رقابت نفس گیر در بریتانیا

کدخبر: ۳۱۶۰۲۵
اقتصادنیوز: در بین رای‌دهندگان بریتانیایی این باور وجود دارد که اگر برگزیت تمام و کمال اجرا شود، آنگاه خدمات بهداشت عمومی ضعیف می‌شود. این احساس در شرایطی در بریتانیا بین مردم فراگیر می‌شود که آخرین نظرسنجی اعلام شده از سوی «YouGov» هم نشان می‌دهد آنگونه که بوریس جانسون انتظار داشت، به پیروزی مطلق نمی‌رسد و همچنان باید به انتظار یک پارلمان معلق یا پارلمان فاقد اکثریت نشست. در این نظرسنجی مشخص شده است آن ۶۸ کرسی که مدنظر بوریس جانسون بود تا بتواند به اکثریت مطلق دست پیدا کند، به ۲۸ کرسی تقلیل پیدا کرده است است.
رقابت نفس گیر در بریتانیا

به گزارش اقتصادنیوز، در این شرایط حزب محافظه‌کار به ۳۳۹ کرسی و حزب کارگر به ۲۳۱ کرسی خواهد رسید. در این نظرسنجی مشخص شده است که حزب ملی اسکاتلند نیز احتمالا ۴۱ کرسی و لیبرال دموکرات‌ها نیز ۱۵ کرسی به دست می‌آورند. بوریس جانسون انتظار داشت که دست‌کم بتواند به ۳۷۹ کرسی دست پیدا کند. این نتایج در شرایطی یک روز مانده به انتخابات منتشر شد که بدبینی‌ها نسبت به برگزیت در بریتانیا در حال افزایش است. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، جولز بارکرافت، به همراه میلیون‌ها انگلیسی دیگر به یکی از قول‌های دانه درشت بوریس جانسون در برنامه برگزیت ۲۰۱۶ باور پیدا کرده بود: ترک اتحادیه اروپا سبد پول برای خدمات بهداشت عمومی تشنه بریتانیا به ارمغان خواهد آورد. پس او در آن زمان به حرف نخست‌وزیر گوش داد و رای به ترک بریتانیا از اتحادیه اروپا داد. او از بیماری‌های گوناگون از جمله دیابت طولانی‌مدت رنج می‌برد و او بر اساس قول آقای نخست‌وزیر رای به خروج داد. حالا سه سال از آن داستان گذشته و وی احساس می‌کند مورد سوءاستفاده قرار گرفته است. بارکرافت می‌گوید: «آن دروغی بیش نبود. چرا برای آنها باید نیازهای پزشکی اهمیت داشته باشد. اصلا این برنامه در دستور کار آنها نیست.»

مجموعه اخبار انتخابات پارلمانی بریتانیا

با توجه به اینکه بریتانیا در مرحله حساس انتخاباتی به سر می‌برد- امروز در این کشور انتخابات عمومی برگزار می‌شود- بسیاری از مردم هم‌اینک برگزیت را به‌عنوان تهدیدی برای خدمات بهداشت عمومی‌شان تلقی می‌کنند. این سیستم با مدیریت حزب محافظه‌کار بوریس جانسون از قبل هم مورد آسیب قرار گرفته بود و بریتانیا هم‌اکنون با کمبود تخت بیمارستانی روبه‌رو است، در حالی که از کمبود پرستار و دکتر هم رنج می‌برد. افزون بر این در روزهای اخیر فشارهای ناشی از کمبود خدمات بهداشت عمومی موجب نارضایتی مردم شده و بیمارستان‌ها نتوانسته‌اند خدمات لازم را در زمستان به خوبی پوشش دهند. به همین منظور بوریس جانسون چند بار تلاش کرده است نسبت به این نارسایی‌ها پاسخ دهد. این مشکلات در واقع همان هشدارهایی بودند که حزب کارگر از پیش اعلام کرده بود و به گفته این حزب، بوریس جانسون خدمات بهداشت عمومی را بسیار دست‌کم گرفته است. در همین راستا حزب کارگر با توجه به ضعف کارزار انتخاباتی بوریس جانسون در این حوزه یک تهدید بزرگ برای محافظه‌کاران به وجود آورده‌اند.

اینکه یک روز مانده به انتخابات از تلویزیون این کشور تصویری پخش شود که یک کودک چهار ساله روی زمین درازکش منتظر دکتر است، اصلا نمی‌تواند برای بوریس جانسون خوب باشد. در مقابل او مدام در مورد امتیازات برگزیت صحبت می‌کند اما ترس عموم مردم بیشتر به خدمات عمومی محافظه‌کاران بازمی‌گردد.

حزب محافظه‌کار در نظرسنجی‌ها یک برتری نسبی دارد اما این برتری به‌شدت شکننده است و هرگونه اشتباه جانسون می‌تواند این برتری را از محافظه‌کاران بگیرد و این فرصت را به حزب کارگر بدهد که تلاش‌هایش برای کم کردن شکاف در نظرسنجی‌ها در روز انتخابات به ثمر بنشیند. جانسون هنوز از تاکتیک‌های برگزیت ۲۰۱۶ برای انتخابات استفاده و تقلا می‌کند که محافظه‌کاران را ناجی خدمات بهداشت عمومی نشان دهد. با این حال او اخیرا مجبور شده اعتراف کند که بریتانیا به ۵۰ هزار پرستار و ۳۱ هزار نیروی متخصص نیاز دارد. در همین حال، پس از اینکه جانسون اعلام کرد که بریتانیا نیاز به ۴۰ بیمارستان جدید دارد، مشخص شد که دولت به ۶ بیمارستان پول داده تا ساختمان‌های خود را مرمت کنند. اما حتی این موارد هم بوریس جانسون را در توییتر نتوانست متوقف کند و او مدام از خدمات عمومی و تجهیزات جدید و احداث بیمارستان‌های دیگر سخن می‌گوید اما این تلاش‌ها تا حدی جواب داده است. در برخی نظرسنجی‌ها مشخص شده است که بوریس جانسون برای مردم نسبت به جرمی کوربین، رهبر سوسیالیست‌ها در حوزه مسائل درمانی مورد وثوق‌تر است. اما چالش‌ها در حوزه خدمات درمانی و بهداشتی پس از انتخابات روز پنج‌شنبه ادامه خواهد داشت و اگر برگزیت رخ دهد، بریتانیا مجبور است برای جبران کمبود در این حوزه با ایالات متحده وارد مذاکره شود. این در حالی است که دونالد ترامپ پس از اینکه با شعار «اول آمریکا» روی کار آمد، در کارزارهای انتخاباتی‌اش قول داد که ارائه خدمات دارویی را به خارجی‌ها گران‌تر خواهد کرد. بریتانیا که پس از خروج از اتحادیه اروپا، به شدت محتاج ایالات متحده خواهد شد، به دنبال این است که از واشنگتن بخواهد تا درباره قیمت داروها با لندن کنار بیاید. در عین حال، از زمان روی کار آمدن محافظه‌کاران در سال ۲۰۱۰، فشارها در حوزه خدمات بهداشتی و درمان به دلیل اتخاذ سیاست‌های ریاضتی افزایش یافته است.

آمارها نشان می‌دهد که در ماه اکتبر زمان برای ویزیت بیماران افزایش یافته است، به‌طوری که از هر ۶ نفری که به اورژانس مراجعه کردند، یک نفر بیش از چهار ساعت منتظر خدمات درمانی مانده است. همچنین تعداد افرادی که در لیست انتظار بیمارستان‌ها قرار دارند به پنج میلیون نفر رسیده‌ است. این در حالی است که نیازهای درمانی در زمستان افزایش پیدا می‌کند، در حالی که از پیش کمبود تخت و چشم‌انداز یک آنفلوآنزای طاقت‌فرسا این کشور را تهدید می‌کند. از هم اینک پزشکان برای مبارزه با این بیماری ابراز نگرانی کرده‌اند. سیوا آنانداسیوا، تحلیلگر صندوق کینگ که یک موسسه خیریه درمانی است، می‌گوید: «در پنج یا شش سال گذشته هیچ موقع به این اندازه زمستان بحرانی نداشته‌ایم.»

خانم بارکرافت که در کاونتری، منطقه کارگرنشین در مرکز انگلستان زندگی می‌کند، هم اینک زندگی‌اش توسط بوریس جانسون مورد هدف قرار گرفته است و افراد بسیار دیگری هم هستند که خدمات درمانی و بهداشت برایشان اولویت بسیاری دارد و در آستانه انتخابات عمومی حوزه خدمات درمانی به یکی از مهم‌ترین مباحث انتخاباتی تبدیل شده است. در این راستا برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که در حوزه خدمات درمانی میزان محبوبیت بوریس جانسون و جرمی کوربین بسیار به یکدیگر نزدیک شده است. برای حزب کارگر هم موفقیت در انتخابات زمانی رقم خواهد خورد که اذهان مردم را از برگزیت دور و متوجه خدمات عمومی و درمانی کند. این حزب قول داده است که ۲۶ میلیارد پوند اضافی و رقمی نزدیک به ۳۴ میلیون پوند، تا سال ۲۰۲۴ برای خدمات درمانی هزینه کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید