دبیرکل ناتو در کنگره آمریکا: ناتو موفق‌ترین پیمان تاریخ است

کدخبر: ۲۷۵۸۷۹
اقتصادنیوز: دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو طی سخنانی خطاب به اعضای کنگره ایالات متحده بر نقش این سازمان در حفظ صلح در دوران پس از جنگ جهانی دوم تأکید کرد.
دبیرکل ناتو در کنگره آمریکا: ناتو موفق‌ترین پیمان تاریخ است

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از یورونیوز؛ ینس استولتنبرگ، روز چهارشنبه در سخنانش که در هفتادمین سالگرد امضای این پیمان ایراد می‌شد اعلام کرد که ناتو موجب تقویت همبستگی دموکراتیک در برابر اتحاد جماهیر شوری سابق بوده است.

دبیر کل ناتو گفت: «آمریکا پشتوانهٔ پیمان اتحاد ما بوده است.» و افزود:‌ «ایالات متحده به واسطهٔ ناتو بیش از هر قدرت دیگری دوست و هم‌پیمان دارد.»

وی همچنین با تأکید بر موفقیت پیمان ناتو در اروپا گفت که هیچ کشوری تاکنون به یکی از اعضای ناتو حمله نکرده و جنگ سرد در اروپا بدون شلیک یک گلوله به پایان رسید و افزود:‌«بنابر این ناتو نه تنها طولانی‌ترین پیمان پایدار بلکه موفق‌ترین پیمان تاریخ است.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده در کارزار انتخاباتی خود گفته بود ناتو «بلا استفاده» است. اما در سال ۲۰۱۷ طی دیدار با استولتنبرگ تصریح کرد: «گفته بودم این پیمان بلا استفاده است. اما دیگر بلااستفاده نیست.»

رئیس جمهوری ایالات متحده همچنین اعضای اروپایی این پیمان دفاعی را متهم کرده بود که در پرداخت هزینه محافظت از خود سهم منصفانه ندارند.

آقای استولتنبرگ در این زمینه گفت که پیام آقای ترامپ «روشن بوده» و «تأثیر واقعی» خود را به جا گذاشته است. وی همچنین با اشاره به نقش روسیه تأکید کرد که اعضای ناتو «رقابت تسلیحاتی‌» و «جنگ سرد» تازه نمی‌خواهند اما «ساده انگار» نیز نباید بود.

دبیرکل ناتو، ضمن سخنانش بر اهمیت این پیمان برای آمریکا و نه فقط برای اروپا تأکید کرد و سخنانش را با عنوان کرد این موضوع به پایان برد که ایالات متحده تا چه میزان از نظر سیاسی، نظامی و اقتصادی به شرکای خود در ناتو پیوند خورده است.

نمایندگان جمهوریخواه و دموکرات بارها حین سخنرانی از جا برخواستند تا با تشویق خود سخنان دبیرکل ناتو را تأیید کنند.

پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو در سال ۱۹۴۹ با عضویت ۱۲ کشور به امضا رسید اما اکنون ۲۹ کشور عضو آن هستند. دبیر کل ناتو در جریان سخنرانی خود از الحاق قریب‌الوقوع جمهوری مقدونیه شمالی به این سازمان خبر داد. از سوی دیگر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده ماه پیش پشنهاد کرد که برزیل نیز به عضویت پیمان آتلانتیک شمالی درآید گرچه این کشور، بر خلاف دیگر اعضای این پیمان، در نیمکرهٔ جنوبی زمین واقع شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید