ادعای نشریه پولتیکو؛

موافقت ترامپ و روحانی با یک سند 4 بندی برای آغاز گفتگو میان ایران و آمریکا

کدخبر: ۳۰۵۷۳۹
اقتصادنیوز: پالیتیکو در گزارشی مدعی شد که روحانی و ترامپ در نیویورک بر سر یک سند چهاربندی توافق کرده بودند اما روحانی تا زمان برداشتن تحریم‌ها حاضر به مذاکره و دیدار با ترامپ نشد.
موافقت ترامپ و روحانی با یک سند 4 بندی برای آغاز گفتگو میان ایران و آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، پولتیکو نوشت، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران در مورد یک سند چهار بندی به عنوان آغازی برای گفت‌وگوهای میان ایران و آمریکا موافقت کرده بودند.

علیرغم این که روحانی در مورد این سند با ترامپ توافق کرده بود اما حاضر به دیدار با ترامپ نشد. چرا که عقیده داشت قبل از دیدار ترامپ باید تحریم‌ها را بردارد. حتی تماس تلفنی که ماکرون برای آن تلاش زیادی کرده بود هم به دلیل مخالفت روحانی عملی نشد. 

در ادامه این گزارش، پالیتیکو به سند چهار بندی می پردازد و آن را نتیجه نشست‌های ماکرون در حاشیه مجمع عمومی و در راستای تلاش برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا می‌داند.

در این میان، تهران تاکید کرده که هرگز به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نخواهد بود و کاملاً به تعهدات خود پایبند است، علاوه بر این  مذاکره بر سر چارچوبی طولانی‌مدت‌تر درباره فعالیت‌های هسته‌ای را قبول می‌کند. بر اساس این سند ایران از هر گونه اقدامات ستیزه جویانه خودداری خواهد کرد و از طریق مذاکره به دنبال صلح و احترام واقعی در منطقه خواهد بود.

هم چنین در این سند در مورد تعهدات آمریکا آمده است که آمریکا با رفع همه تحریم‌های علیه ایران بعد از سال ۲۰۱۷ موافقت کرده است. ایران از توانایی برای صادر کردن نفت خود و استفاده از درآمدهای خود برخوردار خواهد شد.

در ادامه این گزارش آمده است اگرچه در متن سند صریحاً به برنامه موشک‌های بالستیک ایران اشاره نشده، اما مقام‌های فرانسوی می‌گویند، برداشت همه طرف‌ها از گفت‌وگو درباره نقش منطقه‌ای تهران این بود که مسائل موشکی بخشی از مذاکرات آتی خواهد بود.

یک مقام آگاه فرانسوی در این باره گفت:  برای همه روشن بود که مذاکره بر سر مسائل منطقه‌ای در واقع برنامه موشکی آنها را هم در برمی‌گرفت.

در واقع این سند به گونه‌ای تنظیم شده بود که به همه طرف‌ها این امکان را می‌دهد که ادعای پیروزی کنند. در صورت موفقیت، ترامپ می‌توانست اعلام کند که به هدف خود یعنی توافق هسته‌ای با ایران که شامل موضوعات منطقه‌ای می‌شود رسیده است. ایرانی‌ها هم می‌توانستند ادعا کنند در برابر سیاست فشار حداکثری مقاومت کرده و توانسته‌اند سرانجام همه تحریم‌ها را رفع کند. ماکرون هم می‌توانست خودش را به عنوان میانجی صلح  و کسی که از جنگ در خاورمیانه جلوگیری کرده است، به جهان معرفی کند. 

به گفته مقام‌های فرانسوی ترامپ در دیدار با ماکرون با این سند موافقت کرده است. رئیس‌جمهور فرانسه این سند را به روحانی نشان داده است. 

مقام فرانسوی  در مورد نظر روحانی در مورد این سند گفت: روحانی با موارد اصلی در این سند موافقت کرد و از رئیس‌جمهور به دلیل اینکه در این سند به صراحت از تحریم ‌ا صحبت شده است، تشکر کرد اما او گفت ترامپ باید قبل از ورود به جلسه اعلام کند که تحریم‌ها را رفع می‌کند.

این گزارش این نظر روحانی را نشانه‌ای از نظرهای داخلی ایران دانست و گفت عده زیادی در داخل ایران مخالف دیدار روحانی و ترامپ بودند و رهبر ایران نیز تاکید کرده بود که تا زمانی که تحریم‌ها علیه ایران برداشته نشده است هیچ دیداری میان ایران و آمریکا صورت نمی‌گیرد. 

مقام فرانسوی مدعی شده ماکرون پیشنهاد برقراری یک تماس تلفنی ایمن بین روحانی و ترامپ را مطرح کرد. 

بر این اساس ایرانی‌ها با اینکه تکنسین‌ها تجهیزات برقراری این تماس را فراهم کنند موافقت کردند، اما با خود تماس تلفنی موافقت نکردند. این خطوط تلفن راه اندازی شد اما روحانی در این گفت‌وگوی تلفنی شرکت نکرد. 

ماکرون در ادامه با ترامپ صحبت کرد و اتفاقات پیش آمده را برای او شرح داد او از ترامپ بابت تمایلش به مذاکره تشکر کرد و گفت که ایرانی‌ها می‌گویند برای اینکه بتوانند با او مذاکره و دیدار موافقت کنند به زمان بیشتری نیاز دارند.

پولتیکو در این باره نوشت: مقام‌های آمریکایی تاکنون در این مورد اظهار نظری نکردند. مقام های ایرانی هم در دسترس نبودند تا در این خصوص اظهار نظر کنند. 

این گزارش در ادامه می‌افزاید ایران خواهان آن است که آمریکا اولین گام را بردارد. مقام‌های فرانسوی بر تداوم راه‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش‌ها تاکید کردند و در ادامه گفتند اگر راه‌های دیپلماتیک جواب ندهد جنگ گزینه دیگر است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید