موگرینی در دانشگاه هاروارد آمریکا:

عمق اختلافات ما و دولت کنونی آمریکا شرم‌آور است/تصمیمات آمریکا درباره ایران و قدس برخلاف منافع جمعی است/نباید قانون جنگل جای حاکمیت قانون را بگیرد

کدخبر: ۲۵۴۴۶۸
اقتصادنیوز؛ فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: نمی‌خواهم وسعت و عمق اختلافات بین اتحادیه اروپا و دولت فعلی آمریکا را ناچیز جلوه دهم. گاهی این اختلافات به اندازه‌ای برجسته می‌شوند که سایر جنبه‌های روابط ما را تحت الشعاع قرار می‌دهند و این شرم‌آور است.
عمق اختلافات ما و دولت کنونی آمریکا شرم‌آور است/تصمیمات آمریکا درباره ایران و قدس برخلاف منافع جمعی است/نباید قانون جنگل جای حاکمیت قانون را بگیرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در سخنانی در دانشکده امور و علوم سیاسی کندی در دانشگاه هاروارد در خصوص بازنگری‌ها درباره توافقات مهم جهان ابراز نگرانی کرد و هشدار داد این موضوع باعث می‌شود, «قانون جنگل» در جهان حاکم شود.

او گفت: نمی‌خواهم وسعت و عمق اختلافات بین اتحادیه اروپا و دولت فعلی آمریکا را ناچیز جلوه دهم. این اختلافات وجود دارند و کاملا مشخص هستند. گاهی این اختلافات به اندازه‌ای برجسته می‌شوند که سایر جنبه‌های روابط ما را تحت الشعاع قرار می‌دهند و این شرم‌آور است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: دولت فعلی آمریکا در مورد ایران و قدس (اشغالی) تصمیم‌هایی گرفته است که بر خلاف منافع جمعی و امنیت جمعی ماست. این تصمیم‌ها بر خلاف منافع و امنیت اروپا و همچنین آمریکاست. این مسائل می‌تواند موضوع برخی مناظره‌ها در آمریکا باشد.

موگرینی گفت: معتقدیم کشور بزرگی مانند آمریکا نباید قوانین بین‌المللی و ساختار‌های چند جانبه را به عنوان عامل بازدارنده یا مانعی ببیند که باید از سر راه برداشته شود. چندجانبه‌گرایی برای ما تضمینی برای حفظ صلح و امنیت جهانی است و بهترین ابزاریست که ما برای حفظ منافع ملی خود و همچنین منافع آمریکا در اختیار داریم.

او بدون اشاره مستقیم به سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، گفت: امروز شاهد گرایشی شدید مبنی بر اولویت دادن به منافع ملی به جای چندجانبه گرایی هستیم. ما در اروپا شاهد بزرگترین رشد اقتصادی و طولانی‌ترین دوران صلح بوده‌ایم و دلیل آن اینست که اروپایی‌ها در این ماه‌ها و سال‌ها متوجه شده اند که منافع ملی ما از طریق همکاری و رویکرد‌های چند جانبه‌گرایانه بهتر محقق خواهد شد و گاهی تنها از این راه محقق خواهد شد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: البته با وجود همه این اختلاف‌ها روابط ما با آمریکا در بیشتر وارد نزدیک است و هیچیک از قدرت‌های جهان روابطی به این نزدیکی ندارند. این طبیعی است. اتحادیه اروپا بزرگترین شریک تجاری آمریکا و بزرگترین سرمایه‌گذار خارجی در اقتصاد این کشور است.

موگرینی در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به درگذشت جورج  هربرت بوش، رئیس جمهور اسبق آمریکا، گفت: در دوران بوش جنگ سرد به پایان رسید و پس از آن ما امیدوار بودیم نظمی تازه و همراه با همکاری در جهان حاکم شود. اما امروز در کمال تاسف باید اذعان کنم که چنین نظم نوینی هرگز به درستی محقق نشد و بدتر اینکه امروز خطری واقعی وجود دارد که حاکمیت قانون جای خود را به قانون جنگل بدهد. اکنون همان پیمان‌های بین‌المللی که ما در بسیاری از آن‌ها عضویت داریم و باعث پایان جنگ سرد شدند، امروز زیر سوال رفته‌اند.

او گفت: امروز به جای ایجاد نظم نوین جهانی باید بیشترین میزان توان خود را به جلوگیری از قطعه‌قطعه شدن قوانین باقی مانده فعلی اختصاص دهیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید