عربستان کاهش تولید نفت ایران در ماه نوامبر را جبران کرد

کدخبر: ۲۵۶۰۷۹
اقتصادنیوز: کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای مانع شدن از کاهش بیشتر بهای نفت، تصمیم گرفتند از میزان تولید نفت خود بکاهند. اکنون سازمان اوپک اعلام کرده است که این میزان کاهش تولید نیز باعث تثبیت بهای نفت در سال آینده نخواهد شد.
عربستان کاهش تولید نفت ایران در ماه نوامبر را جبران کرد

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از دویچه وله؛ وزیران نفت کشورهای عضو اوپک پس  از نشست خود در روز ۱۵ آذر جلسه‌ای با روسیه و شماری از کشورهای غیرعضو اوپک داشتند. جلسه‌ای که نتیجه آن توافق بر سر کاهش تولید نفت این کشورها به میزان یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز بود.

سهم اوپک ازکاهش تولید  نفت در سال آینده میلادی ۸۰۰ هزار بشکه بود و روسیه و دیگر کشورهای حاضر در نشست مشترک با وزیران نفت اوپک در روز جمعه ۱۶ آذر موافقت کرده بودند روزانه ۴۰۰ هزار بشکه از تولید نفت خام خود بکاهند.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۲۱ آذر (۱۲ دسامبر) در گزارش خود از لندن به ارزیابی جدید کشورهای عضو اوپک از  تحولات بازارهای انرژی در سال ۲۰۱۹ پرداخته است.

کاهش میزان تقاضا برای نفت اوپک

سازمان کشورهای صادر کننده نفت خام (اوپک) روز چهارشنبه ۱۲ دسامبر اعلام کرد که کاهش میزان تولید نفت خام ایران توسط افزایش تولید سایر کشورهای عضو این سازمان جبران شده است.

افزون بر آن، اوپک اعلام کرده است که میزان تقاضا برای نفت خام و به‌ویژه برای نفت خام اوپک در سال آینده کاهش می‌یابد. کاهش تقاضا برای نفت خام اوپک از جمله محصول جنگ تجاری بین آمریکا و چین است. همین موضوع به نگرانی کشورهای عضو این سازمان در ارتباط با کاهش بیشتر بهای نفت خام دامن زده است.

بهای نفت خام برنت دریای شمال که پیش از ماه اکتبر ۸۶ دلار برای هر بشکه بود، در روزهای نخست ماه دسامبر به کمتر از ۶۱ دلار برای هر بشکه تنزل یافت.

اوپک در گزارش ماهانه خود اعلام کرده است که تقاضا برای نفت خام  کشورهای عضو اوپک در سال آینده بالغ بر ۳۱ میلیون و ۴۴۰ هزار بشکه در روز خواهد بود. به این ترتیب، میزان تقاضا برای نفت خام اوپک در سال آینده بیش از یک و نیم میلیون بشکه کمتر از میزان تولید  کنونی اوپک است.

جبران کاهش تولید نفت ایران

در همین گزارش آمده است که میزان تولید نفت اوپک در ماه نوامبر در قیاس با ماه پیش از آن تنها ۱۱ هزار بشکه کاهش یافته است. به سخن دیگر، کاهش تولید و صادرات نفت جمهوری اسلامی تاثیر اندکی بر کاهش میزان تولید نفت اوپک در مجموع داشته است. در ماه نوامبر اوپک ۳۲ میلیون و ۹۷۰ هزار بشکه نفت تولید کرده است.

بر اساس گزارش ماهانه اوپک، تولید نفت جمهوری اسلامی ایران در ماه نوامبر ۳۸۰  هزار بشکه نسبت به ماه اکتبر کاهش داشته است. این در حالی است که کاهش تولید نفت ایران در سایه تحریم‌ها از طریق افزایش تولید کشورهای دیگر جبران شده است.

به عنوان نمونه، عربستان سعودی در ماه نوامبر میزان تولید نفت خام خود را به میزان کاهش تولید نفت ایران، افزایش داده است.

این گزارش از آن حکایت دارد که عربستان در ماه نوامبر ۱۱ میلیون و ۹۳ هزار بشکه نفت تولید کرده و تولید نفت این کشور در ماه نوامبر ۳۷۷ هزار بشکه بیشتر از ماه اکتبر بوده است.

این میزان تولید نفت خام عربستان ظرف پنج سال گذشته، بی سابقه بوده است. افزون بر آن تولید نفت کشور امارات متحده عربی نیز در ماه نوامبر از افزایشی بالغ بر ۷۱ هزار بشکه برخوردار بوده است.

در صورت کاهش میزان تقاضا برای نفت خام اوپک در سال ۲۰۱۹، تصمیم اجلاس وزیران نفت "اوپک پلاس" نیز نمی‌تواند نقشی در تثبیت بهای نفت خام ایفا کند. "اوپک پلاس" اصطلاحی است که تلویحا برای اشاره به اجلاس وزیران نفت اوپک و کشورهای غیرعضو استفاده می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید