نتانیاهو زیر آوار انتخابات اسرائیل

کدخبر: ۳۰۴۱۰۹
اقتصادنیور؛ نتایج انتخابات پارلمانی در سرزمین اشغالی فلسطین و عواملی مانند کسب قدرت توسط حزب "آبی و سفید" و افزایش کرسی های اعراب در پارلمان، همه علیه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی پیش می رود و معبری برای خروج وی از عرصه سیاسی باز کرده است.
نتانیاهو زیر آوار انتخابات اسرائیل

به‌گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، نتیجه انتخابات پارلمانی اسرائیل پس از شمارش ۹۷ درصد از آرا، نشان می دهد که حزب متحد " آبی و سفید" از رقیب خود حزب "لیکود" به رهبری نتانیاهو پیشی گرفته و احتمالا ۳۳ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان را به دست خواهد آورد.

نتانیاهو روز پنجشنبه از بنی گانتس رهبر حزب "آبی و سفید" خواسته بود تا با تشکیل دولت "وحدت ملی" به حزب لیکود در ائتلاف بپیوندد اما گانتس این پیشنهاد را رد کرد. گانتس ژنرال بازنشته ارتش اسرائیل پیشتر ائتلاف با حزب لیکود را به عدم حضور نتانیاهو مشروط کرده بود.

افزایش کرسی های اعراب در پارلمان

انتخابات اخیر در سرزمین های اشغالی اما تفاوت دیگری هم با دوره های قبلی داشت که مهمترین آن بالا رفتن آرای احزاب عربی بود، بطوری که احزاب عربی با تشکیل یک حزب متحد در این دوره ، به نام "فهرست مشترک"، با کسب ۱۳ کرسی به سومین حزب از نظریت اکثریت آرا تبدیل شدند. نتانیاهو پیش از این به شدت از قدرت گرفتن اعراب در پارلمان نگرانی داشت و در یکی از سخنرانی های انتخاباتی خود عرب ها را متهم به "دزدی" در انتخابات پارلمانی کرده بود.

برخی معتقدند که "فهرست مشترک" به رهبری "ایمن عوده" در شرایط فعلی می تواند نقش موثری را در تشکیل کابینه آینده داشته باشد، بطوری که در نظرسنجی های پیش از انتخابات پارلمانی در مورد نتایج انتخابات، احزاب عربی در کنار حزب "آبی و سفید" برای تشکیل ائتلاف معرفی می شدند.

 ایمن عوده رهبر حزب "فهرست مشترک" اعراب

گانتس رهبر حزب "آبی و سفید" هم در اولین روز شمارش آرا، از گفت وگو با احزاب عربی، احزاب چپ و حزب "اسرائیل خانه ما" برای تشکیل کابینه ائتلافی آینده خبر داده و با توجه به نتایج شمارش آرا و نظرسنجی ها خود را پیروز انتخابات معرفی کرده بود.

با اینحال اگرچه مشارکت اعراب در انتخابات سرزمین اشغالی فلسطین تا به اینجای کار نسبت به دور قبلی انتخابات در فروردین ماه گذشته افزایش داشته و درصد مشارکت آنها از حدود ۶۸ درصد به ۷۰ درصد رسیده است، اما دیدگاه های عمومی فلسطینی ها و اعراب حکایت از بی اعتمادی کامل به این انتخابات دارد. 

واکنش فلسطینی ها به انتخابات

انتخابات در سرزمین های اشغالی درحالی با مشارکت درصدی از فلسطینی ها انجام می شود که همچنان حدود ۵ میلیون فلسطینی در کرانه باختری اشغالی، قدس شرقی و نوار غزه در آن شرکت نمی کنند و سازمان های و گروه های مبارز فلسطینی آن را مشروع نمی دانند، از جمله سازمان "جبهه خلق برای آزادی فلسطین" که در بیانیه ای تأکید کرده احزاب اسرائیل هیچ تفاوتی با هم ندارند.

براساس اعلام این سازمان، برنامه‌های بنیامین نتانیاهو، سران جنایتکار اسرائیل و همچنین کسانی مانند بنی گانتس، ایهود باراک یا اویگدور لیبرمن که دستشان به خون ملت فلسطین آغشته شده، هیچ تفاوتی ندارد.

جبهه خلق برای آزادی فلسطین با بیان اینکه در داخل احزاب صهیونیست، «برای از بین بردن حقوق ملت ما، اجماع وجود دارد»، از اینکه احزاب عربی از تجارب تلخ گذشته درس عبرت نمی‌گیرند و نتوانستند واقعیت معیشتی مردم فلسطین را تغییر دهند ابراز تأسف کرده است.

خلیل شکاکی مدیر یک سازمان نظر سنجی فلسطینی نیز در مصاحبه با شبکه خبری بی بی سی گفت، کمپین انتخاباتی در اسرائیل دیدگاه فلسطینی ها را تغییر داده است، به این معنا که معامله قرن دیگر موفقیت آمیز نیست.

وی با اشاره به صحبت های نتانیاهو در مورد الحاق دره اردن و شهرک های یهودی نشین به اراضی اشغالی افزود: شکی وجود ندارد که صحبت ها در جریان کمپین انتخاباتی اسرائیل به شدت تمایل فلسطینی ها برای حمایت از دیپلماسی و مذاکره را خدشه دار کرده است.

 بر اساس نظر سنجی مرکز تحت مدیریت شکاکی، در حال حاضر فقط ۴۲ درصد از فلسطینی ها از تشکیل دو دولت حمایت می کنند، در حالیکه در اوایل دوران نخست وزیری نتانیاهو این میزان ۷۰ درصد بود.

بن بست سیاسی صهیونیست ها

با پایان انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی حزب "آبی و سفید" با کمتر از ۱ درصد، آرای بیشتری را در مقایسه با حزب لیکود کسب کرده است. رسانه ها این اختلاف اندک میان آرای دو حزب رقیب را با عنوان "بن بست انتخابات اسرائیل" مطرح کردند.

"رووین ریولین" رییس رژیم صهیونیستی با توجه به نتایج آرا، احتمالا گانتس رهبر آبی و سفید را مامور تشکیل کابینه می کند. نتانیاهو در انتخابات فروردین ماه برای تشکیل کابینه مامور شده بود، اما به علت اختلافات و جنگ های قدرت برای در اختیار گرفتن وزارتخانه ها در میان احزاب راست افراطی در تشکیل کابینه شکست خورد. اکنون نیز گانتس شرایط بسیار دشواری را برای تشکیل کابینه و ائتلاف با احزاب دیگر پیش روی خود می بیند.

 بنی گانتس رهبر حزب متحد "آبی و سفید"

گانتس برای تشکیل کابینه ائتلافی دو راه پیش رو دارد؛ ائتلاف با اعراب، احزاب چپ و حزب راست "اسرائیل خانه ما" یا ائتلاف با حزب لیکود بدون حضور نتانیاهو و مشروط به نخست وزیری گانتس در این ائتلاف.

اولین گزینه به احتمال قوی پس از مدتی نه چندان طولانی به شکست منجر خواهد شد. حضور احزاب مذکور در یک ائتلاف به علت تفاوت فاحش میان دیدگاه های آنها قطعا مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

دومین گزینه که به شدت مورد حمایت اویگدور لیبرمن رهبر حزب "اسرائیل خانه ما" است، گزینه محتمل تر برای گانتس است. اما در اینصورت نیز دو حزب "لیکود" و "آبی و سفید" قطعا برای به دست آوردن وزارت خانه های مهم در سرزمین اشغالی دچار اختلاف خواهند شد.

نتایج نهایی این انتخابات هرچه باشد، اما برای نتانیاهو خبرهای خوبی نخواهد داشت ، چرا که در صورتی که نتواند از مصونیت سیاسی دولت صهیونیستی استفاده کند، باید برای محاکمه به دادگاه برود. از همین رو ، پذیرفته است که به شرط تبرئه شدن از اتهامات، از صحنه سیاسی کناره گیری کند. به گزارش شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی، نتانیاهو ماه‌هاست در صدد است از ریولین بخواهد که وی را از اتهامات تبرئه و در مقابل، او هم از صحنه سیاسی کناره گیری کند.

این اقدام نتانیاهو، احتمال ائتلاف دو حزب رقیب لیکود و "آبی و سفید" را بیش از پیش محتمل تر می کند. اما در هر صورت آشفتگی سیاسی و اختلافات میان احزاب برای کسب قدرت و پیشبرد اهدافشان همچنان صهیونیست ها را به بن بست نزدیک می کند و این احتمال را که صهیونیست ها مجبور شوند برای بار سوم طی یک سال گذشته پای صندوق ها بروند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید