احمدی‎نژادِ بدون یار، حریف می‎طلبد/ احمدی‌نژادی‌ها چشم به بهارستان دوخته‌اند

کدخبر: ۲۹۵۲۴۸
اقتصادنیوز: در روزهایی که احمدی نژاد رویای مذاکره با آمریکا را با یک رسانه خارجی در میان می گذارد و در سویی دیگر برخی یاران او خبر از سکته مغزی بقایی در زندان می دهند که هنوز صحت و سقم آن تایید نشده است. دو لیست انتخاباتی منتسب به او با هدف حضور در انتخابات مجلس ۹۸ در فضای مجازی چرخید.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، محمود احمدی‎نژاد همچنان در سودای قدرت است. حتی اگر اپوزیسیون ترین فرد در داخل کشور باشد باز هم فکر می‎کند که آنقدر حامی دارد که صلاح نیست از انتخابات دور بماند؛ یک روز انتخابات ریاست جمهوری و امروز انتخابات مجلس. 

احمدی نژاد به بهارستان چشم دوخته است؟

در میان خوف و رجای اصلاح طلبان برای ورود به انتخابات و سرگردانی اصولگرایانی که هنوز نمی‌دانند اینبار هم همای وحدت بر شانه‎هایشان می‌نشیند یا نه، محمود احمدی‎نژاد گاه و بیگاه سرکی در دنیای سیاست می کشد، البته نه بیانیه‎ای علیه قوه قضاییه صادر کرده و نه عکس و فیلمی از مراسم بدرقه دو یار زندانی ‌اش نشر داده است. او اینبار رسانه خارجی را محفل اظهارنظر دیده تا هم ترامپ را مرد عمل بنامد و هم از ضرورت مذاکره ایران و آمریکا بگوید.

اما این تنها خبر احمدی نژادی این روزها نیست، اگر خبر عجیب سکته مغزی بقایی را هم که هنوز صحت و سقم آن مشخص نشده فاکتور بگیریم، روز گذشته انتشار یک لیست انتخاباتی در فضای مجازی بازهم احمدی نژاد را وارد فضای خبری کرد.

در فاصله ۸ ماه مانده تا انتخابات مجلس یازدهم دو لیست منتسب به احمدی نژاد منتشر و گفته شد یکی با عنوان «زنده باد بهار» به سرلیستی بهمن شریف زاده و دیگری با نام «مهر عدالت» به سرلیستی عبدالرضا شیخ الاسلام قرار است وارد رقابت‎ های ۹۸ شوند. 

هرچند این لیست ها که دیروز در فضای مجازی منتشر شده، بلافاصله از سوی بهمن شریف زاده یکی از اندک یاران باقیمانده‎ احمدی نژاد تکذیب شد اما،  فراتر از تکذیب یار احمدی نژاد نمی‌توان از نظر دور داشت که احمدی نژاد و احمدی نژادی ها این روزها نیم نگاهی به بهارستان و نیم نگاهی دیگر به فضای کلی جامعه دارند تا بازهم اگر فضا را برای عرض اندام انتخاباتی مناسب دیدند وارد گود رقابت شوند. اما اگر اظهارات شریف زاده را حمل بر صحت بگیریم که لیست منتشر شده مربوط به چند سال قبل است سوال این است که آیا احمدی نژاد به اندازه همان چند سال قبل در اطرافش کسانی را دارد که نه یک لیست که با دو لیست وارد انتخابات شود؟ 

کدام یار؟ کدام لیست؟

با رد صلاحیت احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶، حملاتش به ارکان نظام هم تشدید شد. این حملات که بیشتر ناشی از داغی بود که از بازداشت دو یار غارش یعنی بقایی و مشایی بر دلش مانده بود، برخی دیگر از شیفتگان و همراهانش که تا آن روز در کنارش بودند را هم راند و دورش خلوت تر از قبل شد. چه آنکه پیشتر هم ۴۳ نفر از دولتمردانی که روزی خط قرمز محمود احمدی‌نژاد بودند و کسی قادر به نازک‎تر از گل گفتن به آنان نبود، وقتی رفتارهای او را دیدند در بیانیه‎ای از رییس خود تبری جستند و هر یک دنباله کار خود گرفته بودند. 

بخش عمده‎ای از آن همراهان روزهای دور احمدی نژاد علم یکتا و بعد هم جمنا (جبهه مردمی نیروهای انقلاب) را بالا بردند و به تنها چیزی که فکر نمی‎کرده و نمی‎کنند، همراهی و حمایت محمود احمدی نژاد است.

عده ای دیگر نیز ترجیح می دهند زیر علم حزب و تشکیلات خود سینه بزنند تا اینکه گرد فردی حلقه بزنند که محال است مانند گذشته تز پوپولیستی او پاسخگو باشد. مهمتر از همه اینکه از میان اعضای جبهه پایداری هم که روزی عاشق سینه چاک محمود احمدی نژاد بودند، کسی دیگر دل به او نبسته یا علنا ابراز حمایت از او نمی کنند. هرچند تک و توک هستند کسانی در جمع پایداری ها که هنوز احمدی نژاد این روزها را احمدی نژاد آن روزها می دانند.

حال محمود احمدی نژاد اگر به مانند انتخابات مجلس قبل قصد و عزم ورود به انتخابات مجلس را هم کرده باشد با کدام عِده و عُده قرار است لیستی را بسته و پای آن را امضا کند؟ به فرض تصمیم او به ماندن در خارج از گود و همراهی و حمایت از نزدیکان خود برای ورود به مجلس، او چه کسی را دارد که نماینده خود در پارلمان کند؟ پُر کردن دو و یا حتی یک لیست، یعنی اینکه محمود احمدی نژاد همین حالا باید ۳۰ تا ۶۰ نفر را در چنته و کنار خود داشته باشد. این در حالی است که به راحتی می‎توان اصحاب او را با کمک انگشتان دو دست شمرد. 

بقایی و مشایی که تنها باقیماندگان از دسته عاشقان و مشتاقان احمدی ‌نژاد محسوب می‎شوند، هر دو در زندان هستند و به فرض آزادی هم با کدام صلاحیت خواهند توانست از شورای نگهبان مُهر تایید بگیرند؟ عبدالرضا شیخ الاسلام که زمانی وزیر کار محمود احمدی نژاد بود و تا مدتها پس از پایان ریاست جمهوری او نیز جز حلقه نزدیکان او به حساب می‎آمد، همچون بسیاری دیگر از دولتمردان کابینه دهم، او نیز مدتیست از نظرها پنهان شد آنچنان که دیگر چندان خبری از الهام و ثمره هاشمی و حتی تمدن هم در اطراف احمدی نژاد نیست.

بهمن شریف زاده هم که سرلیست دیگر فهرست انتخاباتی منتسب به او بود، چقدر شانس عبور از شورای نگهبان و چقدر شانس رای آوری دارد؟تقریبا هیچ. جوانفکر و داوری هم که از مریدان این روزهای او هستند آیا با پرونده های قضایی که دارند قادر به گرفتن تایید صلاحیت از شورای نگهبان هستند؟ حتی اگر این چند یار همیشه همراه را کنار بگذاریم آیا احمدی نژاد که نه تشکیلات حزبی و سیاسی دارد و نه تشکیلات حزبی و سیاسی حاضر است از او حمایت کند توان بستن لیستی چهره محور برای انتخابات ۹۸ را دارد؟

تنها یک راه باقی می‎ماند و آن اینکه محمود احمدی‎نژاد با چهره های ناشناخته ای که بیشتر حامیان مردمی او هستند وارد رقابت شود. چهره‎های ناشناخته‌ای که تنها بتوانند لیست پر کن باشند، چه عایدی برای رییس دولتهای نهم و دهم دارد. آیا چیزی غیر از باخت را نصیب او خواهد کرد؟ 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید