سفیر ایران در عراق مطرح کرد؛

ایران از حاکمیت عراق حمایت می‌کند

کدخبر: ۳۰۵۶۴۰
اقتصادنیوز؛ "ایرج مسجدی" سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق تاکید کرد که حفظ و احترام به استقلال و حاکمیت عراق مورد احترام و حمایت ویژه تهران است.
ایران از حاکمیت عراق حمایت می‌کند

به‌گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق روز سه شنبه در همایش تجلیل از شهدای جنگ علیه داعش و نیز موکب داران اربعین در شهر "حمزه" از توابع شهرستان حله مرکز استان بابل عراق تاکید کرد: برخی می خواهند القا کنند که جمهوری اسلامی ایران یا سفیر به استقلال و حاکمیت عراق کم توجه است، من بعنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران بار دیگر تاکید می کنم که ایران همواره از استقلال و حاکمیت ملی عراق و تمامیت ارضی این کشور حمایت کرده و خواهد کرد.

وی گفت: ایران در سخت ترین شرایط و دوران جنگ عراق علیه داعش به کمک براداران عراقی خود شتافت و امروز نیز تاکید می کند که در دوران بازسازی و سازندگی نیز در کنار دولت و ملت عراق خواهد بود.

سفیر ایران تصریح کرد: صهیونیست ها و ترامپ فکر می کردند با فشار و تحریم خواهند توانست ایران را تسلیم کنند اما مردم ما با مقاومت خود تحت رهبری حضرت آیت الله خامنه ای این فشارها را خنثی کردند و امروز آمریکا برای مذاکره با ایران، به التماس افتاده است.

مسجدی گفت: عربستان نیز پس از تحولات اخیر و بویژه ضربه ای که مقاومت یمن به آن از جمله در آرامکو وارد کرد، متحیر شده و به این نتیجه رسیده است که فشار و تحریم چاره کار نیست و باید به سمت تفاهم حرکت کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران و رییس ستاد اربعین ایران در عراق در بخش دیگری از سخنانش ضمن تجلیل از کرامت و میهمان نوازی دولت و ملت عراق در میزبانی از زائران حسینی گفت که دولت و  ملت ایران و عراق به یمن اشتراکات مختلف فرهنگی و تاریخی و بویژه مناسب بزرگ اربعین، هر روز به هم نزدیک تر شده اند و اکنون همچون یک روح در دو بدن هستند.
مسجدی گفت: هم اکنون ارزش تبادل تجاری دو کشور سالانه ۱۰ میلیارد دلار است و جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر بیش از سه هزار و ۲۰۰ مگاوات برق مورد نیاز عراق را چه از نظر فروش مستقیم و یا فروش گاز مورد نیاز نیروگاه های عراقی، تامین می  کند.

وی به حضور ۸۰ شرکت فنی مهندسی ایرانی برای مشارکت در طرح های بازسازی عراق با قراردادهایی جمعا به ارزش ۱۲ میلیارد دلار اشاره کرد و گفت: تاکید جمهوری اسلامی ایران بر این که در دوران بازسازی نیز در کنار عراق خواهد بود، امروز به واقعیت تبدیل شده و ان شاء الله بیش از پیش توسعه خواهد یافت.

سفیر ایران مشارکت در بازسازی عتبات عالیات از طریق حضور مهندسان و متخصصان ایرانی و نیز کمک های خیرین و نذرکنندگان در جمهوری اسلامی ایران را جنبه دیگری از برادری و همکاری میان دو ملت ذکر کرد.

در این مراسم لوح تقدیر و هدایایی مسوولان محلی به تعدادی از خانواده های شهدای جنگ با داعش و نیز موکب داران، شاعران اهل بیت (ع) بدست سفیر جمهوری اسلامی ایران به آنان تقدیم شد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید