روسیه به آمریکا: در خصوص جانشین پادشاه عربستان دخالت ممنوع!

کدخبر: ۲۵۸۹۰۴
اقتصادنیوز: به گزارش بلومبرگ مقام‌های روسی به آمریکا هشدار داده‌اند در امور خاندان سلطنتی عربستان سعودی و موضوع جانشینی پادشاه عربستان دخالت نکند. برخی اعضای سنای آمریکا ولیعهد عربستان را مسئول قتل خاشقچی دانسته‌اند.
روسیه به آمریکا: در خصوص جانشین پادشاه عربستان دخالت ممنوع!

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از دویچه وله؛ روسیه در مورد دخالت آمریکا در امور داخلی عربستان سعودی هشدار داده و گفته است که این کشور حق ندارد در رابطه با جانشینی ملک سلمان اعمال نفوذ کند. روسیه حمایت خود از شاهزاده محمد بن سلمان را اعلام کرده است. فردی که سنای آمریکا او را مسئول قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان در کنسولگری این کشور در استانبول می‌داند.

بلومبرگ

به نقل از میخائیل بوگدانف، فرستاده ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به خاورمیانه و معاون وزیر خارجه روسیه نوشته است: «شاهزاده محمد بن‌سلمان کاملا حق دارد پس از مرگ پدرش شاه سلمان ( ۸۲ ساله) بر تخت پادشاهی تکیه بزند.»

بوگدانف

در مصاحبه‌ای در مسکو روز سه‌شنبه (۲۵ دسامبر) گفته است: «روشن است که ما مخالف هرگونه دخالتی هستیم» زیرا «مردم عربستان و رهبری سعودی باید خود برای جانشینی سلطنت تصمیم بگیرند». او اضافه کرده است: «پادشاه تصمیمی گرفته و من نمی‌توانم حتی نمی‌توانم تصور کنم که چه طور کسی در آمریکا می‌خواهد برای مسائل عربستان تعیین تکلیف کند، چه حالا و چه در ‌آینده. این مسئله خود عربستان است.»

عربستان سعودی بارها نقش محمد بن‌سلمان در قتل خاشقچی را انکار کرده است. روسیه می‌گوید ادعای عربستان را قبول دارد. از هنگام قدرت گرفتن محمد بن‌سلمان و تعیین او به عنوان جانشین آتی پدرش برای تخت و تاج سلطنت، روسیه مناسبات خود با عربستان را به شدت گسترش داده و تقویت کرده است. هر دو کشور در اتحاد با یکدیگر توانستند بر قیمت نفت در اوپک تاثیر بگذارند و ولادیمیر پوتین سفری به عربستان را برای سال آینده برنامه‌ریزی کرده است.

ماه گذشته و در جریان نشست گروه ۲۰ در آرژانتین نیز پوتین و محمد بن سلمان در نهایت صمیمیت با یکدیگر دست دادند در حالی که برخورد سایر رهبران کشورهای حاضر در نشست با بن سلمان با فاصله و سرد بود.

به دنبال قتل خاشقچی و محکوم شدن بن سلمان در افکار عمومی جهان، تحولاتی در عربستان رخ داد. از جمله این که تنها برادر ناتنی شاه سلمان، شاهزاده احمد، در اواخر ماه اکتبر از لندن به عربستان سعودی بازگشت. گمانه‌زنی می‌شود که اعضای ناراضی خانواده سلطنتی سعودی، او را به عنوان جانشین پادشاه معرفی کنند. رویترز نیز ماه گذشته نوشت که سنای آمریکا احتمالا از او برای جانشینی حمایت می‌کند. در عین حال شاهزاده محمد بن سلمان از هنگامی که در سال گذشته به عنوان وارث تاج و تخت سلطنتی معرفی شد، دائما قدرت بیشتری به دست آورده است.

فرستاده پوتین

در خاورمیانه هم‌چنین در پاسخ به این سوال که آیا محمد بن‌سلمان جانشین درستی برای پدرش است، گفت: «البته. این کاملا روشن است. ما با سعودی‌ها در ارتباط هستیم و هیچ نگرانی خاصی در این مورد نداریم.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید