روحانی: استان اردبیل ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه روابط اقتصادی با همسایگان شمالی ایران را دارد

کدخبر: ۳۱۹۰۹۳
اقتصاد نیوز: رئیس جمهور ضمن ابراز امیدواری بر توسعه اقتصاد اردبیل گفت: سعی بر این است تا با تعامل بخش بازرگانی شهرک صنعتی مشترک در مرز بین ایران و آذربایجان و مجاورت استان اردبیل ایجاد شود.
روحانی: استان اردبیل ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه روابط اقتصادی با همسایگان شمالی ایران را دارد

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی شامگاه چهارشنبه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اردبیل اظهار داشت: در سفر یک روزه‌ای که به استان پر قابلیت اردبیل داشتیم به این نتیجه رسیدیم که این استان ظرفیت‌های زیادی در حوزه‌های مختلف اقتصاد و صنعتی دارد که سرمایه‌گذاری بر تجارت این استان با لحاظ مرز مشترک ایران و آذربایجان در این منطقه می‌تواند گشایش‌های زیادی را به‌دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه امروز طرح‌های بسیار خوبی در استان اردبیل افتتاح شد، تصریح کرد: طرح‌های بزرگ اقتصادی، کشاورزی و درمانی امروز در اردبیل مورد بهره‌برداری قرار گرفت که امید می‌رود با تداوم سرمایه‌گذاری‌های کلان در این ناحیه از کشور شاهد پیشرفت و تعالی روزافزون و بهبود معیشت مردم این استان باشیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه امضای تفاهم‌نامه‌های بسیار مهم از برنامه‌های حائز اهمیت این سفر بود، افزود: کمک به رشد اقتصاد منطقه تنها اختصاص به مسئولان استانی ندارد که در این راستا بخشی از وظایف بر عهده مسئولان دولتی است و ما سعی خواهیم داشت تا با رویکرد بهبود وضعیت اقتصادی استان اردبیل بر اهداف و مصوبات انجام شده متمرکز شویم.

روحانی از اهمیت راه‌‌آهن اردبیل برای مردم این استان ابراز خرسندی کرده و گفت: با اذعان به اینکه افتتاح و بهره‌برداری راه‌آهن اردبیل قطع به یقین آورده اقتصادی زیادی در منطقه دارد در این سفر 600 میلیارد تومان مستقیما به این طرح اختصاص داده شده و سعی بر این است تا نیمه نخست 1400 این پروژه به طور کامل مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی تاکید کرد: استان اردبیل ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه روابط اقتصادی با همسایگان شمالی ایران را دارد و یکی از امتیازات این استان همین مرزی بودن آن است که می‌توان با کشورهای همجوار و جمهوری آذربایجان تعامل خوبی داشت و دولت در این زمینه تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرد تا پروژه‌های مصوب را تا موعد معین به بهره‌برداری برساند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت استفاده مردم اردبیل از آب شرب سالم تاکید و اظهار کرد: آب بسیار مسئله مهمی در بخش‌های آشامیدن، کشاورزی و هم در صنعت بوده و باید آب به‌طور مساوی در هر یک از این بخش‌ها مورد استفاده قرار گیرد که امروز در استان اردبیل با افتتاح چند سد مهم و دستور آبگیری برخی از این سدها مسئولان استانی نسبت به حقابه هر منطقه تلاش خواهند کرد.

روحانی مرزی بودن استان اردبیل را یکی از فرصت‌های مغتنم دانسته و افزود: روابط تجاری و اقتصادی ما با همسایگان خود از روابط‌های مستحکم در دنیای تجارت است که در دولت قبلی نیز ملاقات‌های بسیاری با رئیس جمهوری آذربایجان برقرار شد که تمامی این جلسات و ملاقات‌ها با هدف تحکیم روابط تجاری بین دو کشور بود.

 وی از همکای مشترک ایران و آذربایجان خبر داد و اضافه کرد: اکتشاف و استخراج و تولید مشترک نفت در خزر از جمله مباحثی بوده که در دولت قبلی با ریاست جمهوری آذربایجان مطرح شد که هم اکنون در یک منطقه مهم در خزر با همکاری کشور آذربایجان در حال اکتشاف نفت هستیم.

رئیس جمهور اجرای پروژه راه‌آهن رشت - آستارا را از دیگر موجبات تعامل تهران و باکو دانست و اظهار کرد: این پروژه به‌صورت مشترک با یک میلیارد دلار اعتبار ساخته می‌شود و تحول بزرگی بوده و راه‌آهن ما را از بندر عباس به آذربایجان، قفقاز، دریای سیاه، روسیه و اروپا متصل کرده و از لحاظ ترانزیتی برای ما و طرف مقابل حائز اهمیت است.

روحانی همچنین با اشاره به طرح منطقه آزاد تجاری استان اردبیل گفت: پس از طرح مشکلاتی از سوی شورای نگهبان و همچنین رایزنی‌های نمایندگان مردم‌دوست استان اردبیل در مجلس شورای اسلامی این طرح با سرعت قابل توجهی در حال رایزنی است که دولت نیز تمام تلاش خود را برای تسریع روند ثبت و تصویب این منطقه به‌کار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: امروز با حضور هیئت همراه به ارزش 51 هزار میلیارد تومان طرح عمرانی و اقتصادی در استان اردبیل افتتاح شد و همچنین عملیات اجرایی 19 هزار میلیارد تومان طرح نیز در دستور کار دستگاه‌های اجرایی استان قرار گرفت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید