تشکر وزیر کشور از دستور رهبر انقلاب / ۸۶ درصد از کودکان کار از اتباع افغانستانی هستند

کدخبر: ۳۰۶۷۴۱
اقتصادنیوز؛ وزیر کشور گفت: مشکلات پناهندگان افغانستانی باید توسط دو کشور ایران و افغانستان حل شود چرا که میزان کمک‌های بین المللی در خوشبینانه‌ترین حالت کمتر از ۶ درصد هزینه هایی است که جمهوری اسلامی برای پناهندگان پرداخت می‌کند.
تشکر وزیر کشور از دستور رهبر انقلاب / ۸۶ درصد از کودکان کار از اتباع افغانستانی هستند

به‌گزارش اقتصادنیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ عبدالرضا رحمانی فضلی روز سه شنبه در حاشیه نشست اکسکام در دیدار سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجران افغانستان با اشاره به میزبانی جمهوری اسلامی ایران  از پناهندگان افغانستانی در چهل سال اخیر تاکید کرد: راه حل اساسی پناهندگان و بازگشت داوطلبانه آنها در گرو امنیت و توسعه این کشور است تا مردم بتوانند به کشور خود بازگردند.

۸۶ درصد از کودکان کار از اتباع افغانستانی هستند

وی با بیان اینکه ۸۶ درصد کودکان کار خیابانی در ایران افغانستانی هستند، تاکید کرد: باید هویت این افراد و والدین آنها شناسایی و برای آنها اسنادی صادر شود، ضمن اینکه این کودکان باید آموزش ببینند، درس بخوانند و مهارت‌های لازم را یاد بگیرند.

وزیر کشور  با تاکید بر لزوم  همکاری سفارت افغانستان در تعیین هویت افرادی که سند هویتی ندارند، اظهار کرد: قاچاق انسان، موضوع خطیری است و باید از ایجاد شبکه های قاچاق انسان جلوگیری شود.

رحمانی فضلی با اشاره به اقدامات ایران در زمینه مستندسازی و ثبت اسناد پناهندگان در ایران گفت: اتباع افغانستانی باید اسناد هویتی داشته باشند، گذرنامه، ویزا و مجوز لازم بگیرند که این امر علاوه بر کمک به دولت افغانستان، به کنترل این افراد در داخل ایران کمک می کند و مشکلات را به حداقل می‌رساند.

وی خاطرنشان کرد: مشکلات پناهندگان افغانستانی باید توسط دو کشور ایران و افغانستان حل شود چرا که میزان کمک‌های بین المللی در خوشبینانه ترین حالت کمتر از ۶ درصد هزینه هایی است که جمهوری اسلامی برای پناهندگان پرداخت می کند.

وزیر کشور با اشاره به پیشنهاد تشکیل گروه سه جانبه بین کمیساریای عالی پناهندگان، افغانستان و ایران و پیگیری اقدامات فرهنگی ذیل این گروه، تاکید کرد: باید برای افغانستانی های مقیم ایران که سالهاست افغانستان را ندیده اند، برنامه هایی در نظر گرفته شود تا بتوانند کشور خود ببینند، شرایط را بررسی کرده و با فراهم شدن شرایط به کشور خود بازگردند.

شناسایی و تعیین هویت افغانستانی‌های مقیم ایران به زودی‌ آغاز می‌شود

همچنین در این دیدار سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجران افغانستان با اشاره به مشکلات اجرای تعهدات افغانستان در قبال پناهندگان افغانستانی، گفت: مشکلاتی که در روند دوساله تعهدات افغانستان برای تعیین هویت و ثبت هویت اتباع افغانستانی در ایران به وجود آمده، ناشی از تغییرات ساختاری خصوصا تغییرات وزارت کشور و ثبت احوال و همچنین روندهای اداری بوده است.

وی ادامه داد: تیم کاری آماده شده که در آینده نزدیک کار شناسایی و صدور گواهی هویت برای افغانستانی های مقیم ایران را آغازخواهد کرد.

وزیر مهاجران افغانستان اظهارداشت: تحریم‌های ظالمانه علیه ایران نه تنها جمهوری اسلامی را متاثر ساخته است بلکه این عمل باعث فشار و تاثیر بر پناهندگان و مهاجران افغانستانی نیز شده است.

۱۶۰ هزار افغانستانی در راه اروپا

وی اضافه کرد: ۱۶۰ هزار پناهنده افغانستانی به دلیل این تحریم ها، به سمت اروپا خصوصا از سمت ترکیه هجوم بردند که این خود موضوع بسیار مهمی است.

عالمی بلخی همچنین ضمن تشکر از دستور رهبر معظم انقلاب در خصوص تحصیل کودکان بدون هویت افغانستانی در ایران، گفت: این دستور باعث شد که بیش از ۱۰۰ هزار دانش آموز افغانستانی بتوانند در ایران تحصیل‌ کنند.

وی اضافه کرد: در هیچ جای دنیا نمونه ای از دستور رهبری معظم ایران درخصوص تحصیل کودکان وجود ندارد و کشورهای مدعی حقوق بشر و پیشرفته هیچ نمونه ای از چنین اقدام بشردوستانه ای نداشتند و من از مردم ایران و مقام معظم رهبری تشکر می کنم.
وزیر مهاجران افغانستان گفت: امسال چهلمین سالگرد حضور اتباع افغانستانی در ایران است و من صمیمانه ترین و خالصانه ترین تشکر و قدردانی خود و دولت افغانستان را از میزبانی دولت و ملت ایران اعلام می کنم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید