وزیر نفت: رقم جدیدی از بدهی‌های بابک زنجانی به ما نرسیده است / دولت سهمیه‌بندی بنزین را پیگیری می‌کند

کدخبر: ۳۰۶۷۲۱
اقتصادنیوز: وزیر نفت با بیان اینکه اصل بدهی بابک زنجانی بالای دو میلیارد و ۱۰۰میلیون دلار است که با لحاظ بدهی‌های فرعی رقم بدهی‌ها بسیار بالاتری می‌رود، گفت: باور ندارم بابک زنجانی شُرکایی داشته باشد که بخواهند بدهی او را پرداخت کنند.
وزیر نفت: رقم جدیدی از بدهی‌های بابک زنجانی به ما نرسیده است / دولت سهمیه‌بندی بنزین را پیگیری می‌کند

به‌گزارش اقتصادنیوز به نقل از خانه ملت، بیژن زنگنه روز سه‌شنبه، درخصوص آخرین وضعیت بدهی‌های بابک زنجانی و اینکه آیا به تازگی رقم جدیدی از بدهی‌های بابک زنجانی به وزارتخانه نفت رسیده است؟، اظهار داشت: رقم جدیدی از بدهی‌های زنجانی به دست ما نرسیده است.

وزیر نفت عنوان کرد: اصل بدهی بابک زنجانی بالای ۲میلیارد و ۱۰۰میلیون دلار است البته اصل بدهی با فرع آن متفاوت است به طوری که با لحاظ بدهی‌های فرعی، رقم بدهی‌ها بسیار بالاتر می‌رود.

زنگنه با بیان اینکه از جمع بدهی‌های زنجانی فقط ۶۰۰میلیون دلار آن هم در ابتدای بازداشت پرداخت شده و مبلغ دیگری به دست وزارتخانه نفت نرسیده است، تصریح کرد: نمی‌توان این پول را با رایزنی به بیت‌المال برگرداند البته باور ندارم بابک زنجانی شرکایی داشته باشد که بخواهند بدهی او را پرداخت کنند.  

وی با اشاره به وجود اطلاعاتی مبنی بر اینکه بابک زنجانی پول بیت‌المال را در چه بخش‌هایی در داخل و خارج از کشور سرمایه‌گذاری کرده، عنوان کرد: دستگاه‌های ذیربط این مهم را پیگیری می‌کنند هرچند زنجانی بسیار ادعای داشتن پول دارد اما من باور نمی‌کنم او پولی داشته باشد.

عدم کاهش مصرف بنزین پس از احیاء کارت سوخت

وزیر نفت درباره کم و کیف مصرف بنزین پس از احیاء کارت‌های سوخت گفت: مصرف بنزین پس از احیا کارت سوخت کاهش پیدا نکرده است و معتقدم کارت چنین قابلیتی را نخواهد داشت. ۲۳میلیون خودرو در سراسر کشور وجود دارد و تاکنون تنها برای ۵۰۰هزار خودرو کارت سوخت صادر نشده و حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر هنوز به باجه‌های پست برای دریافت کارت سوخت خود صادر شده مراجعه نکرده‌اند.  

وی درباره محدود کردن سوخت‌گیری به ۳۰ و حتی ۱۵ لیتر در هر مرحله از سوختگیری، توضیح داد: دلیل تصمیم دولت و مجلس بر محدود کردن سوخت‌گیری ترغیب مردم به تهیه کارت سوخت شخصی است نه آنکه همچنان از کارت سوخت جایگاه‌داران استفاده کنند چراکه اکنون بیشتر افراد با کارت جایگاه‌ها سوخت‌گیری می‌کنند که این مسئله نقض‌غرض است.

سهیمه بندی بنزین در سطح دولت و بالاتر پیگیری می‌شود

زنگنه همچنین درخصوص امکان سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین، بیان کرد: این مهم جزو برنامه‌های وزارت نفت نیست بلکه در سطح دولت و بالاتر پیگیری می‌شود و در صورت تصمیم‌گیری نهایی، این تصمیم اعلام خواهد شد.

وزیر نفت همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا نبود زیرساخت‌های بین‌المللی، سبب عدم موفقیت فروش نفت در بورس شده است؟، توضیح داد: فروش فرآورده‌های نفتی در بورس نفت بسیار خوب جواب داده است به‌طورمثال در هفته‌های اخیر به‌ویژه از مرزهای زمینی فروش‌های سنگین فرآوردهای نفتی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه برای فراهم شدن شرایط صادرات و عرضه از طریق دریا تلاش می‌شود، اظهارداشت: البته طبیعت فروش نفت در بورس پیچیدگی‌های بیشتری از انواع دیگر فروش دارد لذا مشکلات ایجاد شده در فروش به زیرساخت‌های بین‌المللی مرتبط نمی‌شود، بلکه فشار تحریم‌های اقتصادی و تنگناهای آمریکا عامل اصلی این مهم است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید