ترامپ در سخنرانی ۷۰ دقیقه‌ای خود ۲۱ بار دروغ گفت!

کدخبر: ۳۰۹۰۳۹
اقتصادنیوز: سامانه حقیقت‌یاب سی‌ان‌ان نشان داد رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی اخیر خود ۲۱ ادعای کذب به زبان آورده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، وبگاه شبکه خبری سی‌ان‌ان با راه‌اندازی یک سامانه حقیقت‌یاب به بررسی دروغ‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی اخیر او پرداخت.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی اخیر خود در نشست کابینه در مقابل خبرنگاران که روز دوشنبه برگزار شد، بیش از ۷۰ دقیقه سخنرانی کرد. استفانی گریشام، سخنگوی کاخ سفید در حساب توییتر خود با کنایه به خبرگزاری‌ها و مطبوعات نوشت: امیدوارم از نشست امروز خبر‌های صادقانه‌ای را ببینیم.

اما او در حالی این توییت را منتشر کرد که سخنرانی رئیس جمهور آمریکا مملو از اظهارات دروغین بود. ترامپ در این سخنرانی دست کم ۲۱ ادعای دروغین بر زبان آورد.

رئیس جمهور آمریکا در این سخنرانی گفت: درباره کره شمالی باید بگویم که کیم را دوست دارم، او هم مرا دوست دارد. ما با هم کنار می‌آییم. من به او احترام می‌گذارم و او هم به من احترام می‌گذارد. این موضوع می‌توانست به جنگ ختم شود. رئیس جمهور اوباما به من گفت. او گفت این بزرگترین مشکلی است که من نمی‌دانم چگونه آن را حل کنم. من گفتم: آیا تابحال به او زنگ زده ای؟ او گفت خیر. او (اوباما) ۱۱ بار سعی کرد با کیم تماس بگیرد، اما آن جنتلمن (کیم جونگ اون) پاسخ او را نداد. اما او پاسخ مرا داد.

این در حالی است که سامانه حقیقت یاب سی ان ان نشان داد هیچ مدرک و سندی درباره اینکه باراک اوباما ۱۱ بار سعی کرده است با کیم جونگ اون تماس بگیرد، وجود ندارد.

سوزان رایس که به عنوان مشاور امنیت ملی باراک اوباما خدمت کرده بود، در واکنش به این اظهارات ترامپ گفت: این کاملا ساختگی است. ترامپ کاملا توهم زده است و این ترسناک است.

بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا هم اعلام کرد: ما هرگز به کیم زنگ نزدیم.

رئیس جمهور آمریکا در بخش دیگری از این سخنرانی گفت: اگر به یاد داشته باشید، من نمی‌خواستم با عراق وارد جنگ شویم. من یک شهروند معمولی بودم و هیچ قدرتی بر روی این مسئله نداشتم. اما همیشه درباره مخالفتم با جنگ عراق صحبت کردم.

این در حالی است که رئیس جمهور آمریکا پیشتر به صورت علنی درباره مخالفتش با جنگ عراق صحبتی نکرده بود؛ بلکه حامی این جنگ هم بود. در سال ۲۰۰۲ زمانی که هوارد استرن در یک گفتگوی رادیویی درباره حمله به عراق از او پرسید، ترامپ گفت: من فکر می‌کنم اولین بار است که کار درستی انجام می‌شود.

حتی یک روز پس از حمله به عراق در مارس ۲۰۰۳، ترامپ گفته بود: به نظر می‌رسد که یک پیروزی بزرگ نظامی در راه است.

ترامپ در بخش دیگری از این سخنرانی به حقوق ریاست جمهوری اش اشاره کرد و گفت: من حقوق ریاست جمهوری ام را دریافت نمی کنم. آن‌ها گفته اند که هیچ رئیس جمهور دیگری چنین کاری نکرده است. من تعجب می‌کنم. آن‌ها گفته اند که جرج واشنگتن تنها رئیس جمهوری بود که این کار را کرد.

این در حالی است که درست است رئیس جمهور آمریکا حقوقش را اهدا کرده است؛ اما بقیه ادعا‌های او حقیقت ندارد. او تنها رئیس جمهور نبوده که چنین کاری کرده است. جان اف کندی و هربرت هوور هم حقوق ریاست جمهوری شان را اهدا کرده بودند؛ اما جرج واشنگتن چنین کاری نکرده بود.

ترامپ در بخش دیگری از سخنرانی اش گفت: در گردهمایی انتخاباتی من در دالاس، ۲۵۰۰۰ نفر شرکت کرده بودند.

این در حالی است که روزنامه ال پاسو تایمز آمار شرکت کنندگان در گردهمایی انتخاباتی اش در دالاس را ۱۸۵۰۰ نفر اعلام کرد.

اینها فقط تعدادی از ادعاهای دروغین ترامپ در سخنرانی اخیرش در نشست کابینه بود. سامانه حقیقت یاب شبکه سی ان ان هر هفته ادعا‌های دروغین ترامپ را بررسی می‌کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید