پمپئو شمشیر را از رو بست!

کدخبر: ۳۲۳۸۶۳
اقتصادنیوز: کشورهایی که مایک پومپئو در روزهای گذشته در تور پنج کشوری به آن‌ها سفر کرد، از انگلیس، متحد دیرینه گرفته تا جمهوری‌های استقلال‌یافته از شوروی در آسیای میانه متفاوت بودند، اما پیامی که او برای میزبانانش ارسال می‌کرد، یکسان بود: مراقب چین باشید!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر خود به اروپا و آسیای میانه، وضعیت حقوق بشری چین را محکوم کرد، از شیوه‌های تجاوز خصمانه آن انتقاد داشت و از میزبان‌های خود خواست تا مراقب سرمایه‌گذاری و نفوذ چینی‌ها باشند. او هشدار داد که در حالی که کشورها شبکه‌های وایرلس پر سرعت نسل جدید را توسعه می‌دهند، چین خطر محسوب می‌شود.

صحبت‌های او بی‌پرده بود. تنها چند روز پس از آنکه اتحادیه اروپا یک سری راهنمایی امنیتی برای شبکه‌های بی‌سیم ۵جی اعلام کرد، که در آن خبری از تحریم هوآویی نبود و تازه‌ترین شکست کمپین آمریکا علیه این شرکت فناوری چینی را رقم زد، پامپئو در لندن گفت: "حزب کمونیست چین تهدید اصلی زمان ما را نشان می‌دهد."

لفاظی‌های تند پامپئو بر مشغولیت ذهنی او درباره این کشور و پیروزی‌های اخیر دیپلماتیک و تجاری آن تاکید می‌کند؛ آن هم در سفری که با گسترش سریع ویروس کرونا که از چین سرچشمه گرفته و رشد جهانی را تهدید می‌کند، همزمان شد.

اظهارات او در تناقض با لحن نسبتا آشتی‌جویانه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با چین قرار دارد. این تا حدی به دلیل فعالیت ترامپ برای تکمیل یک توافق تجاری با شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین مرتبط است. ترامپ ماه گذشته زمانی که فاز اول این توافق را به امضا رساند، شی را "دوست بسیار بسیار خوب من" خطاب کرد و گفت قصد دارد در آینده نه چندان دور به چین سفر کند. ترامپ بعدا گفت، او و شی جینپینگ "روابط فوق‌العاده‌ای" ایجاد کرده‌اند.

اظهارات پمپئو در لندن، حفظ رویکرد سرسختانه‌ای است که او و مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا درباره چین به کار می‌برند و عمدتا از سرکوب این کشور علیه مسلمانان و اقلیت‌های قومی در استان سین‌کیانگ در غرب آن و آنچه که تجارت غارتگرانه پکن توصیف می‌کنند و همچنین اقدامات و پروژه‌های توسعه‌ای که به گفته آن‌ها کشورهای کوچک و فقیر را در معرض خطر بسیاری قرار می‌دهد، نشات گرفته می‌شود.

سخنان وزیر خارجه آمریکا در انگلیس دو روز پس از آن مطرح شد که لندن با نادیده گرفتن تهدیدهای چین به هوآوی اجازه داد نقشی در شبکه ۵جی آن ایفا کند. چنین تصمیمی نشان‌دهنده ضعف دولت ترامپ در لابی برای سیاست‌هایش است. آمریکا با متحدان اروپایی برای منع هوآویی رایزنی دارد.    

گزیده شده از اقدام انگلیس، اما همچنان امیدوار به حفظ و ارتقای "روابط ویژه" آمریکا-انگلیس، پامپئو از تهدید اشتراک اطلاعاتی عقب‌نشینی کرد و گفت اطمینان دارد راهی برای پرهیز از آن پیدا خواهد شد!

با این وجود، او به صراحت اعلام کرد دولت ترامپ همچنان به مقابله با چین در جبهه‌های مختلف از جمله تجارت، زیرساخت ها، فناوری، دیپلماتیک و نظامی ادامه خواهد داد، حتی اگر دولت واشنگتن فاز دوم توافق بزرگ برای پایان دادن به جنگ تجاری فعلی با پکن را دنبال کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا گفت: "ما باید به طور جمعی - غرب - اطمینان حاصل کنیم که قرن بعد براساس اصول دموکراتیک غربی اداره می‌شود و این نیازمند تلاش هماهنگ نه فقط ایالات متحده بلکه توسط همه کسانی است که عاشق آزادی هستند و گرایش به دموکراسی و قانون دارند تا اطمینان حاصل کنند که این یک الگوی غالب برای جهان برای قرن آینده باقی خواهد ماند."

در آسیای میانه که سه مورد از پنج کشور با غرب چین مرز مشترک دارند، پامپئو نقض‌های حقوق بشری در چینی را محکوم کرد.

او یکشنبه در قزاقستان گفت: "ایالات متحده از همه کشورها می‌خواهد تا برای تحت فشار قرار دادن برای پایان این سرکوب به ما بپیوندند. ما شفاف از آن‌ها می‌خواهیم تا از پناهجویان و پناهنده‌هایی که می‌خواهند از چین فرار کنند، محافظت کنند؛ از کرامت انسانی محافظت کنند؛ فقط آنچه درست است، انجام دهند."

پمپئو دوشنبه در ازبکستان از مزایای همکاری تجاری آسیای میانه با آمریکا به جای چین سخن گفت.

او گفت: "آن‌ها مرزهای طولانی دارند و در منطقه‌ای که چین و روسیه در آن هستند، قرار گرفته‌اند. آنچه ما از آن‌ها می‌خواهیم انجام دهند و آنچه آمریکا در اینجا آماده است تا انجام دهد، این است که از ظرفیت آن‌ها برای تصمیم‌گیری‌های خوب حمایت کند."

وزیر خارجه آمریکا افزود: "ما مرتبا مزایای سرمایه‌گذاری آمریکا را به آن‌ها یادآور شدیم و به آن‌ها علیه "تعامل‌های سیاسی و زیر نظر دولت" که مدل مورد علاقه چین است، هشدار دادیم."

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید