خط و نشان اطلاعات سپاه برای محتکران در روزهای شیوع کرونا/ نیروهای مسلح از ایران و چین تا ایتالیا و آمریکا در حال مبارزه با کرونا +عکس

کدخبر: ۳۲۷۹۰۵
اقتصادنیوز: بررسی‌ها نشان می‌دهد نقش سپاه، ارتش و وزارت دفاع کشورمان در جنگ با کرونا، بسیار پررنگ است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شیوع ویروس کرونا و تبعات فراوان و متنوع ناشی از آن، بخش‌های زیادی از جهان و کشور‌های مختلف را غافلگیر کرده بگونه‌ای که برخی وضعیت‌های به وجود آمده، در تاریخ کم سابقه و شاید بی سابقه محسوب شوند. با توجه به این شرایط سخت و حساس، مبارزه حساس و نفسگیری در برخی از کشور‌های جهان از جمله ایران برای مقابله با تداوم شیوع و سرکوب این بیماری آغاز شده و جمهوری اسلامی نیز همچون بسیاری از کشور‌ها درگیر این مبارزه است.

البته طبق معمول و ساختار موجود در کشورها، بخش‌های بهداشت و درمان وابسته به دولت‌ها به عنوان خط مقدم و بخش اصلی چنین مقابله‌ای شناخته می‌شوند، اما به دلیل تخصص، آمادگی همیشگی و توان علمی و لجستیکی موجود در نیرو‌های مسلح و مجموعه‌های نظامی کشورها، این بخش نیز نقش بزرگی را در مقابله با بیماری کوید -۱۹ بر عهده گرفته اند. از چین تا ایتالیا را می‌توان گستره جغرافیایی دانست که عمده موارد شیوع گسترده کرونا در آن‌ها رخ داده و در این گستره، تنوع فراوانی از اقدامات به چشم می‌خورد. اما به نظر می‌رسد نیرو‌های مسلح و مردمی کشورمان، در مقایسه با سایر نیرو‌های مسلح دنیا، نقش برجسته‌تر و گسترده‌ای را در کمک و همراهی با دولت و نهاد‌های اجرایی عهده دار شده اند که در ادامه به برخی از این اقدامات در ایران و جهان نگاهی خواهیم داشت.

چینی‌ها با پرنده سنگین وزن وارد میدان شدند

چین به عنوان نقطه آغاز این بیماری، در حال حاضر بیشترین تعداد بیمار و تلفات را داشته و در مرکز آن یعنی منطقه ووهان مبارزه سنگینی را برای قرنطینه و درمان بیماران آغاز کرد. از همان روز‌های ابتدایی ارتش چین به این مبارزه پیوست و حجم زیادی از نیرو‌ها و تدارکات لازم برای این پروسه از طریق ارتش چین منتقل شد. یکی از نکات جالب درباره عملیات ارتش چین علیه کرونا، وارد شدن پرنده‌های ترابری سنگین Y-۲۰ ساخت چین است که به نوعی حضور در پل هوایی امداد رسانی به ووهان اولین عملیات واقعی آن‌ها به شمار می‌آمد. این هواپیما توسط صنایع هوایی چین و با الگو گیری از ایلوشین ۷۶ روسی طراحی و ساخته شده و مدتی است که تحویل آن به واحد‌های عملیاتی نیروی هوایی ارتش چین شروع شده.

نقش ارتش‌ها در جنگ با کرونا؛ از چین تا ایتالیا/ نیرو‌های مسلح ایران رکورددار کمک به دولت در جهان +عکس

نیروی‌های ارتش چین در حال اعزام به ووهان با هواپیمای Y-۲۰

منابع خبری نزدیک به دولت و ارتش چین اعلام کرده اند که به نظر می‌رسد چیزی در حدود ۸ هزار نفر از پرسنل ارتش این کشور به منطقه ووهان اعزام شده و در عملیات قرنطینه و امداد رسانی شرکت دارند. بحث انتقال و نظارت بر تقسیم آذوقه و موارد مورد نیاز مردم در مناطق قرنطینه شده چین نیز تماما بر عهده ارتش این کشور است و حجم قابل توجهی از توان لجستیکی و انسانی ارتش چین برای این امر اختصاص پیدا کرده است. برای مقایسه بد نیست بدانید که در زمان شیوع بیماری سارس در سال ۲۰۰۳ ارتش چین تنها ۱۲۰۰ نفر از پرسنل بهداشتی خود را درگیر مبارزه با آن ویروس کرد.

همچنین ارتش چین بخش عمده‌ای از توان بخش تحقیقاتی خود را برای توسعه واکسن و دارو‌های مورد نیاز برای مقابله با این ویروس متمرکز کرده است. پیش از این چینی‌ها تجربه مقابله با بیماری سارس و همچنین کمک به مقابله با شیوع بیماری ابولا در کشور آفریقایی سیرالئون را نیز در کارنامه دارند.

ارتش سوئد و سوییس در جنگ با دشمن نامرئی

سوئد از جمله کشور‌هایی است که مسئولین آن اعتقاد دارند احتمال شیوع این بیماری در آن پایین باشد، ولی ارتش این کشور تمرینات خود برای مقابله با آن را از زمان شیوع در چین آغاز کرده است. سوئدی‌ها اعلام کردند که تا حدی نگران پیشرفت و گسترش سریع این ویروس در دنیا شده اند و تیمی از یگان‌های مقابله با جنگ‌های شیمیایی، میکروبی و اتمی ارتش این کشور به همراه یک آزمایشگاه متحرک نظامی در حال همکاری با بخش دانشگاهی سوئد به منظور توسعه شیوه‌های کشف سریع این ویروس است.

ارتش سوئیس نیز پس از مشاهده یک مورد آلودگی به ویروس کرونا، خروج همه نیرو‌های خود را از محدوده تاسیسات نظامی ممنوع کرده و پس از ثبت اولین مورد ابتلا به کووید-۱۹، مقامات سوئیس با اتخاذ تدابیر پیشگیرانه سخت اعلام کردند هیچ نیرویی حق ندارد از محدوده تاسیسات نظامی خارج شود. اولین مورد آلودگی به ویروس کرونا در سوئیس اواخر فوریه (چند روز قبل) مشاهده شده بود.

ارتش ایتالیا در حال مبارزه با شیوع کرونا

کشور ایتالیا یکی از بزرگترین کشور از نظر داشتن تعداد مبتلایان به ویروس کرونا است. به همین دلیل ایتالیایی‌ها به سرعت برنامه قرنطینه را به اجرا گذاشته و چیزی در حدود ۱۰۰ هزار نفر از اهالی این کشور در حال حاضر در قرنطینه به سر می‌برند. بیش از ۱۰ روز است که از آغاز مرگ و میر به دلیل این ویروس در ایتالیا می‌گذرد و عمدتا بخش‌های شمالی این کشور درگیر این ویروس شده اند. ارتش و پلیس ایتالیا وظیفه قرنطینه و نظارت بر اجرای دقیق قوانین منع رفت و آمد برای جلوگیری از گسترش ویروس را بر عهده دارند.

نقش ارتش‌ها در جنگ با کرونا؛ از چین تا ایتالیا/ نیرو‌های مسلح ایران رکورددار کمک به دولت در جهان +عکس

پست ایست و بازرسی ارتش ایتالیا در یکی از شهر‌های قرنطینه شده

ایران؛ همه بازوان نظامی به میدان آمدند

مبارزه با کرونا در ایران برای نیرو‌های مسلح به صحنه خدمت همه جانبه و تمام عیار بدل شده و همه ۴ بازوان نظامی کشور یعنی ارتش، سپاه پاسداران، وزارت دفاع و نیروی انتظامی به میدان آمده اند تا با این دشمن نامرئی مقابله کنند. یکی از اولین بخش‌های نیرو‌های مسلح که درگیر این مبارزه سنگین شد وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح بود. وقتی که در ابتدا شیوع بیماری اخبار مربوط به کمبود مواد بهداشتی و برخی اقلام مثل ماسک‌ها پخش شد وزارت دفاع وارد کار شده و با استفاده از توان صنعتی خود به سمت تولید روزانه ۲۰ هزار لیتر مایه ضد عفونی کننده رفت که از نیاز‌های اصلی در امر پیشگیری به حساب می‌آید. ساخت کیت‌های تشیخص آلودگی نیز از دیگر اقدامات مهم وزارت دفاع در این دوره بوده است.

نقش ارتش‌ها در جنگ با کرونا؛ از چین تا ایتالیا/ نیرو‌های مسلح ایران رکورددار کمک به دولت در جهان +عکس

کارگاه تولید ماسک در وزارت دفاع

نقش ارتش‌ها در جنگ با کرونا؛ از چین تا ایتالیا/ نیرو‌های مسلح ایران رکورددار کمک به دولت در جهان +عکس

عملیات پاکسازی یگان‌های مخصوص سپاه در قم و رشت

نقش ارتش‌ها در جنگ با کرونا؛ از چین تا ایتالیا/ نیرو‌های مسلح ایران رکورددار کمک به دولت در جهان +عکس

آغاز به کار قرارگاه مقابله با کرونا در ارتش

نقش ارتش‌ها در جنگ با کرونا؛ از چین تا ایتالیا/ نیرو‌های مسلح ایران رکورددار کمک به دولت در جهان +عکس

کارگاه تولید ماسک نیروی زمینی ارتش

ارتش و سپاه به توجه به تجربیات بسیار طولانی از زمان دفاع مقدس تا به امروز در خصوص مقابله با انواع بیماری‌ها و مصدومیت‌ها دست به تشکیل قرارگاه‌های ویژه برای مقابله با این بیماری زده اند. این دو نیرو به دنبال ارسال یگان‌های بهداری و درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های سیار به مناطق مختلفی هستند که ممکن است دچار آلودگی شده باشد تا بخشی از بار فشار از روی دوش سیستم بهداشت و درمان کشور کاسته شود. از طرف دیگر یگان‌های رفع آلودگی سپاه و ارتش نیز وارد کار شده و در چندین شهر کشور از جمله مناطق شمالی که آمار بالایی از مبتلایان را به خود اختصاص داده عملیات پاکسازی و ضد عفونی کردن محیط‌های مختلف را بر عهده گرفتند.

سازمان اطلاعات سپاه در چندین استان کشور به سراغ محتکرین ماسک‌ها رفته و انبار‌های بزرگی را کشف و ضبط کرده که از جمله آن کشف یک انبار بزرگ احتکار تجهیزات پزشکی در جنوب تهران بزرگ بود. در این انبار، انواع ماسک‌های اتاق عمل، ماسک بیهوشی، لوله ساکشن، دستکش جراحی و سایر موارد مورد نیاز در حوزه پزشکی، با ارزش تقریبی بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان احتکار شده بود. در بیرجند و استان فارس نیز چندین انبار پر از کالا‌های پزشکی احتکار شده از جمله ماسک توسط این سازمان کشف شد. بسیج پزشکی کشور نیز تیم‌هایی را برای آموزش در بحث پیشگیری به نقاط مختلف کشور اعزام کرده است.

ارتش نیز بخشی از توان تولید پوشاک خود را تغییر کاربری داده و به تولید ماسک پرداخته و از طرف دیگر به یگان‌های مقابله با جنگ‌های نوین خود در ۶ استان کشور اعلام آماده باش برای مقابله با این ویروس را داده است. نیروی دریایی ارتش نیز در شهر رشت ۸۰ تخت از بیمارستان خود را به بیماران کرونایی اختصاص داده و اعلام آمادگی کرده که این رقم را افزایش دهد. فرمانده یگان شیمیایی، میکروبی و هسته‌ای منطقه پدافند هوایی شهید نصر اصفهانی نیز از دستیابی و راه‌اندازی خط تولید ژل و اسپری ضدعفونی‌کننده و مایع دستشویی در سطح منطقه با ترکیبات جدید خبر داد. این یگان همچنین نزدیک به ۶ هزار لیتر ماده ضد عفونی کننده را به صورت روزانه تولید می‌کند که ۵ هزار لیتر آن برای ضد عفونی کردن واحد‌های منطقه مورد نظر و هزار لیتر آن نیز به شهر‌های اطراف ارسال می‌شود.

نقش ارتش‌ها در جنگ با کرونا؛ از چین تا ایتالیا/ نیرو‌های مسلح ایران رکورددار کمک به دولت در جهان +عکس

بخشی از مرکز مقابله با کرونا در بیمارستان بقیه الله (عج)

نیروی زمینی سپاه نیز دست به تشکیل قرارگاه زیستی زده و یگان‌های خود را برای مقابله با این بیماری بسیج کرده است. همچنین در روز‌های اخیر یگان‌هایی از گردان‌های جنگ نوین اعم از گروه جنگ نوین ۲۴ بعثت، تیپ نیرو‌های ویژه صابرین و تیپ میرزا کوچک خان برای استقرار در نواحی که ویروس کرونا شیوع یافته است، دستورات لازم صادر شده و یگان‌های مذکور در مناطق مورد نظر مستقر شده‌اند. کارشناسان و متخصصین میکروبیولوژی و ویروس شناسی نیروی زمینی سپاه نیز با ابلاغ ماموریت در مناطق آلوده به ویروس کرونا مستقر شده اند. در عین حال، از روز ۷ اسفند یگان‌های جنگ نوین نیروی زمینی سپاه در قم به عنوان اولین و گسترده‌ترین محل شناسایی کرونا مستقر شده‌اند و مشغول ضد عفونی مناطق و معابر شهر قم هستند. تیپ ویژه صابرین و تیپ ۲۰ رمضان و تیپ میرزا کوچک خان و تیپ انصار الرسول نیروی زمینی سپاه نیز مشغول گندزدایی محیط‌های آلوده شهری در استان‌های گیلان، کرمانشاه و قم و تهران هستند.

از طرف دیگر دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله (عج) تحقیقات گسترده‌ای را برای ساخت واکسن برای مقابله با ویروس کرونا آغاز و نیروی زمینی ارتش نیز تلاش‌ها را برای توسعه کیت‌های شناسایی سریع بیماران متمرکز کرده است. یگان ویژه ناجا نیز وارد کار شده و بخش‌هایی از چند شهر را مورد پاکسازی قرار داده است. این موارد نشان می‌دهد ویروس کرونا از جمله موارد خاصی است که کل نیرو‌های مسلح کشور را به صورت هماهنگ بر علیه یک دشمن وارد جبهه نبرد کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید