واکنش سازمان ملل به فعال شدن مکانیزم ماشه در برجام

کدخبر: ۳۲۱۲۶۶
اقتصادنیوز: سازمان ملل از امضاکنندگان برجام خواست تا از هیچ تلاشی برای حفظ این توافق دریغ نکنند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، تارنمای سازمان ملل نوشت، استفان دوجاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل از تمامی طرف های توافق هسته ای ایران خواست تا از هیچ تلاشی برای حفظ آن دریغ نکنند.

سخنگوی آنتونیو گوترش این موضع را پس از بیانیه سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس که خبر از توسل به ساز وکار رفع اختلافات داده بودند، اتخاذ کرد.

دوجاریک همچنین بدون اشاره به خروج یکجانبه دولت دونالد ترامپ از برجام به عنوان عامل اصلی مسائل ایجاد شده پیرامون این توافق و نیز بدون اشاره به عدم پایبندی اروپایی ها به تعهدات برجامی، از ایران خواست تا ضمن ادامه همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی، تمامی تعهدات برجامی خود را اجرا کند.

وی اطلاع رسانی در مورد جلسه احتمالی شورای امنیت پیرامون برجام را به امضاکنندگان این توافق ارجاع کرد.

وزیران سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه عضو برجام دیروز با صدور بیانیه‌ای خبر از فعال کردن سازوکار حل اختلاف دادند.

در این بیانیه آمده است، این تصمیم به ناچار، پس از گام‌های ایران برای کاهش تعهداتش در برجام اتخاذ شده است.

پیشتر خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های اروپایی اعلام کرد که فعال کردن سازوکار حل اختلاف به معنای بازگرداندن تحریم‌ها نیست، بلکه برای حل اختلافات از طریق سازوکار مشخصی است که در متن توافق نیز به آن اشاره شده است.

این اقدام اروپایی ها در حالی صورت می گیرد که «سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز(۲۴ دی) در خصوص بیانیه سه کشور اروپایی مبنی بر آغاز فرآیند حل و فصل اختلافات در برجام اظهارداشت: اقدام سه کشور اروپایی یک اقدام کاملا انفعالی و از موضع ضعف به شمار می‌رود.

وی افزود: فرآیند حل و فصل اختلافات در برجام را جمهوری اسلامی ایران از یکسال و اندی پیش و با ارسال نامه‌های رسمی از سوی وزیر امور خارجه به هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام آغاز کرده و لذا نه به لحاظ فرآیندی و نه به لحاظ عملی اتفاق جدیدی نیفتاده است.  

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید