همدستی احتمالی آمریکا، بریتانیا و فرانسه در جنایات جنگ یمن

کدخبر: ۳۰۱۵۷۸
اقتصادنیوز: بازرسان سازمان ملل متحد احتمال داده‌اند که نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان در جنایت‌های جنگی در یمن از همدستی آمریکا، فرانسه و بریتانیا در زمینه‌های مختلف، از جمله پشتیبانی اطلاعاتی و لجستیکی، بهره‌مند می‌شوند.
همدستی احتمالی آمریکا، بریتانیا و فرانسه در جنایات جنگ یمن

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از دویچه وله؛ خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه ۱۲ شهریور (سوم سپتامبر) گزارش داد که بازرسان سازمان ملل متحد فهرستی محرمانه از مظنونین بین‌المللی را گردآوری کرده‌اند که احتمال دارد در جنایات جنگی شرکت کرده باشند. این فهرست بر اساس آخرین گزارش این سازمان در مورد جنایات جنگی است که طی چهار سال اخیر در جنگ یمن میان حوثی‌ها و نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان رخ داده است. 

بر اساس گزارش رویترز به نقل از بازرسان سازمان ملل متحد، کشورهای غربی حامیان نیروهای ائتلاف در جنگ یمن هستند. بازرسان سازمان ملل احتمال داده‌اند که این کشورها با عربستان سعودی همکاری اطلاعاتی و لجستیکی می‌کنند. این بازرسان هر دو طرف جنگ، از جمله حوثی‌ها را که از حمایت ایران برخوردارند در جنایات جنگی شریک می‌دانند.

آنها می‌گویند عربستان با بمباران هوایی و جلوگیری از رساندن مواد غذایی به غیرنظامیان موجب مرگ و کشته شدن آن‌ها می‌شوند و حوثی‌ها نیز به نوبه خود به شهرها حمله کرده‌ و از کودکان به عنوان سرباز استفاده می‌کنند. از سال ۲۰۱۴ که حوثی‌ها با اشغال صنعا، پایتخت یمن، دولت این کشور را از آنجا راندند تا کنون هزاران نفر در جنگ یمن کشته شده‌اند.

سازمان ملل از چشم‌اندازی که قحطی در برابر مردم یمن ایجاد کرده به عنوان بزرگ‌ترین بحران بشردوستانه در جهان یاد کرده است.

این سازمان گفته است که هیئت مستقل آن فهرستی محرمانه از «افرادی که ممکن است مسئول جنایات بین‌المللی» باشند را برای میشل باچلت، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، فرستاده است.

این فهرست شامل نام ۱۶۰ نفر از بازیگران اصلی در جنگ یمن است که در میان آنها نام افرادی از عربستان سعودی، امارات متحده عربی و یمن و هم‌چنین از جنبش حوثی‌ها وجود دارد. اگرچه گفته نشده که آیا جزو این اسامی، نام افراد مظنون نیز هست یا خیر. بر اساس گزارش رویترز این افراد ممکن است به درجات مختلف از حملات هوایی یا تحمیل گرسنگی به مردم به عنوان تاکتیک جنگی استفاده کرده باشند.

سازمان ملل می‌گوید که قانونی بودن کمک‌های تسلیحاتی فرانسه، ایالات متحده آمریکا و بریتانیا  و دیگر کشورها همچنان مورد سوال است و موضوعی است که باید در دادگاه‌های مختلف داخلی آنها بررسی شود.

بر اساس همین گزارش تیمی که عربستان سعودی برای ارزیابی تخلفات جنگی تشکیل داده، در روشن کردن عوامل و پاسخگویی به هیچ‌یک از جنایات انجام شده، موفق نبوده است.

بازرسان سازمان ملل هم‌چنین شواهدی به دست‌شان رسیده است مبنی بر این که اماراتی‌ها و نیروهای وابسته به آنها دست به شکنجه، تجاوز و کشتن مخالفان سیاسی زده‌اند. آنها این افراد را در دادگاه‌های مخفی محکوم کرده‌‌اند. به موازات این جنایات نیروهای حوثی‌ نیز اقدام به مین‌گذاری کرده‌اند.

روز یکشنبه دهم شهریور (اول سپتامبر) در حمله هوایی جنگند‌ه‌های ائتلاف به رهبری عربستان به یک ساختمان در شهر ذمار حدود ۱۳۰ نفر کشته شدند. حوثی‌ها می‌گویند نیروهای ائتلاف می‌د‌انستند که این ساختمان محل نگهداری زندانیان بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید