چند بند ضد عربستان بودجه نظامی آمریکا حذف شد

کدخبر: ۳۱۶۲۴۵
اقتصادنیوز: منابعی در کنگره آمریکا فاش کردند که چند بند ضد سعودی بودجه نظامی سال آینده آمریکا که پیشنهادهایی علیه عربستان سعودی مطرح می‌کرد، حذف شده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، سه منبع مطلع در کنگره آمریکا، به شبکه سی.ان.ان خبر دادند که پیش‌نویس قانون «مجوز دفاع ملی» آمریکا که نمایندگان هفته پیش آن را ارائه کرده بودند، چند بند و پیشنهاد علیه عربستان سعودی داشت که اکنون از آن حذف شده است. 

به گفته این منابع که سی.ان.ان، نامشان را فاش نکرد، یکی از بندها «رد فوری» روادید برای مسئولان قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی مقیم آمریکاست که دهم مهر ماه ۱۳۹۷ در کنسولگری کشورش در استانبول ترکیه کشته شد.

بند دیگر درباره ممنوعیت فروش سلاح و سامانه‌های دفاعی مثل «مهمات هوشمند و با دقت بسیار بالا» است که عربستان اکنون از آن در یمن استفاده می‌کند. همچنین بندهای دیگری مثل [توقف] همکاری اطلاعاتی و حمایت لجستیک نیز در کنار آن وجود داشت (که همه حذف شده است).

سی.ان.ان نوشت، «زمانی که از علت حذف این بندها مثل ممنوعیت فروش سلاح به عربستان سعودی سوال کردیم، نمایندگان جمهوری‌خواه در کنگره پاسخ رسمی به این سوال را رد کردند». 

پیش‌نویس بودجه نظامی یا همان لایحه قانون مجوز دفاع ملی، قبل از ارسال برای دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای امضای نهایی، باید در سنا که تحت کنترل جمهوری‌خواهان است، هفته آینده به تصویب برسد. 

چهار روز پیش نیز دو منبع دموکرات در کنگره ایالات متحده گفته بودند، در لایحه قانون دفاع ملی این کشور، شرطی برای دولت‌هایی مانند ریاض که خواستار ساخت نیروگاه اتمی توسط آمریکا در کشورهایشان هستند، گنجانده شده است. دو دستیار دموکرات در کنگره آمریکا بامداد سه‌شنبه گفتند این لایحه از کشورهای مذکور از جمله عربستان سعودی می‌خواهد که به پروتکل الحاقی پیوسته و بر اساس آن، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هر زمان که خواستند از تاسیسات آنها برای مطمئن شدن از عدم تولید مواد ساخت بمب اتمی، بازدید کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید