گزارش دیلی تایمز از تنش میان ایران و امریکا / ایران در حال غنی‌سازی اورانیوم فراتر از برجام است

کدخبر: ۳۰۹۷۵۵
اقتصادنیوز: دیلی تایمز در گزارشی به تنش‌های میان ایران و آمریکا پرداخت.
گزارش دیلی تایمز از تنش میان ایران و امریکا / ایران در حال غنی‌سازی اورانیوم فراتر از برجام است

به‌گزارش اقتصادنیوز، به نقل از دیلی تایمز، تنش‌های میان ایران و آمریکا در طول تاریخ همواره وجود داشته است. اما بعد از خروج ترامپ از برجام شدت گرفته است. ترامپ توافق هسته‌ای را ناکارآمد خواند و از آن خارج شد. پس از خروج از برجام تحریم‌های شدیدی علیه ایران اعمال شد.

تلاش‌های میانجی‌گرانه برای کاهش تنش بین آمریکا و ایران و همچنین شرکای منطقه در حال اجرا است. عمران ‌خان قصد داشت تنش‌های تشدید شده آمریکا با کشور همسایه‌اش را کاهش دهد. وی با روحانی ملاقات کرد و در مورد کاهش تنش‌ها و اجرای کامل برجام رایزنی کرد. اما این تلاش‌ها تاکنون ناموفق بوده است چرا که ترامپ فشار حداکثری و محدودیت بر ایران را بر نمی‌دارد.

عمران  خان تأکید کرد که ما نمی‌خواهیم تنش بین عربستان سعودی و ایران بیشتر شود و تنش میان ایران و عربستان از طرق گفت‌وگو قابل حل است. پاکستان با عربستان سعودی متحد است اما به دنبال حفظ یک توافق متعادل دیپلماتیک بین تهران و ریاض است.

وی همچنین به عنوان میانجی برای کاهش تنش میان ایران و عربستان نیز انتخاب شده است اما تاکید کرده که روابط میان ایران و آمریکا پیچیده است و نیازمند تلاش هر چه بیشتر است. 

 شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی دیپلمات قطری گفت: قطر واسطه‌ای بین ایران و ایالات متحده نیست، اما ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که این  تنش‌ها افزایش نمی‌یابد چراکه تنش‌ها بر کشورهای منطقه و فرامنطقه تأثیر می‌گذارد.

در شرایط مبهم و بی‌اعتمادی موجود میان ایران و آمریکا، هر تصمیمی می‌تواند به افزایش تنش و درگیری نظامی میان ایران و آمریکا منجر شود و تمام تلاش‌ها را بی نتیجه کند. تنش‌های آمریکا و ایران می‌تواند در یک لحظه به رویارویی بزرگی تبدیل شود. تمام تلاش‌های میانجیگرانه تاکنون نتیجه‌ای نداشته است. 

در کل رهبران جهانی با روابط نزدیک با ترامپ سعی کرده‌اند تا وی را برای کاهش تنش راضی کنند از جمله عمران خان ، امانوئل ماکرون، شینزو آبه و مقام‌های عراق و عمان در حال تلاش برای کاهش تنش هستند. همزیستی مسالمت‌آمیز فقط با تاکتیک‌های دیپلماتیک جهانی و منطقه‌ای حاصل می‌شود که هم برای واشنگتن و هم برای تهران مناسب است. ظاهرا ایران و عربستان سعودی اکنون  آماده حل و فصل اختلاف‌ها از طریق گفت‌وگو هستند.

 ترامپ تصور می‌کرد که فشار حداکثری باعث می‌شود ایران در مقابل شرایط و قوانین مورد نظر ترامپ خم شود و به توافق برسد. اما به نظر می‌رسد این فشارها بیهوده است زیرا ایران کارت‌های خود را برای بازی دارد و تسلیم نمی‌شود، ایران پیشرفت برنامه هسته‌ای خود را آغاز کرده است.

ایران در حال غنی‌سازی اورانیوم فراتر از برجام است. طبق اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران دیگر به تعهدات خوددر برجام پایبند نیست. علاوه بر این ، ایران یک سیستم جدید دفاع موشکی را رونمایی کرده است.

در این شرایط بین‌المللی پرتنش، پاکستان نقش واسطه‌ای برای آرام کردن تنش‌های مربوط به ایران و ایالات متحده بازی می‌کند. پاکستان می‌داند با توجه به مرز مشترک با ایران در صورت وقوع جنگ در ایران، عواقب آن پاکستان را نیز درگیر می‌کند و حاکمیت پاکستان در معرض تهدید قرار می‌گیرد.

اکنون باید از طریق دیپلماسی، تنش میان ایران و آمریکا را کاهش داد. اما برای این کار لازم است که ترامپ تحریم‌ها را بردارد تا بی‌اعتمادی ایران به آمریکا برطرف شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید