واکنش عصبی آمریکا به طراحی ابزار مالی اروپا در حمایت از ایران

کدخبر: ۲۴۱۱۴۴
اقتصادنیوز: حمایت اروپاییان از طراحی ابزار مالی جدید برای تداوم همکاری تجاری با ایران که استقلال سیاست خارجی اروپا و اقتصاد این اتحادیه را به رخ آمریکا کشید، خشم کاخ سفید را برانگیخته است.
واکنش عصبی آمریکا به طراحی ابزار مالی اروپا در حمایت از ایران

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از یورونیوز؛ وزرای خارجه پنج کشور یادشده پس از دیدار با محمدجواد ظریف در نشستی که موگرینی هدایت آن را برعهده داشت، بر اجرای کامل این توافق و مسائلی همچون حفظ و ارتقای روابط گسترده‌تر اقتصادی با ایران و استمرار کانال‌های مؤثر مالی، تداوم صادرات نفت و میعانات گازی و محصولات نفتی و پتروشیمی تأکید کردند.

این تصمیم اتحادیه اروپا البته واکنش تند آمریکا را به همراه داشت. جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، در سخنانی تهدید‌آمیز گفت ایالات متحده به اروپا یا هیچ‌کس دیگری اجازه نخواهد داد که تحریم‌ها علیه ایران را زیرپا بگذارد. او در جریان همایش گروه "اتحاد بر ضد ایران اتمی" که در نیویورک برگزار شد، عنوان کرد: «اتحادیه اروپا در لفاظی قوی و در پیگیری ضعیف است.»

او در ادامه به "جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی" که به اختصار سوئیفت خوانده می‌شود، توصیه کرد از دیگر شرکت‌هایی که به فعالیت خود در ایران پایان داده‌اند، الگو بگیرد و در ادامه معامله با ایران تجدیدنظر کند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز در همین نشست با انتقاد از طرح اروپا گفت که پس از شنیدن این خبر "آزرده‌خاطر و عمیقا ناامید" شده است. او اتحادیه اروپا را متهم به "استحکام رتبه ایران به عنوان نخستین کشور حامی تروریسم" کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید