پرونده استیضاح ترامپ به صندوق دادرسی سنا فرستاده شد

کدخبر: ۳۲۱۴۱۲
اقتصادنیوز: مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب قطعنامه‌ای مفاد اتهامی برای استیضاح رئیس جمهوری را به سنای این کشور فرستاده تا روند محاکمه و استیضاح رئیس جمهوری آمریکا رسما آغاز شود.
پرونده استیضاح ترامپ به صندوق دادرسی سنا فرستاده شد

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از وال‌استریت ژورنال؛ مجلس نمایندگان آمریکا در تاریخ ۱۹ دسامبر دو ماده استیضاح رئیس جمهوری را تصویب کرد و به این ترتیب، ترامپ سومین رئیس‌جمهوری تاریخ آمریکا است که استیضاح می‌شود.

طرح استیضاح که دمکرات‌ها تهیه و تصویب کردند شامل دو ماده سوءاستفاده از قدرت برای مقاصد شخصی و جلوگیری از انجام وظیفه کنگره بود.

او متهم است که رییس جمهوری اوکراین را با تعلیق کمک نظامی به این کشور تحت فشار گذاشته تا با تحقیق درباره رقیب انتخاباتی احتمال‌اش جو بایدن او را بی اعتبار کند.

نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان روز چهارشنبه قطعنامه ای را امضا کرد که به گفته او، زمانی که مدیران منتخب مجلس، آن را پیاده به مجلس سنا ببرند تاریخ رقم خواهد خورد. او گفت روز تلخی برای کشور است اما اقدامات رییس جمهوری آمریکا با سوء‌استفاده از قدرت و به خطر انداختن امنیت ملی کشور عامل این اتفاق بوده است.

خانم پلوسی تیمی منتخب از اعضای مجلس را برگزیده تا به نمایندگی از این نهاد قانون‌گذاری پرونده اتهامات آقای ترامپ را در سنا ارائه و پیگیری کنند.

مجلس نمایندگان که دموکرات ها در آن اکثریت دارند طی ماه های گذشته جلسات بررسی برای استیضاح رئیس جمهوری را برگزار کرد و حالا سنای آمریکا که جمهوری خواهان در آن اکثریت دارند مسئول آن است که با برگزاری محاکمه درباره صلاحیت رئیس جمهوری برای ادامه کار تصمیم بگیرد.

رییس جمهوری آمریکا می گوید قربانی انتقام جویی سیاسی دموکرات ها شده و اتهامات خود را رد می کند.

به گزارش بی بی سی،دونالد ترامپ گفته ترجیح می‌دهد جمهوری خواهان سنا صرفا اتهامات او را ناوارد اعلام کنند تا اینکه با برگزاری استیضاح به یک پرونده به گفته او جعلی مشروعیت ببخشند.

اما مشخص نیست که چنین کاری ممکن باشد. سنا مرکب از ۵۳ جمهوری خواه و۴۷ دموکرات است اما برخی از جمهوری خواهان مثل سناتور میت رامنی و سوزان کالینز ممکن است سنگینی کفه ترازو را تغییر دهند.

نحوه تاثیر این استیضاح بر شانس انتخاب مجدد آقای ترامپ در دور بعدی نیز چندان مشخص نیست.

قرار است امروز سنای آمریکا رسما دریافت مفاد اتهامی رئیس جمهوری را تایید کند.

میچ مک کانل رهبر جمهوری خواه سنا گفته ظهر روز جمعه سنا تشکیل جلسه خواهد داد و در این جلسه نمایندگان و مدیران معرفی شده مجلس، بندهای استیضاح را در سنا قرائت خواهند کرد.

پس از آن جان رابرتس قاضی دیوان عالی آمریکا برای اجرای جلسه محاکمه سوگند خواهد خورد و به نوبه خود مراسم ادای سوگند ۱۰۰ سناتور را که در این پرونده سوگند اجرای عدالت بی طرفانه خواهند خورد را اجرا خواهد کرد.

روز چهارشنبه قواعد و مقررات حاکم بر جلسات نیز مشخص شد. از جمله سناتورها حق گفتگو و صحبت با یکدیگر را در جلسه ندارند، باید پیشاپیش پرسش های خود را به قاضی رابرتس ارائه کنند و نمی توانند از تلفن و یا وسایل الکترونیک دیگر استفاده کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید