جان کری: ترامپ ناتو را تکه تکه و به رهبران اروپا توهین کرده است

کدخبر: ۳۲۵۲۳۶
اقتصادنیوز: وزیر خارجه پیشین آمریکا از انفعال ترامپ در خصوص تغییر آب و هوایی انتقاد کرد و همچنین رئیس‌جمهوری آمریکا را به "تکه تکه کردن ناتو" و "توهین به آنگلا مرکل" و دیگر رهبران اروپایی متهم کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، جان کری، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا جمعه در کنفرانس امنیتی مونیخ درباره اهمیت همکاری بین‌المللی در مقابله با چالش‌های جهانی سخن گفت.

کری که از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ وزیر خارجه دولت باراک اوباما بود، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را به انفعال در برابر رسیدگی به مسائل جهانی از جمله تغییرات آب و هوایی و هزینه دفاعی متهم کرد.

کری در مصاحبه با دویچه وله تاکید کرد: رئیس‌جمهوری آمریکا قدرتمندترین جایگاه در جهان است اما این نیازمند اجرای آن قدرت است و چنین چیزی اتفاق نیفتاده است. ترامپ ناتو را تکه‌ تکه کرده است، مردم را رانده، به آنگلا مرکل توهین کرده، به رهبران اروپا توهین کرده، افرادی مثل پوتین را مورد ستایش قرار داده که همگی این‌ها غیر قابل قبول هستند.

نقش آلمان در عرصه جهانی

جان کری با بیان اینکه اتحادیه اروپا پس از بریگزیت نقش بسیار مهم‌تری ایفا می‌کند، افزود آلمان خصوصا "کشور بسیار مهمی" است.

کری گفت: "سال‌هاست که آلمان، بریتانیا و فرانسه مسئولیت‌های مشترکی را با ۲۸ کشور داشتند تا تلاش کرده و در مسیر یکسانی حرکت کنند." با این حال، او همچنین گفت که خروج بریتانیا اراده در میان ۲۷ عضو دیگر اتحادیه اروپا را تقویت کرده است، هم برای افزایش همکاری خود و هم برای رفع برخی از مشکلاتی که به رأی‌گیری بریگزیت کمک کرد.

وزیر خارجه پیشین آمریکا گفت: فکر می‌کنم اروپا از جهات مختلف برای این امر قوی‌تر است، اما اکنون باید با مشکلات واقعی مقابله کنیم. مردم باید ببینند که جهانی‌سازی به معنای استثمار نیست، مردم باید ببینند که اگر بیشتر کار کنند و بیشتر تولید کنند، دستمزدشان بالا می‌رود. یک درصد بالای کشور ما، به طور گسترده بیش از ۵۱ درصد درآمد کسب شده را به دست آورده است. این قابل تحمل نیست.

انفعال در برابر آب و هوا

کری اظهار داشت که ترامپ چالش‌های محلی و جهانی در مورد تغییرات آب و هوایی را بی‌اهمیت کرده است. او گفت: "داشتن رئیس جمهوری که می‌خواهد سرش را زیر برف کرده و وانمود کند که این اتفاق نمی‌افتد، لحظه وظیفه‌نشناسی عظیمی است. رئیس جمهور ترامپ دروغ می‌گوید وقتی که می‌گوید این (تغییر آب و هوایی) دروغ است."

به گفته جان کری، انکار مشکلات آب و هوایی جهان از سوی ترامپ صرفا به دلایل سیاسی و ایدئولوژیکی است و از رئیس‌جمهوری آمریکا خواست تا خواستار برگزاری نشست آب ‌و هوایی اضطراری جی ۲۰ شود.

صلح در افغانستان

کری در پاسخ به سؤالی درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و معنای آن برای صلح در این کشور جنگ‌زده گفت، طالبان باید "ترغیب شود که شرایطی را قبول کند که پایان دولت فعلی را پیش‌بینی نمی‌کند. یک پلتفورم مناسب باید ایجاد شود تا در صورت تلافی طالبان، این توانایی فوری وجود داشته باشد تا بشود جلوی آن‌ها (طالبان) را برای دستیابی به یک راه‌حل نظامی گرفت."

وزیر خارجه دولت اوباما همچنین از چین و روسیه خواست تا "تضمین‌کنندگان" روند صلح در افغانستان شوند اما اذعان کرد که این امر نیازمند "دیپلماسی خلاقانه" است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید