فرزندان خاشقچی غرامت میلیونی از عربستان می‌گیرند

کدخبر: ۲۷۵۷۷۹
اقتصادنیوز : ریاض به فرزندان جمال خاشقجی غرامت سنگینی پرداخت می‌کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبر آنلاین ، واشنگتن پست اعلام کرد:  ریاض به فرزندان جمال خاشقجی غرامت سنگینی پرداخت می‌کند. این روزنامه آمریکایی میزان این غرامت را خانه‌های مجلل و ماهیانه‌ای دست‌کم ۱۰ هزار دلاری برای هر یک از چهار فرزند مقتول عنوان کرده است.

هنوز روشنگری لازم در مورد نقش محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، در رابطه با قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی انجام نگرفته است. با وجود این یک رسانه آمریکایی گزارش داده که عربستان سعودی قرار است به فرزندان خاشقچی غرامت‌های سنگین میلیونی پرداخت کند.

به گزارش روزنامه واشنگتن پست، به هر یک از چهار فرزند خاشقچی خانه‌ای در شهر ساحلی جده داده شده که ارزش هر یک از آنها به چهار میلیون دلار می‌رسد. افزون بر این، دو پسر و دو دختر روزنامه‌نگار کشته‌شده سعودی ماهانه دست‌کم ۱۰ هزار دلار دریافت می‌کنند.

جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار تبعیدی سعودی در آمریکا، روز دوم اکتبر سال گذشته میلادی (۲۰۱۸) پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول، توسط یک تیم عملیات ویژه عربستان به قتل رسید. ریاض پس از مواجه شدن با فشارهای شدید بین‌المللی، بالاخره  پس از هفته‌ها پذیرفت که او توسط مأموران عربستان کشته شده است.

سازمان ملل متحد نیز دست داشتن پادشاهی عربستان در این قتل را تأیید کرده است. در ماه‌های گذشته نیز شواهد بسیاری نشان می‌دادند که افرادی از نزدیک‌ترین محافل به ولیعهد عربستان سعودی عاملان قتل خاشقچی بوده‌اند.

واشنگتن پست که خاشقچی در زمان حیات برایش می‌نوشت، گزارش داده است که رهبری عربستان سعودی قصد دارد بدین‌وسیله راهی برای توافق درازمدت با خانواده خاشقچی بیابد. طبق این گزارش، ریاض می‌خواهد از جمله اطمینان پیدا کند که آنان کماکان از اظهار نظر در رسانه‌های عمومی خودداری خواهند کرد.

بر اساس این گزارش، صلاح پسر ارشد خاشقچی می‌خواهد کماکان در عربستان سعودی زندگی کند و سه فرزند دیگر او که ساکن آمریکا هستند توانسته‌اند خانه‌های مجلل دریافتی را بفروشند.

گرچه ریاض قتل جمال خاشقچی توسط مأموران خود را پذیرفته، اما مدعی "خودسرانه" بودن و بی‌ارتباطی آن با رهبری پادشاهی سعودی شده است. با وجود این، هنوز هم پرسش‌های بسیاری در رابطه با قتل این روزنامه‌نگار تبعیدی بی‌پاسخ مانده‌اند. از جمله این پرسش‌ها میزان نقش ولیعهد عربستان در این قتل سیاسی است.

سنای آمریکا بر اساس اطلاعات سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده، محمد بن سلمان را در قتل خاشقچی مسئول دانسته است. در مقابل اما دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، از موضعگیری علنی علیه مؤتلف قدرتمند خود خودداری می‌کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید