واکنش سخنگوی قوه قضائیه به ناآرامی‌های اخیر: غارت‌کنندگان اموال عمومی به سزای اعمال خود می‌رسند

کدخبر: ۳۱۲۶۵۸
اقتصادنیوز: سخنگوی قوه قضائیه تاکید کرد: یکی از اقدامات مهم دوره اخیر درخواست ریاست قوه از رهبر انقلاب برای عفو و تخفیف مجازات محکومان دادگاه‌های انقلاب و تعزیرات بود. این درخواست نسبت به سنوات گذشته تفاوت‌هایی داشت از جمله اینکه عدد افراد رشد زیادی داشت و ٣٥٥٢ نفر مشمول عفو قرار گرفتند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، غلامحسین اسماعیلی در چهاردهمین نشست خود با خبرنگاران ضمن تبریک میلاد پیامبر (ص) و امام صادق (ع) گفت: ایام میلاد پیامبر رحمت از ناحیه قوه قضائیه با اخبار خوشایندی برای جامعه همراه بود اما تلخی حوادث روزهای اخیر بر این شیرینی سایه افکند. اکنون که به برکت کلام رهبر انقلاب و تلاش نیروهای امنیتی و هوشیاری مردم انقلابی که صف خود را از خشونت طلبان جدا کردند مناسب می‌دانم به برخی اقدامات قوه قضاییه اشاره کنم.

وی افزود: یکی از اقدامات مهم درخواست ریاست قوه از رهبر انقلاب برای عفو و تخفیف مجازات محکومان دادگاه‌های انقلاب و تعزیرات بود. این درخواست نسبت به سنوات گذشته تفاوت‌هایی داشت از جمله اینکه عدد افراد رشد زیادی داشت و ٣٥٥٢ نفر مشمول عفو قرار گرفتند و همچنین در این مرحله برای جمعی از محکومان امنیتی درخواست عفو شد و البته در فرآیند پیش از این خود فرد یا خانواده درخواست می‌نمودند اما این عفو با تقاضای دادستان‌ها و سازمان زندان‌ها صورت گرفت.

سخنگوی قوه قضائیه عنوان کرد:‌ در ارتباط با افزایش تقاضای عفو می‌توان گفت که دادستان و رئیس زندان باید زندانیان واجد شرایط را احصا کرده و برای آنها درخواست عفو داشته باشد. رویکرد قوه قضاییه در دوره جدید، مرزبندی جدید بین جرائم امنیتی و سیاسی است به گونه‌ای که اگر عمل در قالب جرم سیاسی بود بر اساس جرائم سیاسی و اگر امنیتی بود، بر اساس قوانینی امنیتی به آن رسیدگی شود.

وی با بیاان اینکه قوه قضاییه به محکومان امنیتی نگاه جدیدی دارد، گفت: اگر آنها امکان بازگشت به جامعه را داشته باشند، مورد عنایت مقام رهبری قرار می‌گیرند.

اسماعیلی یادآور شد: نکته دیگر که در هفته وحدت به آن اشاره شد، اقدام‌هایی بود که قوه قضاییه در راستای صلح و سازش به ویژه بین اولیای دم و قاتلان انجام داد. اکثر پرونده‌های قتل ما به گونه‌ای است که بدون برنامه‌ریزی قبلی و تحت تاثیر هیجانات آنی انجام شده و تعداد اندکی از آنها با نیت و برنامه‌ریزی قبلی انجام می‌شود. در دوره جدید مقرر شد به ویژه در پرونده‌هایی که با نیت قبلی انجام نشده در راستایی که صلح و سازش انجام شود، نگاهی ویژه داشته باشیم.

وی ادامه داد: در سال جاری ۳۴۶ فقره از پرونده‌های قتل عمد با کمک همکاران ما در شورای حل اختلاف و اجرای احکام متنهی به گذشت اولیای دم شده و موضوع قصاص منتفی شد و این حاکی از روحیه صلح و گذشت و باور مردم ما به مسائل دینی است. مردم ما در این دسته از پرونده‌ها امر بهتر و برگزیده‌تر را انتخاب کردند.

سخنگوی قوه قضائیه عنوان کرد: در هرمزگان درگیری که هشت سال در کشمکش بود، با تلاش‌هایی که انجام شد به صلح و سازش رسید. در حوادث غیرعمد و جرائم مالی غیرکلاهبرداری در شش ماه اول امسال با کمک خیرین و صندوق تامین خسارت‌های مدنی و گذشت صاحبان حق، سه هزار و ۱۱۸ نفر از زندانیان، از زندان‌ها آزاد شدند.

وی با بیان اینکه در رابطه با حوادث اخیر سیاست قوه قضاییه تلاش برای ایجاد امنیت مردم و حفظ منافع شهروندان و مقابله با خشونت و غارت بیت المال و در یک کلمه در مسیر احقاق حق بود، گفت: کسانی که امنیت را به خطر می‌اندازند و اموال عمومی را غارت می‌کنند باید به سزای اعمال خود برسند. اما آنهایی که تحت تاثیر هیجان کاری انجام داده‌اند شامل رحماء بینهم قوه قضاییه خواهند شد اما باید صف خود را از صف خشونت‌طلبان جدا نگه دارند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: درخواست دارم مردم فتنه‌گران و خشونت‌طلبان را به نهادهای امنیتی و دستگاه قضا معرفی کنند. اطلاعات مردمی بهترین اطلاعات است و بدانند خشونت‌طلبان با هوشیاری مردم و نیروهای نظامی و امنیتی دستگیر می‌شوند؛ تا امروز هم بسیاری از خرابکاران و کسانی که برای دستگاه‌های بیگانه فیلم و عکس تهیه می‌کردند دستگیر شده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید