اردوغان و ترامپ درباره منطقه امن در شمال سوریه گفت وگو کردند

کدخبر: ۳۰۸۲۷۱
اقتصادنیوز : «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه روز جمعه گفت که با «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در خصوص ایجاد منطقه امن در شمال سوریه تلفنی گفت و گو کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ، اردوغان در این گفت وگوی تلفنی درخصوص تداوم تلاش های مشترک برای ایجاد صلح، ثبات و امنیت در منطقه ابراز امیدواری کرد.

بنابراین گزارش، رئیس جمهوری ترکیه در گفت وگو با ترامپ از گام های متقابلی که دو کشور برای تقویت روابط برداشتند ، استقبال کرد.

پیش تر "مارک اسپر" وزیر دفاع آمریکا گفته بود که این کشور در ایجاد منطقه امن در شمال سوریه مشارکت نخواهد کرد و خروج نظامیان آمریکایی از شمال شرق سوریه ادامه خواهد یافت.

مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا شامگاه پنجشنبه از توافق ترکیه و آمریکا برای برقراری آتش‌بس موقت در شمال‌ شرق سوریه خبر داد.

وی گفت: در ۱۲۰ ساعت آینده آمریکا زمینه خروج نیروهای یگان‌های مدافع خلق "ی پ گ" از ۳۰ کیلومتری مرزهای ترکیه را فراهم خواهد کرد و پس از آن، ترکیه آتش بس را اعلام می‌کند.

پنس با تاکید بر اینکه طبق توافق طرفین ، ترکیه به هیچ عنوان عملیاتی در کوبانی انجام نخواهد داد، گفت: ترکیه و آمریکا در شمال شرق سوریه در زمینه پایان فعالیت‌های داعش به توافق رسیده‌اند و جزئیات توافق اعلام خواهد شد.

ترکیه در دو روز گذشته صحنه مذاکرات فشرده مقامات ارشد آمریکا بوده است.

مذاکرات خصوصی پنس و اردوغان بیش از یک ساعت و چهل دقیقه بطول انجامید و پس از مذاکرات خصوصی هیات‌ های دو طرف به مدت دو ساعت و چهل دقیقه دیدار کردند.

ترکیه روز چهارشنبه ۱۷ مهرماه در عملیاتی با نام «چشمه صلح» به بخش‌های کردنشین شمال شرق سوریه حمله کرد.

رئیس جمهوری ترکیه، این اقدام نظامی را عملیات علیه گروه‌های تروریستی حزب کارگران کردستان ترکیه (پ. ک. ک) و یگان‌ های مدافع خلق (ی. پ. گ) بیان کرد.

سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای گزارش داد، تخمین زده می شود حدود ۴۰۰ هزار غیر نظامی در مناطق محل درگیری حضور داشته باشند که نیاز به محافظت و کمک دارند.

تاکنون شماری از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، فنلاند، نروژ، آلمان و جمهوری چک فروش سلاح به ترکیه را به حال تعلیق درآورده اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید