نقض آتش بس توسط ارتش ترکیه و کردهای سوریه

کدخبر: ۳۰۸۵۱۱
اقتصادنیوز؛ منابع خبری اعلام کردند که با وجود اعلام توافق آتش بس میان ترکیه و نیروهای کرد در شمال سوریه، این توافق از سوی هر دو طرف بارها نقض شده است.
نقض آتش بس توسط ارتش ترکیه و کردهای سوریه

به‌گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که به رغم شکل گیری توافق آتش بس با میانجیگری آمریکا، یک سرباز ترک در جریان درگیری با شبه نظامیان کرد کشته شد.

خبرگزاری"آسوشیتدپرس" با اعلام این خبر افزود که در بیانیه امروز (یکشنبه) وزارت دفاع ترکیه آمده است که شبه نظامیان کرد سوریه توافق آتش بس که سه روز از آن گذشته را حدود ۲۰ بار نقض کرده اند.

بر اساس اعلام وزارت دفاع ترکیه، سرباز این کشور اوایل صبح امروز هنگام دیده بانی در حمله ای توسط تسلیحات ضد تانک کشته شد و آمار کشته های ارتش ترکیه از آغاز درگیریها در شمال سوریه را به هفت سرباز رساند.

از سوی دیگر "نیروهای دمکراتیک سوریه"(قسد) دیروز با صدور بیانیه ای اعلام کردند: ما آتش بس با ترکیه که با میانجی گری آمریکا در روز ۱۷ اکتبر (۲۵ مهرماه) منعقد شد، پذیرفتیم و از ساعت ۲۲ به وقت محلی آن را به اجرا درآوردیم.

نیروهای دمکراتیک با اشاره به نقض آتش بس از سوی نظامیان ترکیه گفتند، ترکیه همچنان با ادامه حملاتش، این آتش بس را نقض کرده و تاکنون اجازه ایجاد گذرگاه انسانی امن برای خروج زخمی ها و غیرنظامیان تحت محاصره در شهر "راس العین" را نداده است.

وزارت دفاع ترکیه امروز اعلام کرد، اجازه ورود به ۳۹ خودرو کمک های بشردوستانه برای ورود به شهر راس العین داده شد. راس العین شهر مرزی بین ترکیه- سوریه شاهد سنگین ترین درگیری ها بین دو طرف است و گفته می شود که کاروان کمک های بشر دوستانه زخمی ها و دیگر ساکنان را از این شهر تخلیه کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، "ردور خلیل" مقام ارشد نیروهای دمکراتیک سوریه دیروز گفته بود، نیروهای آنها طبق توافق و پس از تخلیه مبارزان و غیرنظامیان از شهر محاصره شده راس العین، از منطقه مرزی سوریه با ترکیه عقب نشینی خواهند کرد.  

به گفته وی، برنامه تخلیه افراد از این شهر برای امروز مقرر شده است. نیروهای کرد از طول ۱۲۰ کیلومتری بین شهرهای راس العین و تل ابیض و عمق ۳۰ کیلومتری از مرز ترکیه- سوریه عقب نشینی خواهند کرد.

این برای اولین بار است که نیروهای مستقر در مناطق کردنشین شمال سوریه به صورت علنی اعلام عقب نشینی از مناطق مرزی می کنند. در توافقنامه آتش بس به منطقه عقب نشینی اشاره نشده است.

"مایک پنس" معاون رئیس جمهوری آمریکا شامگاه پنجشنبه در کنفرانس خبری در آنکارا از توافق ترکیه و آمریکا برای برقراری آتش بس در شمال سوریه خبر داده بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید