نیروهای وابسته به امارات و عربستان وارد درگیری‌های نظامی با یکدیگر شده‌اند

کدخبر: ۲۹۰۱۰۲
اقتصاد نیوز: با پیچیده‌تر شدن اوضاع نیروهای متجاوز به یمن در نتیجه معادلات جدید موشکی انصارالله، نیروهای وابسته به امارات و عربستان وارد درگیری‌های نظامی با یکدیگر شده‌اند.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم؛ عربستان سعودی طی روزهای گذشته کودتایی که متحدان امارات در جنوب یمن به دنبال اجرای آن بودند را با شکست مواجه کرده و به آنها نسبت به هرگونه اقدام برای ایجاد اعتراضات یا اجرای طرح‌های نظامی در منطقه هشدار داد.

این تحولات بار دیگر نشان دهنده تنگناهای موجود در مواضع ریاض و ابوظبی است و ثابت می‌کند که افق جنگ در یمن به روی آنها بسته شده است.

نیروهای حامی امارات در جنوب یمن تلاش کردند از تنش موجود در منطقه برای اجرای پروژه‌های خود جهت تحت کنترل گرفتن استان‌های جنوبی و شرقی یمن و جزیره سقطری استفاده کنند و زمینه‌های جداسازی این منطقه از شمال یمن را فراهم کنند. این اتفاق اما با مداخله عربستان سعودی و سرکوب کودتای صورت گرفته همراه شد. منابع نزدیک به دولت مستعفی عبد ربه منصور هادی به روزنامه الاخبار اعلام کردند که متحدان امارات به دنبال برنامه‌ریزی برای اجرای یک کودتای واقعی توسط نیروهای نظامی و افسران ارشد حامی شورای انتقالی جنوبی هوادار امارات ضد عبد ربه منصور هادی بودند که مورد حمایت ریاض قرار دارد. آنها تلاش داشتند پایگاه‌های نظامی استان‌های جنوبی را از کنترل دولت مستعفی یمن خارج کنند.

با این وجود سعودی‌ها بلافاصله و در لحظات پایانی برای جلوگیری از کودتا وارد عمل شدند و در عین حال نسبت به هر نوع حمله نظامی یا تلاش برای تحت کنترل گرفتن موسسات دولتی در یمن هشدار دادند.

بر اساس این گزارش مسئولان و افسران نظامی عربستان همچنین وارد خط میانجگری بین دولت مستعفی و شورای انتقالی شده‌اند تا تنش موجود میان آنها را کاهش دهند. از سوی دیگر منابع رهبری شورای انتقالی هوادار امارات در یمن در گفتگو با الاخبار اتفاقات صورت گرفته را تلاش برای کودتای ناکام در یمن توصیف نکردند، اما در عین حال اعلام کردند که شورای انتقالی در گذشته اتاق عملیات نظامی متشکل از تمامی نیروهای هوادار خود را تاسیس کرده بود. این شورا منصور هادی را مسئول اتفاقات به وقوع پیوسته در جنوب یمن معرفی کرده است.

پیش از کودتای ناکام در عدن شورای انتقالی طرحی برای تحت کنترل گرفتن منطقه نفت‌خیز حضرموت را در دستور کار خود قرار داده بود که در حال حاضر تحت کنترل نیروهای عبد ربه منصور هادی قرار دارد. عیدروس الزبیدی رئیس شورای انتقالی در سخنرانی خود در ماه گذشته از تلاش برای آغاز جبهه درگیری‌ها در این منطقه خبر داده و در ادامه تغییرات لجستیک لازم برای عملیات مذکور عازم این منطقه شد. اما در نهایت این عملیات با واکنش شدید مسئولان سعودی مواجه شد و آنها آغاز این عملیات را به کلی رد کردند.

نیروهای هوادار ابوظبی اما مأیوس نشدند و در ادامه به سمت استان شبوة حرکت کردند و سعی کردند شخصیت‌های مطرح در این منطقه را تحت کنترل خود بگیرند. این اتفاقات که اوایل هفته جاری رخ داد، باعث بروز درگیری‌های میانه این نیروها و نیروهای تیپ 21 میکا وابسته به دولت مستعفی یمن شد که در نتیجه این درگیری‌ها 5 نفر از دو طرف زخمی شدند.

در جزیره سقطری نیز دیروز نیروهای کمربند امنیتی وابسته به امارات متحده تلاش کردند کنترل بندر ارخبیل را در دست بگیرند که این موضوع باعث بروز درگیری‌هایی میان آنها و نیروهای گارد ساحلی وابسته به دولت منصور هادی شد. بر اساس این گزارش، نیروهای وابسته به امارات تا چند ساعت کنترل اوضاع را در ورودی بندر در دست گرفتند، اما در نهایت توسط نیروهای وابسته به عربستان به عقب رانده شدند.

اطلاعات موجود نشان می‌دهد که نیروهای هوادار امارات تلاش دارند از شرایط پیچیده کنونی برای تثبیت موقعیت خود در جنوب یمن استفاده کنند و کنترل خود را بر مناطق نفت‌خیز در این بخش تقویت نمایند. با این وجود به نظر می‌رسد امارات قدرت کافی برای خروج از زیر چتر ریاض را ندارد و نمی‌تواند با این کشور وارد تنازع شود. در عین حال عربستان که اوضاع یمن را به ضرر خود می‌بیند، تلاش دارد جلوی پیچیده‌تر شدن اوضاع را که ممکن است در نتیجه درگیری‌های داخلی میان شورشیان ضد دولت مشروع یمن به وجود آید را بگیرد و مخالفان دولت کنونی را ضد جریان انصارالله و کمیته‌های مردمی مدافع یمن در یک جبهه متحد کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید