سبحانی‌نیا: پایداری‌ها لیست مستقل می‌دهند/ تشتت لیست خطرناک است

کدخبر: ۳۲۳۶۴۴
اقتصادنیوز: یک فعال سیاسی اصولگرا می‌گوید: نیروهای جبهه ‌پایداری تاکنون همراهی لازم را نداشتند و این شرایط احتمالا به انتشار لیست جداگانه توسط آنها می‌انجامد که این تشتت لیست به نفع اصولگرایان نخواهد بود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین در فاصله کوتاه باقیمانده تا انتخابات مجلس یازدهم و در شرایطی که تکلیف کاندیداهای تایید صلاحیت شده اصولگرایان تا حد زیادی مشخص شده است، اما به نظر می رسد رنگ وحدت هنوز پررنگ و یکدست نشده است و رگه های اختلاف مشهود و درحال برجسته تر شدن است. چند روز بعد از رونمایی از لیست ۹۰ نفره شورای ائتلاف تهران برای انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه تهران، جبهه پایداری روز گذشته لیست اولیه و ۶۰ نفره خود برای انتخابات تهران را رسانه ای کرد. لیستی که تنها ۲۵ نقطه اشتراکی با لیست شورای ائتلاف دارد.

اظهارات مطرح شده ازسوی آیت الله مصباح یزدی پدر معنوی و مرتضی آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری طی روزهای اخیر نیز حکایت از آن دارد که لیست مستقل قرار است خروجی پایداری ها در این دوره از انتخابات مجلس باشد، گویی اصولگرایان که چندان نگران وضعیت رقیب همیشگی خود یعنی اصلاح طلبان نیستند،به سمت اختلافات درونی روی آورده اند. آنچنان که حجت الاسلام سبحانی نیا می گوید؛«همچنان اختلافات درونی و اما و اگرهای بر سر تک لیستی یا چند لیستی در اردوگاه اصولگرایان وجود دارد.»

سبحانی نیا تاکید دارد؛«حتی امضای میثاق نامه هم نمی تواند تاثیری در تجمیع قطعی اصولگرایان داشته باشد و عدم همراهی پایداری ها احتمالا به انتشار لیست جداگانه توسط آنها می‌انجامد.»

مشروح گفتگوی حسین سبحانی‌نیا، نماینده ادوار مجلس را در ادامه بخوانید؛

****

*آقای سبحانی‌نیا! نظر شما درباره سازوکار موجود در شورای ائتلاف چیست؟ فکر می‌کنید این شورا می‌تواند اصولگرایان را به وحدت حداکثری برساند و دستاوری بهتر از سازوکارهای قبلی را رقم بزند؟خصوصا در این شرایط فعلی که اصلاح طلبان می گویند دست شان برای انتخابات پیش رو چندان پر نیست، این سازوکار چقدر می تواند به وحدث حداکثری منجر شود؟

همانطور که اشاره کردید وضعیت اصلاح طلبان شرایط مثبتی برای نیروهای ارزشی و اصولگرا فراهم کرده است منوط به آنکه مجموعه اصولگرایان جوری تدبیر کنند تا به لیست واحد برسند چون اگر لیست‌های پراکنده بیرون بیاید، این تعدد لیست قطعا موجب به هم پاشیدگی و عدم توفیقِ کامل اصولگرایان می‌شود و رقبا می‌توانند از این فرصت استفاده کنند. شاید هم آنها بدشان نیاید این شرایط در بین اصولگرایان حاکم شود.

اصولگرایان به لیست واحد نرسند، نتیجه ای در انتخابات بدست نخواهند آورد

اما به هرحال سازوکار و برنامه شورای ائتلاف تلاشی برای اتحاد میان نیروهای اصولگرا است هرچند هنوز درباره برخی گروه‌ها به جمع‌بندی نرسیدند که به نهایی شدن لیستی واحد در آینده نزدیک بیانجامد. البته در کل فضا مثبت است و باید تلاش کرد مشارکت مردم افزایش پیدا کند. از سویی نیروهای اصولگرا باید با مدیریت بتوانند لیستی واحد منتشر کنند چون اگر جمع‌بندی درستی نداشته باشند نمی‌توانند آنطور که باید نتیجه بگیرند.

اصلاح طلبان می توانند به راحتی لیست ۳۰ نفره منتشر کنند

از سویی هرچند ردصلاحیت از دو طیف وجود داشته اما اصلاح‌طلبان فضایی به وجود آوردند که بیشتر مظلوم‌نمایی است چون همین حالا هم می‌توانند به راحتی یک لیست ۳۰ نفره منتشر کنند اما اکنون اقبال جامعه به اصلاح‌طلبان کمتر است بنابراین اصولگرایان باید از این فرصت استفاده کنند.

پایداری ها همراهی ندارند و احتمالا لیست جداگانه می دهند

*با توجه به اما و اگرهایی که همچنان جبهه پایداری، نواصولگرایان و سنتی ها مطرح می کنند فکر می‌کنید امکان انتشار لیست واحد و جامع از همه طیف های اصولگرایان وجود دارد؟

فکر می‌کنم باید منتظر ماند و دید در چند روز آینده به چه جمع‌بندی می‌رسند اما نیروهای جبهه‌پایداری تاکنون همراهی لازم را نداشتند و احتمالا به انتشار لیست جداگانه توسط آنها می‌انجامد و این تشتت لیست به نفع اصولگرایان نخواهد بود و اتفاقا خطرناک است.

امضای میثاق نامه تاثیری در تجمیع آرای اصولگرایان ندارد

*گفته شده قرار است میثاق‌نامه‌ای توسط کاندیداها امضا شود تا در لیست‌های دیگر حضور نداشته باشند، فکر می‌کنید این موضوع می‌تواند قدرت و ضمانت اجرایی لیست نهایی شورای ائتلاف را بالا ببرد؟

به هرحال هر تشکل تلاش می‌کند استحکامی برای مجموعه نیروهای خود ایجاد کند و یکی از این راه‌ها امضای میثاق‌نامه است، اما در کل تاثیری در اصل مسئله نخواهد داشت. موضوع اصلی تک‌لیست بودن اصولگرایان است که اگر محقق نشود در اصل موضوع تفاوتی نخواهد کرد و امضای میثاق نامه عامل مهمی نیست که استحکام کلی و تجمیع آرای اصولگرایان را در پی داشته باشد.

احتمال روی کار آمدن جریان سوم نزدیک به احمدی نژاد وجود دارد

*فکر می کنید در شرایطی که اصلاح طلبان  می گویند حضوری پررنگ ندارند، اصولگرایان هم به سمت اختلافات داخلی پیش می روند، ممکن است از دل این شرایط یک جریان سوم مثلا نزدیک به احمدی نژاد سر برآورند؟

هر احتمالی وجود دارد اما من فکر می‌کنم با توجه به نگاهی که رهبری دارند احتمال اینکه یک‌ مجلس انقلابی با نیروهای خوب به مجلس آینده راه پیدا کنند، فراهم‌تر است البته باید روی موضوع مشارکت حداکثری تاکید شود. اما در مجموع برداشت من از ترکیبِ مجلس یازدهم این است که مجلسی با حضور اکثریتِ نیروهای ارزشی و انقلابی شکل می‌گیرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید