جدال قدرت میان ترامپ و کنگره بر سر فروش تسلیحات به عربستان

کدخبر: ۲۹۰۱۳۶
اقتصادنیوز: دونالد ترامپ قصد دارد معامله تسلیحاتی بحث‌برانگیزی به ارزش چندین میلیارد دلار با عربستان سعودی را اجرایی کند. برنامه او در این راستا مسلتزم موافقت کنگره آمریکاست که می‌تواند راه را بر رئیس جمهوری دشوار سازد.
جدال قدرت میان ترامپ و کنگره بر سر فروش تسلیحات به عربستان

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از دویچه وله؛ دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای اجرای کردن معامله تسلیحاتی چند میلیارد دلاری‌اش با عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی درگیر جنگ قدرت با کنگره آمریکا خواهد بود.

مجلس سنای آمریکا امروز پنجشنبه ۳۰ خرداد (۲۰ ژوئن) چندین نشست رایزنی و رأی‌گیری در ارتباط با این معامله کلان خواهد داشت که می‌توانند برنامه‌های ترامپ را بلوکه کنند. مخالفان این معامله از شانس خوبی برای موفقیت برخوردارند.

در این صورت رئیس جمهوری ناگزیر به استفاده از حق وتوی خود خواهد بود تا بتواند حرف خود را به کرسی بنشاند و معامله تسلیحاتی با عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی را به اجرا گذارد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از رابرت منندز، سناتور حزب دموکرات گزارش داده که میچ مکانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در سنا امکان رأی‌گیری در ارتباط با ۲۲ معامله بحث‌برانگیز تسلیحاتی را فراهم آورده است.

این معامله تسلیحاتی کلان به ارزش مجموعا ۱ / ۸ میلیارد دلار (بالغ بر ۲ / ۷ میلیارد یورو) خواهد بود. کارشناسان بر این باورند که چنین معامله‌ای آتش جنگ یمن را تند خواهد کرد.

دولت ترامپ در گامی کم‌سابقه کنگره آمریکا را دور زد تا فروش جنگ‌افزار، مهمات و سرویس‌های خدمات نظامی به عربستان سعودی و امارات متحده عربی را عملی سازد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا گفته چنین معامله‌ای را "با توجه به فعالیت‌های جمهوری اسلامی که از دشمنان عربستان سعودی محسوب می‌شود، فوری و ضروری" دانسته است.

اگر چه آمریکا از همپیمانان سنتی عربستان سعودی است، اما بسیاری از سناتورها این استدلال را رد کرده و دور زدن کنگره را گامی غیرقابل قبول می‌دانند.

یکی از اقدامات نمایندگان کنگره همچنین می‌تواند تجدید نظر در قانون کنترل صدور تسلیحاتی سال ۱۹۷۶ باشد. این قانون به رئیس جمهور آمریکا حق می‌دهد که با اعلام "وضعیت اضطراری" بدون رای کنگره اقدام به صدور تسلیحات کند.

نمایندگان کنگره برآنند که محدودیت‌های جدیدی برای این اختیار رئیس جمهور پیشبینی کنند و چنین حقی را تنها در موارد "کاملا اضطراری" مجاز بدانند.

گزارش اخیر سازمان ملل متحد در باره نقش ولیعهد عربستان سعودی در قتل جمال خاشقجی تردیدهای برخی سناتورها را تقویت کرده است.

آگنس کالامارد، کارشناس سازمان ملل در گزارشی که روز چهارشنبه ۲۹ خرداد (۱۹ ژوئن) در ژنو منتشر و تسلیم شورای حقوق بشر سازمان ملل کرد، گفت ،این قابل باور نیست که "اعزام تیمی کارکشته برای قتل بدون آگاهی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان صورت گرفته باشد".

این کارشناس سازمان ملل افزود، ولیعهد عربستان عموما اجازه پیگرد مخالفان را داده است. به علاوه، نابود کردن مدارک پس از قتل خاشقجی در کنسولگری عربستان بدون اطلاع داشتن بن سلمان ممکن نیست.

عربستان سعودی که در ابتدا قتل او را انکار می‌کرد سرانجام تحت فشارهای بین‌المللی اعلام کرد، خاشقجی به قتل رسیده است. ۱۱ مرد در این رابطه در عربستان محاکمه شدند.

خاشقجی در اکتبر سال ۲۰۱۸ هنگامی که ۵۹ سال داشت برای دریافت مدارک لازم برای ازدواج خود وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد و در آن‌جا توسط تیمی ویژه که از عربستان به ترکیه اعزام شده بود به قتل رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید