تامین مالی ۲۰ میلیارد دلاری علی بابا از بورس هنگ کنگ

کدخبر: ۲۸۶۵۴۱
اقتصادنیوز: شرکت علی بابا قصد دارد با پذیرش سهام خود در بازار سهام هنگ کنگ مبلغی تا حدود ۲۰ میلیارد دلار تامین مالی کند.
تامین مالی ۲۰ میلیارد دلاری علی بابا از بورس هنگ کنگ

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از بلومبرگ؛ این دومین تأمین مالی علی بابا از طریق بازار سهام است. این شرکت در سال ۲۰۱۴ میلادی با عرضه اولیه سهام خود در بورس نیویورک در حدود ۲۵ میلیارد دلار تامین مالی کرد.

چنانچه علی بابا بتواند سهام خود را در بورس هنگ کنگ پذیرش کند، این عرضه در واقع بزرگترین فروش سهام در جهان در هفت سال گذشته خواهد بود. علی بابا به سرمایه ای که از محل فروش سهام خود در هنگ کنگ به دست خواهد آورد برای ادامه سرمایه‌گذاری بر روی توسعه بخش تکنولوژی خود نیاز دارد، به ویژه در شرایطی که رشد چین به دلیل اختلافات تجاری با آمریکا رو به کندی است.

این غول تجارت الکترونیک در حال حاضر مشغول بررسی این برنامه با مشاوران مالی خود است و احتمالا در نیمه دوم سال جاری درخواست خود را به مقامات بورس هنگ کنگ ارائه خواهد داد.  

هنوز جزئیات بسیاری در این مورد مبهم مانده است، از جمله حجم دقیق سرمایه ای که قرار است از طریق طرح نهایی تامین شود. یک منبع آگاه که ظاهرا اطلاعات موثقی از برنامه تامین مالی علی بابا داشته گفته است که مبلغ مورد اشاره به احتمال زیاد بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار خواهد بود.

اگر این مبلغ به ۲۰ میلیارد دلار برسد، این شرکت در واقع ششمین شرکت بزرگی است که سهام خود را به صورت بلوکی به بازار سهام وارد کرده است.

شرکت ان تی تی در سال ۱۹۸۷ سهامی به ارزش ۳۶.۸ میلیارد دلار را در بورس ارائه کرد. سپس بانکهای اسکاتلند و لویدز در دوره بحران اقتصادی به ترتیب ۲۴.۴ میلیارد دلار و ۲۲.۵ میلیارد دلار از سهام ان تی تی را واگذار کردند. و شرکت بیمه ای آی جی نیز در سال ۲۰۱۲ حدود ۲۰.۷ میلیارد دلار از سهام خود از ان تی تی را در بورس به فروش رساند.

بزرگترین سرمایه گذار علی بابا، شرکت ژاپنی گروپ، نیز از اظهار نظر کردن در این زمینه خودداری کرده است.

گروپ، که شرکتی بر پایه تکنولوژی است، ۲۸.۸ درصد از سهام علی بابا، به ارزش ۱۱۵.۷ میلیارد دلار، را در اختیار دارد.

ارزش علی بابا از زمانی که وارد بورس آمریکا شده تا به حال دو برابر شده است. ارزش بازار این شرکت در حدود ۴۰۰ میلیارد دلار بوده و در حال حاضر بزرگترین شرکت چینی در بورس آمریکا است.

چنانچه علی بابا وارد بورس هنگ کنگ شود، سرمایه گذاران هنگ کنگی برای اولین بار به سهام یکی از موفق ترین و بزرگ ترین شرکتهای چینی دست خواهند یافت. این اتفاق از طریق ارتباط بازارهای سهام هنگ کنگ، شانگهای و شن ژن به وقوع می پیوندد.

حضور علی بابا در بورس هنگ کنگ این امکان را به آن شرکت می دهد تا نقدینگی بیشتری در جیب داشته باشد و احتمالا بهتر نیز ارزشیابی شود.

یک تحلیلگر ساکن هنگ کنگ به رویترز گفت که علی بابا نیاز به نقدینگی ندارد، اما حضورش در بورس سبب خواهد شد تا بتواند از وام های بانکهای آسیایی نیز استفاده کند.

به گفته این تحلیلگر، این به معنای دسترسی راحت تر به سرمایه گذاران چینی است و شاید سرمایه گذاران چینی از سرمایه گذاران دیگر علی بابا شور و اشتیاق بیشتری داشته باشند.

شرکت رقیب علی بابا، تنسنت، که در بازار سهام هنگ کنگ حضوری فعال دارد تا به حال ۲۶ برابر حد انتظار سود نشان داده است. ولی علی بابا در بورس نیویورک، ۲۲ برابر پیش بینی ها سود محقق کرده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید