واکنش سردار جلالی به ادعای آمریکایی‌ها درباره حمله سایبری به ایران

کدخبر: ۳۰۸۶۷۵
اقتصادنیوز: رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: آمریکایی ها تا کنون دو مرتبه گفتند که پاسخ حمله ایران به پهپاد آمریکایی را با حمله سایبری داده اند اما ما هیچ نشانه ای از حمله سایبری ندیده ایم.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نامه نیوز، سردار سرتیپ غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری به مناسبت هفته پدافند غیرعامل اظهار داشت: پدافند غیرعامل دفاع از مردم و زیرساخت‌های کشور است که در این دفاع از ابزار نظامی استفاده نمی‌شود. به دلیل اینکه تهدیدات امروز متحول شده اند، ممکن است الگوهای پدافند غیرعامل متفاوت تر باشند.

وی با اشاره به مطالبه همیشگی رهبر انقلاب در خصوص پدافند غیرعامل، افزود: شرایط امسال مقداری متفاوت است، به طوری که از انتهای سال ٩٧ تهدیدات مقداری متفاوت شد و رویارویی ما با آمریکا شکل جدیدی یافت و به همین دلیل ممکن است امسال اقدامات ما در حوزه پدافند غیرعامل مقداری عملیاتی تر باشد.

سردار جلالی ادامه داد: سازمان پدافند غیرعامل یک سازمان فرادولتی است و به عنوان سیاست گذار و هدایت گر در حوزه تهدیدات جدید و تهیه طرح های مناسب برای مقابله با این تهدیدات است.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور تاکید کرد: امروزه تهدیدات ما مردم محور شده اند و در حقیقت استفاده از ابزار رسانه برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی در سراسر جهان برای درگیرکردن مردم با حکومت در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه امروز مردم به محور جنگها تبدیل شده اند، گفت: امروز تهدیدات در حوزه فناوری بروز پیدا کرده اند به طوری که فناوری ها هم تهدید دارند هم فرصت. اینکه چشم را ببندیم و بگوییم فناوری فقط تهدید یا فقط فرصت است، اشتباه است.

سردار جلالی تصریح کرد: به همین دلیل ما با تاسیس مراکز رصد به دنبال آن هستیم تا فرصت و تهدید فناوری ها را قبل از ورود آن فناوری به کشور احصاء کنیم.

وی درباره پدافند سایبری، اظهار داشت: آمریکایی‌ها ادعا کردند که پاسخ سرنگونی پهپاد را به‌صورت حمله سایبری دادیم، اما یافته های ما چنین چیزی را ثابت نکرد و ما هیچ نشانه‌ای را در خصوص حمله سایبری کشف نکردیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه ما برای همه دستگاههای اجرایی کشور در حوزه های مختلف طرح مقابله ای ایجاد کرده و بر اساس آنها رزمایش هم اجرا کردیم، تصریح کرد: ما سال گذشته در پنج حوزه پدافندی رزمایش داشته ایم. بنابر تدبیر شورای عالی فضای مجازی رزمایش‌ها بر اساس کارکرد فضای مجازی و اینترنت بوده است.

سردار جلالی عنوان کرد: در مرحله ای از رزمایش ها به این نتیجه رسیدیم که ۸۵ درصد زیرساخت های کشور در صورت قطع اینترنت هم توان ادامه فعالیت دارند. از آن زمان تا امروز ۱۵ رزمایش اجرا شده و ۶۴ رزمایش هم تا دو ماه آینده برگزار خواهیم کرد.

وی با اعلام اینکه سال گذشته ۳۸۰ رزمایش در مدارس داشته‌ایم، خاطرنشان کرد:  ۱۰۰۰ رزمایش قطع مولد برق داشته ایم که البته برخی سازمان‌ها دچار ایراد بوده اند. امسال دو رزمایش هسته ای در نیروگاه بوشهر بر اساس ابلاغیات آژانس بین المللی انرژی اتمی داشتیم که رسانه ای نشد و امسال همین رزمایش را در نیروگاه تهران هم خواهیم داشت. همچنین رزمایش پدافند بیولوژیک هم در استان های آذربایجان و خراسان برگزار می کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: در عسلویه و ماهشهر هم رزمایش شیمیایی داشتیم که تمامی ظرفیت بهداشت و درمان را پای کار آوردیم. در جزیره خارک با محوریت تخلیه جمعیت رزمایش برگزار کردیم. همچنین دو رزمایش قطع سیگنال در صدا و سیما داشتم و با فرض حذف مرکزیت تهران این رزمایش انجام شد که توانمندی خوبی در صدا سیما در این حوزه وجود داشت.

سردار جلالی در خصوص وضعیت پدافند غیرعامل شهری نیز با بیان اینکه ۷۵ درصد جمعیت کشور در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ساکن هستند، گفت: کشف نقاط آسیب پذیری در این شهرها بسیار مهم است که از ۵۱ شهر در ۲۹ شهر طرح های ما ۵۰ درصد پیشرفت داشته است که تا پایان سال به اتمام می رسانیم.

وی گفت: با توجه به اینکه ما درگیر یک مدل تهدید هیبریدی هستیم که محور آنها اقتصادی است. ما تلاش کردیم که راهبرد دفاع ترکیبی در استان‌ها را اجرایی کنیم. راهبرد ما در حوزه اقتصاد اول ثبات نرخ ارز است که بانک مرکزی در این حوزه خوب عمل کرد و با ثبات در حوزه ارزی در حال گذار به مرحله تبدیل تهدید به فرصت هستیم.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور در پاسخ به سوال خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس در خصوص تهدیدات بیوتروریسم، عنوان کرد: بیوتروریسم دو بخش بیو و تروریسم دارد که در خصوص بیو، استفاده از موجود است. اما تروریسم که به معنای اعمال خرابکارانه است، کشف آن در حوزه ماموریت وزارت اطلاعات است.

سردار جلالی گفت: اینکه گفته می شود کسی ترور بیولوژیک شده است، برای بررسی آن باید سابقه پزشکی فرد مورد بررسی قرار گیرد، مواردی که تا کنون به ما ارجاع شده از منظر ما قابل اثبات نبود.

وی همچنین پیرامون موضوع رمزارزها نیز، بیان کرد: ورود بدون کنترل کشور به حوزه ارز رمز ها به ما آسیب می زند که نیازمند تدوین قوانین مناسب است. اما ما ناچار به استفاده از ارز رمز هستم که باید اکو سیستم مناسب برای استفاده از ارز مرز ها را به وجود آوریم و با کنترل تهدید آن از فرصتش استفاده کنیم.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور در خصوص استفاده مسئولین از تلفن عای هوشمند، تاکید کرد: در حوزه گوشی های هوشمند قرار بود با سه الگو تولید شود. در دو الگوی اولیه قرار بود که گوشی هوشمند مصون سازی شود که این کار توسط وزارت دفاع و شزکت صاایران انجام شده و مسئولان می توانند از این گوشی ها استفاده کنند. در الگوی سوم قرار بود که که ساخت یک گوشی از صفر تا صد را خودمان انجام دهیم که این کار در حال طی کردن مراحل خود است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید