جایگزین بولتون؛ جنگ‌طلبی تندرو

کدخبر: ۳۰۴۲۵۹
اقتصادنیوز؛ «رابرت او برایان» که «دونالد ترامپ» به تازگی وی را به عنوان مشاور امنیت ملی خود منصوب کرده سابقه سیاست های تندروانه درمورد روسیه، چین و ایران دارد.
جایگزین بولتون؛ جنگ‌طلبی تندرو

به‌گزارش اقتصادنیوز، مجله آمریکایی «مادر جونز» در گزارش در همین زمینه نوشت: او برایان که به عنوان جانشین «جان بولتون» منصوب شده با بسیاری از دیدگاه های «جان بولتون» موافق است.

او قبل از پیوستن به دولت ترامپ مشاور «میت رامنی» و «اسکات والکر» نامزدهای سابق جمهوریخواه برای ریاست جمهور گذشته بوده است.

در اکتبر ۲۰۱۱، او برایان به عنوان تیم مشاوره سیاست خارجی و امنیت ملی میت رامنی معرفی شد.

در ۱۱ مه ۲۰۱۵، اسکات والر فرماندار ایالت ویسکانسین اعلام کرد که او برایان برای دوره ریاست جمهوری خود به عنوان مشاور در امور سیاست خارجی و امنیت ملی فعالیت خواهد کرد.

او برایان همچنین از منتقدان توافق هسته ای است که در دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا منعقد شد.

او مدعی است که توافق هسته ای ضمن مشروعیت بخشی به برنامه هسته ای ایران، احتمالا منجر به بروز رقابت تسلیحاتی جدیدی در منطقه خاورمیانه خواهد شد.

نماینده ویژه سابق رئیس جمهوری آمریکا در امور گروگان‌گیری بویژه از لغو تحریم های ایران در دولت اوباما ناراضی است و مدعی است که پولی که ایران بابت لغو تحریم دریافت کرده، خرج گروه های نماینده این کشور در لبنان، سوریه، عراق و یمن می شود.

او برایان قبل از پیوستن به دولت ترامپ با پیشنهاد لغو تحریم ها به عنوان پیش شرط مذاکرات با ایران مخالفت کرد.

وی در یک مصاحبه رادیویی در ژوئیه سال ۲۰۱۵ مدعی شد که تنها تغییری که پس از توافق حاصل آمده، علنی شدن برنامه هسته ای ایران درمقایسه با فعالیت های زیرزمینی بوده است.

او برایان افزود: این برنامه اکنون مشروعیت یافته و ما قرار است برای پیشبرد این برنامه میلیاردها دلار پول داده و به آنها اجازه دهیم این  پول را در اختیار گروه های نیابتی خود قرار دهد.

در زمان انتصاب بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا، او برایان او را به عنوان «یک جمهوریخواه بسیار با تجربه در سیاست خارجی آمریکا در نسل ما» توصیف کرد.

بولتون هم در شرح کوتاهی درباره کتاب او برایان تحت عنوان « هنگامی که آمریکا خفته‌ است: اعاده رهبری آمریکا به جهانی غرق در بحران» به تمجیدهای او  پاسخ داد و گفت: این کتابی است که ارزش خواندن دارد.

دیدگاه های جهانی او برایان و بولتون نیز مشابه هم است.

او برایان در مقاله ای در نشریه «نشنال اینترست» با اشاره به سخنان ساده لوحانه سال ۱۹۳۸ «نوئل چمبرمن» نخست وزیر وقت انگلیس به هیتلر، توافق هسته ای دولت اوباما را به تمسخر گرفت.

بولتون از هواداران سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران بود اما به دلیل اختلافات با ترامپ به دلیل خواسته او برای کاستن از تحریم های ایران کنار گذاشته شد.

تارنمای «آکسیوس» در گزارشی در همین زمینه نوشت: بولتون تمایلی به کاستن از تحریم های ایران نداشت و بر این باور بود که سیاست «فشار حداکثری» کارآمد است.

اکنون او برایان که قرار است به ترامپ درباره سیاست ایران مشاوره دهد، مانند بولتون با دادن پول به اصطلاح دشمنانی مانند ایران به عنوان  بخشی از مذاکرات مخالفت کرده است.

او برایان سال گذشته در مطلبی که تارنمای «هیل» منتشر کرد، مدعی شد: اعطای پول به «کشورهای تروریست و منفور» فقط باعث تشویق بیشتر «آدم ربایی و در و رنج بیشتری برای مردم آمریکا می شود». 

او برایان 53 ساله متولد لس آنجلس است و در دبیرستان کاردینال نیومن در کالیفرنیا تحصیل کرد.

وی درجه دکترای حقوق خود را از دانشگاه برکلی، دانشکده حقوق بولت هال و لیسانس هنر خود را از دانشگاه کالیفرنیا دریافت کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید