چهار روس مشکوک به جاسوسی از هلند اخراج شدند

کدخبر: ۲۴۲۶۸۰
اقتصادنیوز: پس از اینکه بریتانیا از حملات گسترده سایبری روسیه در سراسر دنیا خبر داد، هلند مدعی شده‌ که طرح عملیات سایبری علیه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی را خنثی کرده است. هلند در این رابطه چهار مظنون روس را از خاکش اخراج کرده است.
چهار روس مشکوک به جاسوسی از هلند اخراج شدند

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از دویچه وله؛ در پی پرده‌برداری بریتانیا از حملات گسترده سایبری در سراسر جهان که لندن مدعی است توسط سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه (GRU) سازماندهی و اجرا می‌شده‌ است، این‌ بار سرویس اطلاعاتی ارتش هلند از خنثی کردن یک حمله سایبری روسیه علیه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی خبر داده است.

روزنامه "گاردین" به نقل از وزیر دفاع هلند گزارش می‌دهد که سرویس امنیتی این کشور موفق شده است از حمله‌ سایبری روسیه علیه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی باخبر شود و از انجام آن جلوگیری کند.

پس از اینکه سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه (جی آر یو) قصد داشته در ماه آوریل حمله‌ای سایبری را علیه مرکز تحقیقات نظامی "پورتون داون" در نزدیکی سالزبری در بریتانیا انجام دهد و هم‌چنین حمله دیگری را علیه وزارت امور خارجه بریتانیا  در مارس ۲۰۱۸ اجرا کند، ماموران سرویس اطلاعاتی بریتانیا از جزئیات این حملات آگاه شدند.

هر دوی این حملات ناموفق ماندند. طرح حمله علیه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی نیز با کمک مقامات بریتانیایی خنثی شد.

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی مشغول بررسی اتهام تلاش روسیه برای ترور سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روس، و دخترش در بریتانیا بود. همزمان این نهاد حمله شیمیایی به شهر دوما در سوریه را نیز بررسی می‌کرد.

سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روس، و دخترش یولیا که در شهر سالزبری بریتانیا زندگی می‌کردند، در ماه مارس سال ۲۰۱۸ با سم اعصاب نوویچوک مورد حمله قرار گرفتند و مسموم شدند. دولت بریتانیا "جی آر یو" را به انجام این حمله متهم کرده است.

رد اتهام توسط مسکو

به نقل از آنک ویلولد، وزیر دفاع هلند، چهار مامور اطلاعاتی روسیه که با "جی آر یو" ارتباط داشته‌اند و عضو گروهی سایبری به نام "کرم خاکی" بوده‌اند از خاک هلند اخراج شده‌اند. این چهار مامور اطلاعاتی پس از اینکه در ماه آوریل کشف شد که از سازمان منع سلاح‌های شیمیایی جاسوسی کرده‌اند، مجبور به ترک هلند شدند.

مقامات هلند تصاویر ماموران روسی را در حال ورود به فرودگاه شیفول هلند منتشر کرده‌اند. گفته شده که هر چهار نفر گذرنامه‌های دیپلماتیک داشتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، ماریا زاخارووا، اتهام حملات سایبری را رد می‌کند و آن را "فانتزی بزرگ" می‌خواند.

در این میان، سفیر بریتانیا در آمستردام، پیتر ویلسون، از ادامه تلاش‌های لندن برای "پرده برداری" از حملات سایبری روسیه و جلوگیری از آن خبر می‌دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید