امیدهای چندجانبه به مذاکرات صلح یمن در استکهلم

کدخبر: ۲۵۴۸۱۲
اقتصادنیوز: هیئت‌های مذاکره‌کننده یمنی وارد پایتخت سوئد شدند. طرف‌های مذاکره‌کننده و ناظران امید زیادی به ادامه‌ی مذاکرات صلح دارند. آخرین نشست طرفین درگیر پس از دو روز متوقف شده بود.
امیدهای چندجانبه به مذاکرات صلح یمن در استکهلم

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از دویچه وله؛ روز پنچشنبه، ۱۵ آذر ۹۶ دسامبر) مارتین گریفیتس، نماینده‌ی ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن در پیامی توئیتری اعلام کرد که هیئت دولتی یمن شامل ۱۲ مقام ارشد این کشور برای حضور در مذاکرات صلح وارد استکهلم شده است. سرپرستی این هیئت را خالد الیمانی، وزیر امور خارجه یمن به‌عهده دارد.

هیاَت حوثی‌ها به سرپرستی محمد عبدالسلام روز چهارشنبه وارد پایتخت سوئد شد.

عبدالسلام هنگام پرواز به استکهلم گفت: «دست ما برای صلح و دوستی دراز است». سرپرست هیات مذاکره‌‌ی حوثی‌ها پیش‌تر نسبت به ثمربخش بودن مذاکرات ابراز تردید کرده بود.

کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که دور نخست مذاکرات ۱۰ روز طول می‌کشد.

آخرین نشست مشورتی برای مذاکرات که در ماه سپتامبر در ژنو برگزار شد، پس از دو روز و به دلیل عدم مشارکت حوثی‌ها بدون دستیابی به نتیجه‌ای پایان یافته بود.

آدام بارون، کارشناس سیاسی شورای اروپایی روابط خارجی معتقد است که این بار شرایط برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب مناسب‌تر از پیش است. او در عین حال تاکید می‌کند که طرفین درگیر در جنگی به این وسعت، نیاز به مدت زمان بیشتری برای رسیدن به صلح دارند. او می‌گوید، آنها باید در وهله‌ی نخست اعتماد یکدیگر را جلب کنند.

ایران و عربستان سعودی

توکل کارمان، فعال حقوق بشری یمنی و برنده‌‌ی جایزه‌ی صلح نوبل به خبرگزاری آلمان گفته است که «مردم یمن خواهان صلح هستند».

کارمان معتقد است که جنگ یمن فاجعه‌ای داخلی نیست، بلکه از خارج به این کشور تحمیل شده و پایان یا ادامه‌ی آن هم به تصمیم‌های ایران و نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری عربستان سعودی وابسته است. 

جمهوری اسلامی که حامی اصلی شورشیان حوثی به‌شمار می‌رود، از آغاز مذاکرات صلح یمنی تحت نظارت سازمان ملل متحد استقبال کرده است.

وزارت امور خارجه ایران در بیانیه‌ای "تمامی طرف‌های یمنی را به مشارکت سازنده و مسئولانه در گفت‌وگوهای استکهلم دعوت" کرده است.

وزارت امور خارجه ایران همچنین آمادگی خود را برای همکاری با جامعه بین‌المللی "برای حل هر چه سریعتر بحران یمن اعلام و بر  ضرورت تسریع در روند ارسال کمک‌های انسانی به این کشور تاکید" کرده است.

جنگ یمن از سال ۲۰۱۴ جریان دارد. عربستان سعودی در بهار ۲۰۱۵ با تشکیل یک "ائتلاف نظامی عربی" به مقابله با شورشیان حوثی پرداخت.

به گزارش سازمان ملل در این جنگ تاکنون دست‌کم ۱۰ هزار نفر کشته شده‌اند. اکثر قربانیان شهروندان غیرنظامی بوده‌اند.

به گفته‌ی دیوید بیسلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا، وابسته به سازمان ملل، در یمن ۱۲ میلیون نفر در معرض خطر قحطی قرار دارند و هر ۱۱ دقیقه یک کودک یمنی جان می‌بازد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید