تلاش نتانیاهو برای حفظ کابینه ائتلافی بحران‌زده

کدخبر: ۲۵۱۱۴۶
اقتصادنیوز: موافقت نتانیاهو با آتش‌‌بس پیشنهاده حماس و در پی آن استعفای وزیر دفاع رژیم اسرائیل، کابینه ائتلافی این کشور را با بحرانی جدی روبرو کرد. نتانیاهو انتخابات زودرس را رد کرده است و می‌خواهد خود پست وزارت دفاع را بر عهده ‌گیرد.
تلاش نتانیاهو برای حفظ کابینه ائتلافی بحران‌زده

به گزارش اقتصانیوز، به نقل از دویچه وله؛ استعفای آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع رژیم اسرائیل از مقام خود، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل را با بحرانی جدی برای ادامه کار کابینه ائتلافی روبرو کرده است. روز گذشته (جمعه ۲۵ آبان/۱۷ نوامبر) او وارد مذاکره با نفتالی بنت، رهبر حزب راستگرای «بیت یهودی» (خانه یهود) و هم‌پیمان دولت شد.

حزب آقای بنت که اکنون وزیر آموزش و پرورش رژیم اسرائیل است، از نتانیاهو خواسته که او را به عنوان وزیر دفاع برگزیند. موضوعی که با واکنش و نگرانی احزاب اپوزیسیون روبرو شده است. نفتالی بنت در حال حاضر هفت کرسی را در پارلمان رژیم اسرائیل در اختیار دارد. او تهدید کرده بود که در غیر این صورت از مقامش استعفا خواهد کرد. اقدامی که می‌تواند انتخابات زودهنگام را به دنبال داشته باشد.

اما نتانیاهو می‌خواهد خود پست وزارت دفاع را بر عهده گیرد. او در حال حاضر وزارتخانه‌های بهداشت و امور خارجه را نیز اداره می‌کند. با استعفای لیبرمن حزب راستگرای "اسرائیل خانه ما" نیز از دولت خارج شد. به این ترتیب کابینه ائتلافی اکثریتی بسیار شکننده، یعنی تنها یک رای برتر در پارلمان دارد.

حزب لیبرمن از ماه مه سال ۲۰۱۵ وارد کابینه ائتلافی شد. کابینه‌ای که راست‌ترین دولت در طول حیات رژیم اسرائیل به شمار می‌رود. حزب لیکود (حزب بنیامین نتانیاهو) این شایعه را رد کرده است که دولت قصد فراخوان انتخابات زودهنگام را دارد. حزب لیکود در بیانیه‌ای گفته است که شایعات نادرست هستند و دولت در هفته آینده اوضاع را با سیاستمداران بلندپایه و احزاب حاضر در کابینه به بحث خواهد گذاشت. نتانیاهو ابراز امیدواری  کرده است که "احساس مسئولیت وزرا" آنها را از ساقط کردن یک دولت راست‌گرا بازدارد. اقدامی که به گفته او یک اشتباه تاریخی خواهد بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید