نامه ظریف به موگرینی درباره گام سوم کاهش تعهدات برجامی

کدخبر: ۳۰۱۹۵۵
اقتصادنیوز: بریتانیا، فرانسه و آلمان از کاهش تعهدات پیش‌بینی شده ایران در برجام ابراز نگرانی کرده‌اند. وزیر امور خارجه ایران با ارسال نامه‌ای به فدریکا موگرینی، از جزئیات بیشتری پیرامون گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران سخن گفته است.
نامه ظریف به موگرینی درباره گام سوم کاهش تعهدات برجامی

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از دویچه وله؛ بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران قرار است روز شنبه ۱۶ شهریور (هفتم سپتامبر) با برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی جزئیات بیشتری پیرامون چند و چون گام سوم کاهش تعهدات و الزام‌های پیش بینی شده در توافق هسته‌ای در اختیار رسانه‌ها قرار دهد. قرار است گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران از روز جمعه ششم سپتامبر اجرایی شود.

خبرگزاری رویترز روز جمعه ششم سپتامبر با انتشار گزارشی از دبی، خبر از ارسال نامه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به فدریکا موگرینی، هماهنگکننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا داده است.

گفته می‌شود که ظریف نکات بیشتری پیرامون اقداماتی که قرار است در چارچوب گام سوم کاهش تعهدات برجامی صورت گیرد، به اطلاع موگرینی رسانده است.

روز چهارشنبه چهارم سپتامبر، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران اعلام کرده بود که محدودیت‌های ناظر بر تحقیق و توسعه سانتریفوژهای پیشرفته لغو خواهند شد.

افزون بر آن گفته شد که روند غنی‌سازی اورانیوم شتاب خواهد گرفت. تغلیظ اورانیوم عملا می‌تواند در ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای موثر باشد. این در این حالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده که ماهیت برنامه هسته‌ای آن کشور صلح‌آمیز بوده و این کشور در پی تجهیز خود به سلاح‌های اتمی نیست.

خبر ارسال نامه ظریف به موگرینی توسط عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران رسانه‌ای شده است.

عباس موسوی اعلام کرده است که گام سوم به علت عدم پایبندی کشورهای اروپایی به تعهدات پیش‌بینی شده در توافق هسته‌ای انجام می‌شود و شامل لغو زمان‌بندی‌های تعیین شده برای تحقیق و توسعه هسته‌ای می‌گردد.

نگرانی‌های بین‌المللی

کشورهای بریتانیا، آلمان و فرانسه نسبت به کاهش تعهدات برجامی ایران ابراز نگرانی کرده‌اند. وزارت امور خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌ای ایران را از کاهش بیشتر تعهدات خود برحذر داشته بود و آن را به زیان تلاش‌های دیپلماتیک ناظر بر میانجیگری فرانسه در تنش بین ایران و آمریکا دانسته بود.

گفته می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در تماس تلفنی روز پنجشنبه پنجم سپتامبر با امانوئل مکرون پیرامون مناقشه هسته‌ای با ایران گفت‌وگو کرده است.

در چنین شرایطی، بینامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل خواستار اعمال فشار بیشتر جامعه جهانی به ایران شده است.

نتانیاهو گفته است: «زمان مذاکره و گفت‌وگو با ایران سپری شده است. زمان افزایش فشار بر ایران فرا رسیده است.»

کارلوس مارتین روئیز دی گاردیولا، سخنگوی کمیسیون اروپا گفته است که این اقدامات ایران، اقداماتی مغایر تعهدات این کشور در توافق هسته‌ای است. او گفته است:

«ما از ایران می‌خواهیم از انجام این اقدامات صرف‌نظر کرده و از انجام هر اقدامی که مغایر توافق هسته‌ای است پرهیز کند.»

جمهوری اسلامی ایران پایبندی خود به تعهدات و الزام‌های پیش‌بینی شده  در توافق هسته‌ای را مشروط به پایبندی دیگر کشورهای ذیربط در این توافق کرده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید