوطه در زمینه همه این ۵ سوال و نکاتی که در زمینه آن مطرح شد، توضیح لازم به نمایندگان بدهند، هم به مردم. نکته اساسی این است که چه شد کشور؟ کشوری که در مسیر آرام حرکت می‌کرد و امد در منطقه خلیج فارس و همان ایام انتخابات بود و حماسه بزرگ را آفریدند و ضربه بزرگی را به ترامپ و کشورهای اطرافش زدند، چرا یک مرتبه تغییر کرد؟ تاریخ این تغییر ۵ دیماه ۱۳۹۶ است؛ هرکس تاریخ دیگری بدهد، آدرس غلط داده است. ۵ دی ۹۶ بود که مردم دیدند ناگهان عده‌ای امدند، شعار می‌دهند و بعد شعارهای هنجارشکنانه و غیرقابل قبول برای مردم.

مردم دچار حیرت شدند، پاسخ قاطع در راهپیمایی ها دادند، اما حادثه کم‌نظیری بود و نداشتیم. حادثه دی ماه آقای ترامپ را به طمع انداخت تا در اواخر دیماه اعلام کند من در برجام نمی‌مانم مگر آنکه اروپا و دیگران درباره منطقه و موشک همراه شوند و اگر نشوند، یکجانبه خارج می‌شوم. بعد از آن تهدید و با ناآرامی داخل، مردم نگران شدند. بدانید تخریب، خرابی می‌آورد. بدانید سیاه نمایی، زندگی مردم به سمت سیاهی می‌برد. کلام نیست، شعار در گوشه و کنار نیست. البته اگر شعار درباره فردی مثل حسن روحانی باشد، اهمیتی ندارد. من اگر تهدید شوم به ترور، مهم نیست. من همه ماه رمضان ها هم خواندیم.

چه شد که عده‌ای هوس کردند رییس‌جمهور را مملکت را به ترور تهدید کنند؟ احساس کردند اختلاف وجود دارد. اگر اتحاد داشته باشیم،‌ فیضیه انقلاب به جایی تبدیل نمی‌شود که آب به آسیاب دشمن بریزند.

9:45: مجتبی ذوالنوری نماینده قم

رییس‌جمهور کاهش قاچاق را از ۲۵ میلیارد دلار به ۱۲.۵ میلیارد دلار فرمودند و بخشی هم از کاهش واردات از ۷۰ میلیارد دلار به ۴۰ میلیارد دلار گفتند. اگر این آمارها صحیح باشد، باید در چند جا نمود داشته باشد؛ تقاضای ارز کاهش پیدا کند. خودنمایی جنس خارجی باید کم شده باشد. باید تولیدات داخلی برای تامین آن کاهش بیشتر فعال شده باشد. اما چنین نشده است. اما این بحثی که قاچاق و واردات کم شده، درست نیست.

آقای رییس‌جمهور، در این ۶ سال که رییس‌جمهور هستید، تاکنون نماینده ویژه در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نداشتید. گفتید با ۳۰۰ بانک دنیا ارتباط برقرار شد، این ارتباط با بانک‌های بزرگ دنیاست یا بانک‌های کوچک دنیاست؟ اگر مشکل نرم افزار است، چرا با بانک‌های کوچک و درپیتی مشکل نداریم و با بانک‌های بزرگ داریم؟ اگر ارجاع به FATF می‌دهید، که بخشی تصویب شد، این دو سال که مشکل FATF نداشتیم، چرا بانک‌های بزرگ دنیا با ما ارتباط نگرفتند؟ مشکل در برجام بود. قصه این است. برجام ماموریت را انجام نداد. تحریم‌های بانکی سر جایش است. بعدی درباره بیکاری است؛ زمانی که مسکن مهر ساخته شد، کارگران سر کار بودند. سه سال بعد از شروع به کارتان گفتید دو میلیون و ۶۰۰هزار شغل ایجاد کرده‌اید، سال بعد هم گفتید ۷۰۰ هزار تا، می‌شود سه میلیون و ۳۰۰هزار شغل، اما اکنون می‌گویید دو میلیون و ۷۰۰هزار تا تاکنون.

گفتید ساعت ۹ نمی‌دانیم ساعت ۱۱ قیمت ارز چه می‌شود. مشکل کجاست؟ مشکل خودشیفتگی است، مشکل مشورت نکردن با کارشناسان است. چه اتفاقی افتاده که بازار ما بهم می‌ریزد؟ این فضا را کی درست کرد؟ یک کاخی ساختید به اسم کاخ آرزوها، برجام و تهش ارتباط با آمریکا بود. توانمندی داخلی تکیه نشد، ارتباط با همسایگان فراموش شد. بارها گفتاید برای گزینه‌های مختلف برنامه دارید. اما ما نتوانستیم مدیریت کنیم. مشکل در توزیع ارز بود.

9:34: جمع‌آوری امضا برای استیضاح وزیر صنعت و معدن در جلسه سوال از رئیس‌جمهور

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده اصولگرای مجلس که صبح امروز در صفحه توییترش خبر از استیضاح حسن روحانی در صورت قانع کردن نمایندگان گفته بود، درحال جمع‌آوری امضا در بین نمایندگان است. یکی از این نامه‌ها مربوط به جمع‌آوری امضا برای استیضاح وزیر صنعت و معدن است.

مشکل اشتغال، بیکاری و قیمت ارز و ... را قبول دارم

9:30: حسن روحانی در پاسخ به سوال نمایندگان/8

تنها دولتی هستیم که با رشد منفی سر کار آمدیم، اما از سال ۹۳ رشد اقتصادی داشتیم و ۹ فصل پیاپی، رشد اقتصادی را پشت سر گذاشتیم. اما چرا شرایط ارز چنین شد؟ عامل اقتصادی بود یا سیاسی بود یا عامل روانی بود؟ یا همه اینها بود؟ در زمینه ارز آثار سیاست خارجی و روانی بیشتر بوده است تا شرایط اقتصادی داخلی. قبل از تحریم آمریکا جوری تصمیم گرفتیم و پس از آن جور دیگری تصمیم گرفتیم. تصمیم اول، احماع همه اقتصاددان‌های ما بود. می دانستیم چه شرایطی دارد، اکنون هم پیش‌بینی‌های خود را انجام داده‌ایم.

9:29: حسن روحانی در پاسخ به سوال نمایندگان/7

در زمینه بیکاری، ببینید از سال ۸۴ تا ۹۱ چقدر بوده است؟ اشتغال خالص ما آنقدر کم بوده که نمی‌توانم بگویم؛ ۱۰ هزار نفر بوده! اشتغال خالص ما در طول خالص ما دو میلیون و ۷۰۰هزار نفر است. این افتخار بزرگ برای کشور است.

به آمار بانک مرکزی، مرکز آمار مراجعه کنید. البته اشتغال ارتباط خارجی می‌خواهد، امنیت داخلی می‌خواهد، آرامش سیاسی می‌خواهد. اما برای اولین بار در بهار ۹۷ بیش از داوطلب کار، کار ایجاد کردیم؛ ۷۱۱ هزار نفر جویای کار بودند، ۷۵۶ هزار کار ایجاد شده. البته مردم ما قانع نیستند، هنوز بیکاری فراوانی داریم. بیکاری مضمن چندین ساله داریم، رقم بیکاری ما ۱۲.۱ درصد است و به نظر من قابل قبول نیست. خانواده‌های فراوانی هستند که این اشتغال را حس نکرده‌اند. اگر دولت یازدهم و دوازهم مثل نهم و دهم کار می‌کرد، رقم بیکاری ما ۲۲ درصد بود. این هنر دولت یازدهم و دوازدهم است. که البته در همه این زمینه‌ها قوای دیگر کمک کردند.

9:28: مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم به عنوان نماینده بعدی سوال کننده پشت تریبون رفت.

9:27: حسن روحانی در پاسخ به سوال نمایندگان/6

دستاوردهایی در برجام داشتیم که از بین نمی‌رود. تحریم تسلیحاتی کشور را تقلیل دادیم به ۵ سال که ۲.۵ سال دیگر تمام می‌شود. در زمینه اقتصادی هم گشایش‌هایی هم حاصل شد. بعد از امضای برجام و اجرایی شدن، تحریم‌هایی که مربوط به برنامه هسته‌ای بود، لغو شد. اما تحریم‌ها بخش‌های دیگر دارد که به هسته‌ای مربوط نیست.

با ۲۷۸ بانک رابطه کارگزاری داریم. هزاران حواله رد و بدل می‌شود. در زمینه بانک، ۴ لایحه تقدیم مجلس کردیم که برای بانک اساسی است. برای حیثیت ایران اساسی است؛ ما کشوری هستیم ضد پولشویی و ضدتروریسم. بنابراین این لوایح بسیار کمک می‌کند در ارتباط بانکی. یکی تصویب شده، سه تا مانده است. درخواست می کنم تسریع کنید در تصویب این لوایح.

9:26: حسن روحانی در پاسخ به سوال نمایندگان/5

در قاچاق خروجی که عمدتا سوخت است، دولت با برنامه‌ریزی برای کنترل پیمایش خودروها و دادن گازوییل برمبنای پیمایش، قاچاق ۷.۸ میلیارد به نیم میلیارد در سال ۹۵ رسید. در زمینه قاچاق، نقش نیروی انتظامی و سربازان گمنام و نیروهای نظامی دیگر بخصوص سپاه، پررنگ است. مرزهای جنوبی را در اختیار سپاه قرار دادیم و با کمک همه اینها توانستیم به این عدد برسیم. سوال باید چنین باشد که دولت چطور توانست قاچاق ۲۵ میلیارد را به ۱۲.۵ میلیارد رساند و حالا برنامه‌اش چیست که به صفر برساند.

9:24: حسن روحانی در پاسخ به سوال نمایندگان/4

برای جلوگیری از قاچاق تولید با کیفیت داخلی است و باید کمک کنیم به تولید داخلی و خدمات با کیفیت در داخل. مگر کالایی که به لحاظ فرهنگی نمی‌توانیم سمتش برویم. چطور توانستیم از ۲۵ میلیادر دلار قاچاق توانستیم برسیم به ۱۲.۵ میلیارد دلار در مدت ۴.۵ سال. می دانید ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، فرا قوه‌ایست. مبارزه با قاچاق تنها کار دولت نیست.

 

روحانی: کسی فکر نکند امروز روز شکاف بین دولت و مجلس است

9:15: قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور و بیژن زنگنه وزیر نفت به جمع همراهان حسن روحانی پیوستند.

9:11: حسن روحانی در پاسخ به سوال نمایندگان/3

باید سوالات از دولت دوازدهم باشد، اما لحن سوالات از دولت یازدهم و دوازدهم است، ایرادی ندارد. همواره روش من در دولت یازدهم و دوازدهم در ارتباط با مجلس، برادرانه باشد، بسیاری از نماینده‌ها در انتخابات سال ۹۶ در کنار هم بودیم. اما اکنون گله دارند که گله‌های دوستانه و برادرانه است.

سوال نماینده‌های محترم که در ۵ بند تدوین شده، سوالات ملت ایران هم هست، نه تنها یک چهارم نمایندگان امروز این سوالات را دارند، بله به اعتقاد من بسیاری از مردم این سوال دارند که چرا بیکاری، چرا قاچاق آنچنان، چرا رکود و رونق شرایطی را طی می‌کنند که مورد انتظار مردم نیست و چرا رشد قیمت ارز. به هرکوچه و خیابانی بروید، شاید بخشی از سوالات مردم، همینگونه سوالات باشد و حق دارند بپرسند. مردمی که در طول دولت یازدهم در چهار سال شاهد تحول در اقتصاد، فرهنگ، امنیت ملی و سیاست داخلی و خارجی بودند، این سوال مهم مطرح بوده که چه شده است که مردم باید از آینده زندگی و کشور خود نگران باشند. چرا حرکت ما در طول ۴.۵ سال همه چیز رو به تحول بود، همه آمارها وجود دارد. اما در این ۷-۸ ماه اخیر چرا شرایط نویی آغاز شد.

ممکن است بفرمایید این شرایط نو از قاچاق بود، از سیستم بانکی بود، از ارز بود. به نظر بنده اشکال از تصور مردم از آینده ایران بود؛ ناگهان تصور مردم دچار تغییر شد. اشتغال بسیار مهم است، بیکاری درد بزرگی است، نابسامانی بانکی مهم است، مساله رکود هم هم است، ارز هم مهم است، اما در برابر امید مردم ناچیز است. چرا مردم نسبت به آینده ایران دچار تردید شده‌اند؟ حتی بالاتر نسبت به آینده عظمت نظام دچار شک و تردید شده‌اند؟

باید با زبان درست و صحیح به گونه‌ای با مردم سخن بگوییم که مشکلات این چند ماه زودگذر است. باید به مردم توضیح بدهیم با هدایت رهبری و هماهنگی مردم و نیروهای مسلح، عبور خواهیم کرد. ما باید به مردم بگوییم نمی‌گذاریم توطئه‌های آمریکا به نتیجه برسد. کاخ سفید باید بداند از پایان این جلسه امروز خوشحال می‌شود. باید بداند پایان جلسه امروز اتحاد به دولت و مجلس، دوقوه و قوه قضاییه و نیروهای مسلح و … است.

9:05: حسن روحانی در پاسخ به سوال نمایندگان/2

این بار مسوولیت را باهمکاری یکدیگر باید به مقصود برسانند. سوال نمایندگان محترم آن‌طور که می‌فهمم باید از دولت دوازدهم باشد نه یازدهم. لحن سوالات، سوالات دولت یازدهم و دوازدهم است. با اینکه دولت یازدهم و دوازدهم دو شخصیت حقوقی هستند. همواره در دو دولت تلاش من این بوده که بین دولت و مجلس یک ارتباط نزدیک و برادرانه باشد و به نظر من این چنین بوده است. بسیاری از نمایندگانی که در برابرشان سخن می‌گویم در انتخابات 96 حضور فعال داشتند، در کابینه و لوایح و طرح‌ها کمک کردند. در کنار هم بودیم. ممکن است گله‌ای وجود داشته باشد اما گله‌ها دوستانه و برادرانه است. به نظر من سوال نمایندگان محترم که در 5 بند تدوین شده است، و بسیاری از سوالات مشابه دیگر، سوالات ملت ایران هم هست.

8:57: حسن روحانی در پاسخ به سوال نمایندگان/1

امیدوارم توصیه‌هایی که مقام معظم رهبری نسبت به این جلسه فرمودند، مراعات کنم. این روز را روز مبارکی برای دموکراسی، کشور و مردمسالاری دینی می‌بینم. هیچ کس فکر نمی‌کند پاسخگو بودن به عنوان ضعف است. پاسخگو بودن به عنوان بالاترین نقطه قوه مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران است. همه مسئولان باید پاسخگو باشند در چارچوب وظایف خود و چارچوب قانون. هیچ کس از مردم شریف ایران و از دوستان ما در جهان و دشمنان ما فکر نکنند امروز آغاز شکافی در بین مجلس و دولت است؛ مجلس دولت هدف بزرگی را بر دوش دارند و می‌بینند و این بار را باید با هم به مقصد برسانند.

8:56: کورورش کرم پور نماینده فیروزآباد، فراشبند، قیر و کارزین

لطفا نگویید نمی‌شود و نمی‌گذارند! آیا دستور قاطع رهبری درباره برخورد قاطع با قاچاقیان اجرا شده است؟ من از قدرت نظام جمهوری اسلامی صبحت می‌کنم که به کمک مردم سوریه و عراق می رود و داعش را شکست می دهد. چطور نمی توانیم با قاچاق مبارزه کنیم؟ چگونه صدها کانتینر قاچاق می‌شود و کسی آنها را نمی‌بیند؟

8:52: حسن روحانی برای پاسخ به سوالات نمایندگان پشت تریبون رفت.

8:51: فولادگر، نماینده اصفهان از نمایندگان سوال‌کننده از رئیس‌جمهور

اینجانب در آغاز دولت یازدهم،‌ از برنامه‌های اقتصادی شماو وزیرتان حمایت کردم، اما چرا به همان برنامه پایبند نبودید که کشور به سمتی رفته است که هم معیشت مردم در خطر قرار گرفته و هم شاهد رکود پروژه‌های صنعتی و عمرانی هستیم و هم باید طلب‌هایشان را به صورت  اوراق مشارکت دریافت کنند؟ بگویید چه اقدامات اصلاحی برای بازار ارز و اقتصاد انجام داده‌اید؟ به وعده خویش درباره ترمیم تیم اقتصادی خود در ابتدای دولت دوازدهم عمل کرده‌اید؟

در شعارهای تبلیغاتی دولت یازدهم به بهبود فضای کسب و کار که در دولت دهم اجرا نشده بود، تاکید کردید، اما گزار‌ش‌ها نشان می‌دهد چنین نشده است. در شرایط رکود فعلی بیشترین فشار را در بخش صنعتی و تولیدی خواهیم داشت.

8:49: کوروش کرم‌پور نماینده مردم نماینده مردم فیروزآباد و فراشبند و قیر و کارزین به عنوان پنجمین سوال کننده از رئیس‌جمهور پشت تریبون رفت.

8:44: حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین

همه می‌دانیم معضل امروز کشور، بیکاری است. آقای رییس‌جمهور خانواده‌ای را در نظر بگیرید حتی تا ۵ فرزند تحصیل کرده تا دکتری، از ۲۰ تا ۴۰ سال، شب‌ها پای سفره پدر که شاید خودش هم بیکار باشد، می‌نشینند. ۵ میلیون بیکار در این کشور داریم. آقای رییس‌جمهور شما مجری قانون اساسی هستید که از شما خواسته اشتغال مناسب، تامین اجتماعی و دستمزد مکفی برای ملت ایجاد کنید. به مردم بگویید شورای عالی اشتغال بالاترین مرجع اشتغال در کشور، در دوره شما چندبار تشکیل شده است؟ طرح کارورزی شما به کجا رسید؟ شما مجری قانون اساسی هستید، باید پاسخگوی مردم باشید.

به مردم می‌گوییم، تحریم‌ها را له می‌کنیم، ما پشت سر شما هستیم آقای رییس‌جمهور شما پشت سر رهبری حرکت کنید، پشت سر شما هستیم. از ظرفیتهای داخل کشور استفاده کنید، به نخبگان خودتان توجه کنید. وزیر صنعت شما نمایشگاهی گذاشت به اسم صنایع کوچک، ای کاش سر می‌زدید. اشتغال مصیبت کشور است، ظرفیت‌های اشتغال مهمتر از شغل است. این همه روی بودجه مانور ندهید. ۳۰۰ نوع شغل در صنعت نهفته است. آمار خودتان است؛ بیش از ۵۰ هزار منشاء شغل تعطیل شده است. مرد کسانی هستند که روز سخت نظام پای کشور بایستند.

8:43: حمیدرضا فودلادگر نماینده مردم اصفهان به عنوان چهارمین سوال کننده از رئیس‌جمهور پشت تریبون رفت.

8:41: محمدحسین فرهنگی، نماینده تبریز و اسکو در طرح سوال از رئیس‌جمهور

رکود معضلی نیست که در دولت شما بوجود آمده باشد، از قبل بوده است، اما نبود برنامه مشخص برای آن در دولت شما، تشدید کرد. برنامه‌های علمی برای رکود وجود دارد، اما در دولت شما برنامه‌ریزی مدونی وجود ندارد. این رکورد سنگین و بی‌سابقه درحالی است که بودجه سالانه افزایش پیدا کرده است و نقدینگی افزایش یافته است. رد شدن نقدینگی از ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومان موجب هجوم به بازار ارز و طلا شد.

تورم بانک مرکزی، زیر ۱۰ درصد است، اما شواهد می‌گوید بالای ۶۰ درصد است. رکود تورمی حاکم شده است. رکود تورمی حتی اگر کوتاه‌مدت باشد، می‌تواند تاثیر طولانی داشته باشد و باید دولت دست به اصلاحات اقتصادی می‌زد، اما تحولی انجام نداد. از سال ۹۲ دست به کدام تحول اقتصادی زده‌اید؟ در زمینه بیکاری، قاچاق و … و حتی یارانه‌ها که از آن انتقاد می‌کردید، اتفاقی نیفتاد. معضلات را به دیگران حواله ندهید، حلقه مفقوده این سال‌ها، مدیریت بوده است.

8:37: حسین نقوی حسینی به عنوان سومین نماینده سوال کننده پشت تریبون رفت.

8:33: دفترچه 47 صفحه‌ای روحانی برای نمایندگان (اینجا)

حسن روحانی دفترچه‌ای 47 صفحه‌ای تهیه کرده و در اختیار خبرنگاران و نمایندگان مجلس قرار داده است. در این دفترچه روحانی به 5 سوال نمایندگان پاسخ داده است.

8:32: محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو به عنوان دومین سوال کننده از رئیس‌جمهور پشت تریبون رفت.

8:30: دهقان، نماینده طرقبه در طرح سوال از رئیس‌جمهور

کدام کارشناس در دولت شما باعث ده ها میلیارد دلار برای واردات کالا اختصاص دهد. عمده کارشناسان بر اشتباه بودن اعلام نرخ 4200 تومانی دلار توسط آقای جهانگیری تاکید کردند ولی دولت شما سه ماه و نیم مقاومت کردند. از شما خواسته شد لیست دریافت کنندگان ارز منتشر شود، اگر کسی رانتی نگرفته است چرا در مقابل خواست مردم مقاومت می‌شود؟

افرادی با ارز دولتی به آنتالیا و ... رفتند و مدیریت کشور را به سخره گرفتند و دولت شما بعد از چهارماه تشخیص داد که این کار اشتباه است. عملا با بی‌توجهی جلوی توزیع ارز را گرفتند. طوری برنامه‌ریزی شد که تقاضا در بازار زیاد باشد. همه صرافی‌ها را با یک چوب زدند و بستند. وقتی تقاضا زیاد می‌شود و از آن طرف بسته عرضه می‌شود، معلوم است که قیمت بالا می‌رود، فهمیدن این موضوع کار سختی نیست هر کسی این را تشخیص می‌دهد. در این مدت کمتر از دو میلیارد دلار در بازار عرضه شده است.

توزیع ارز در دست چهار وزارتخانه نفت، کار، اقتصاد و صنعت بوده است اما معلوم نیست که با ارز چه کار کرده‌اند و چگونه به بازار تزریق شده که بازار به این روز افتاده است. تازه چند روز پیش آقای زنگنه را مامور کردید به این موضوع رسیدگی کند. آقای رییس‌جمهور اگر طلا نداشتید چرا دولت بازار را تحریک کرد که برای خرید طلا اقدام کند و بیش از 61 تن سکه را به تعداد محدودی فروخت. از طرف دیگر اگر به اندازه کافی بود چرا توزیع را قطع کردید تا افزایش قیمت آن به چهار میلیون برسد. مگر ارزیابی از ذخایر طلای خود را نداشتید؟

یک فرد بازاری ساده حساب سرمایه خود را دارد، چطور دولت با این همه ژنرال نتوانست تشخیص دهد و بعد از چند ماه تشخیص داد؟ به قیمت خالی شدن جیب مردم بیش از ده‌ها میلیارد تومان پول به جیب اندکی از مفت‌خور و اندکی از ثروتمندان ریخته شده است. آقای رییس‌جمهور برا ساس ماده 598 ماده مجازات اسلامی هر کس خسارتی از روی اهمال به کشور برساند باید جبران خسارت کند، بفرمایید چه کسانی این خسارت را وارد کرده‌اند و چگونه می‌خواهند جبران خسارت کنند؟

8:25: محمد دهقان به عنوان اولین نماینده سوال کننده پشت تریبون رفت.

8:25: علی لاریجانی در نطق پیش از دستور

با رعایت اصول، جلسه امروز می‌تواند در نوع خود کمال سیاست ورزی در کشور را نشان دهد. چون مستقیما این جلسه در اختیار مردم قرار می‌گیرد، این جلسه در عین جدیت موضوعات مطروحه، ادب دیوان نظام را عیان می‌کند.

حضور رییس‌جمهور در مجلس نشان‌دهنده عمیق بودن دموکراسی در کشور است. این افتخار کشور و ملت ایران است که بالاترین مقامات خود را در برابر مردم پاسخگو می‌دانند. برای ما که دوران نظام شاهنشاهی را سپری کردیم، این اتفاق یک شکوفایی بزرگ است که با مجاهدت زیاد به دست آمده است. در حالیکه هنوز بسیاری از کشورهای منطقه گرفتار استبداد هستند و مراحل ابتدایی دموکراسی را هم سپری نکرده‌اند.

نکته بعد خطاب به نمایندگان است که سئوالاتی را که از رییس‌جمهور  براساس مواد  213 و 212 آیین‌نامه مطرح شده است بدون بحث انجام شود. همچنین رعایت انصاف حق کلام فاصل است که باید براساس فرمایشات مقام معظم رهبری حسن‌ظن مجلس در این باره را مورد توجه قرار دهد.

8:24: علی لاریجانی، رئیس مجلس از دولت عربستان برای برگزاری مراسم حج تشکر کرد.

8:22: احمد امیرآبادی عضو هیئت رئیسه در حال قرائت محورهای سوال از رئیس‌جمهور است

8:18: همراهان حسن روحانی در جلسه سوال از رئیس‌جمهور

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، پرویز اسماعیلی، رحمانی فضلی وزیر کشور، محمود واعظی، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهور و محمود علوی وزیر اطلاعات، حسن روحانی را در صحن مجلس همراهی می‌کنند.

8:15: حسن روحانی با استقبال علی مطهری نایب رئیس مجلس برای پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس وارد صحن علنی مجلس شد.

8:15: علی لاریجانی نطق پیش از دستور خود را آغاز کرد. وی در حال سخنرانی درباره شهید رجایی و شخصیت و جایگاه وی است.

8:08: دستور جلسه علنی مجلس قرائت شد. اولین دستور جلسه امروز مجلس بررسی سوال از رئیس جمهور است.

8:07: جلسه علنی مجلس آغاز شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید